D09
Hej

Vi har en helt hopplös trafiksituation utanför vårt område ( låt oss begränsa oss till en 3km sträcka på en längre väg, dock så är krockarna koncentrerade till några hundra meter sträcka )

Problemet börjar från motorvägen.

Det blir köer ut på motorvägen från avfarten.

Sedan är det inte så bra sikt och när väl en raka kommer så drar alla som kan om.

Denna raksträcka har många in och utfarter.

Detta kombinerat med hastighetsgräns på runt 80km/h.
Folk kör givetvis betydligt högre.

För ca 2-3 veckor sen dog en kille precis utanför...
För ca 1 år sen dog en kollega på nästan samma ställe..
I sommras så fick man se när räddningstjänsten klippte ut en människa... Japp.. Samma ställe..

Och sen ett flertal allvarliga olyckor som man kan lägga på högen..

Och sen hur många tillbud som helst..
Nästan varje dag är det något jäkla påhitt som någon bilist utövar..

Senast någon timme sen höll några bilar på att göra en riktigt vidrig frontalkrock pga bilen bakom mig höll inga avstånd... Bryr sig inte om att jag blinkar.. Eller att jag sänker farten...

Kastar sig om så fort jag lägger mig åt höger och gör mig redo gör att svänga av ( då brukar jag ändå svänga av i ganska hög hastighet pga alla dårar som nämnt ovan ) och att bilen får möte.. Det verkar inte vara noga men någon sekund till så hade inte deras änglavakt nått fram..

Nu till sakfrågan..

Hur påverkar man så det sker förändring?

Det är ju många faktorer..

Bilisternas beteende

Vägens utformning med hög hadtighet,
tillåten omkörning, avsaknad väggren, avsaknad polisnärvaro/ fartkameror etc

Någon som har erfarenhet av att ha påverkat så en väg blev förändrad?

Trafikverket säger att det är en bekymmersam sträcka men det finns värre...

Lite som att frikänna en mördare för att det fanns bara en plats kvar på kumla och han var inte tillckligt rå denna gången...

Polisen har inte ens återkopplat
Länsstyrelsen har inte återkopplat

Har samlat de boende och träffat media som ska göra en grej av det.

Vi som samlades kommer ha ett uppföljningsmöte om ngn vecka och börja skapa en struktur och skulle vilja ha mer kött på benen hur man kan påverka..

Just nu drivs jag av ilska och den räcker iofs ganska långt...

Vad händer om man själv byter skyltar och sänker hastigheten, målar heldragen linje etc

Förstår att dom som bryter mot skyltens hastighet inte kan dömmas men vad är brottet för den som byter en skylt?

Alla tips är välkomna :)

D09 skrev:
Hej

Vi har en helt hopplös trafiksituation utanför vårt område ( låt oss begränsa oss till en 3km sträcka på en längre väg, dock så är krockarna koncentrerade till några hundra meter sträcka )

Problemet börjar från motorvägen.

Det blir köer ut på motorvägen från avfarten.

Sedan är det inte så bra sikt och när väl en raka kommer så drar alla som kan om.

Denna raksträcka har många in och utfarter.

Detta kombinerat med hastighetsgräns på runt 80km/h.
Folk kör givetvis betydligt högre.

För ca 2-3 veckor sen dog en kille precis utanför...
För ca 1 år sen dog en kollega på nästan samma ställe..
I sommras så fick man se när räddningstjänsten klippte ut en människa... Japp.. Samma ställe..

Och sen ett flertal allvarliga olyckor som man kan lägga på högen..

Och sen hur många tillbud som helst..
Nästan varje dag är det något jäkla påhitt som någon bilist utövar..

Senast någon timme sen höll några bilar på att göra en riktigt vidrig frontalkrock pga bilen bakom mig höll inga avstånd... Bryr sig inte om att jag blinkar.. Eller att jag sänker farten...

Kastar sig om så fort jag lägger mig åt höger och gör mig redo gör att svänga av ( då brukar jag ändå svänga av i ganska hög hastighet pga alla dårar som nämnt ovan ) och att bilen får möte.. Det verkar inte vara noga men någon sekund till så hade inte deras änglavakt nått fram..

Nu till sakfrågan..

Hur påverkar man så det sker förändring?

Det är ju många faktorer..

Bilisternas beteende

Vägens utformning med hög hadtighet,
tillåten omkörning, avsaknad väggren, avsaknad polisnärvaro/ fartkameror etc

Någon som har erfarenhet av att ha påverkat så en väg blev förändrad?

Trafikverket säger att det är en bekymmersam sträcka men det finns värre...

Lite som att frikänna en mördare för att det fanns bara en plats kvar på kumla och han var inte tillckligt rå denna gången...

Polisen har inte ens återkopplat
Länsstyrelsen har inte återkopplat

Har samlat de boende och träffat media som ska göra en grej av det.

Vi som samlades kommer ha ett uppföljningsmöte om ngn vecka och börja skapa en struktur och skulle vilja ha mer kött på benen hur man kan påverka..

Just nu drivs jag av ilska och den räcker iofs ganska långt...

Vad händer om man själv byter skyltar och sänker hastigheten, målar heldragen linje etc

Förstår att dom som bryter mot skyltens hastighet inte kan dömmas men vad är brottet för den som byter en skylt?

Alla tips är välkomna :)
Farthinder kanske kan vara något. Inte sånna fyrkantiga som man kan köra emellan utan riktiga lika breda som vägen.

I övrigt blir det nog svårt att få polis och länsstyrelsen att agera. Polisen kanske kan komma ut och stå med lasern nån dag men det är ju ingen lösning då dom inte kan stå där jämt.

D09
Vägen är tyvärr för stor för väggupp..
Bilarna hade lyft till månen ;)

Kan nämna att det är väg156

Ja, men hade polisen gjort en större grej och plockat bilar en månad och sen endast gjort stickprov så hade man påverkat beteendet lite tror jag

Tyvärr så varnar ju mötande bilister när det är kontroll

Kanske ska köpa en skyltdocka med kameraatrapp och varselkläder och flytta runt längs vägen..

Lite som när folk ställer ut barncyklar vid sidan av vägen.. Man reagerar ju direkt

Kan ni inte be om en fartkamera , många saktar ner så fort det finns kameror i närheten.
Man måste tydligen inte vara läskunnig för att få körkort från Hobbex , då många inte kan läsa skyltar eller förstå vad blinkers betyder.
Det var någon som satte upp en egentillverkad fartkamera (attrapp) på vägen mellan Linköping o Borensberg det blev ett jäkla hallå på vägverket.:D
Vet att många bilister panikbromsade för att det var en kamera som dom inte hade sett förut , tror han blev ombedd att ta bort den men han sa att det var en fågelholk.:p

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Kan ni inte be om en fartkamera , många saktar ner så fort det finns kameror i närheten.
Man måste tydligen inte vara läskunnig för att få körkort från Hobbex , då många inte kan läsa skyltar eller förstå vad blinkers betyder.
Det var någon som satte upp en egentillverkad fartkamera (attrapp) på vägen mellan Linköping o Borensberg det blev ett jäkla hallå på vägverket.:D
Vet att många bilister panikbromsade för att det var en kamera som dom inte hade sett förut , tror han blev ombedd att ta bort den men han sa att det var en fågelholk.:p
Fartkamera och heldragna linjer haft effekt :)

Topp1 på önskelistan är ju mittenräcke och väggren

Sen är det en kompromiss ner ;)

D09 skrev:
Kan nämna att det är väg156
Haha, då gissade jag rätt! Har pendlat där i många herrans år men slutade för ett par år sedan. Det låter inte som att situationen blivit bättre. Tråkigt att höra :(

Har ni kontaktat kommunen? De samverkar med trafikverket och övriga parter.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mexitegel skrev:
Haha, då gissade jag rätt! Har pendlat där i många herrans år men slutade för ett par år sedan. Det låter inte som att situationen blivit bättre. Tråkigt att höra :(

Har ni kontaktat kommunen? De samverkar med trafikverket och övriga parter.
He he du kände igen vägen ;)

Tror det beror på lite som en granne sa på mötet att fler och fler flyttar ut och bor permanent i områdena längs den vägen. Han jämförde vårt lilla område och det bodde när han köpte 4-5 året runt, nu är det kanske 70 fastigheter som år året runt. Och då är vi ett litet område men tillsammans med alla andra blir det väldigt mycket bilar.

Jo, tycker att det blivit ohållbart, men när man gick över den gränsen vet jag inte..

Vägföreningen har tidigare gjort det men jag har inte varit på själv än.

Vilken funktion på kommunen är det man ska trycka på ?

Hemmakatten
Ordförande i stadsbyggnadsnämnden och vice eller andre vice ordförande (oppositionspartiet).

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Såg att motormännen gör en del påverkansarbete.

Kontaktade dom för lite underlag/ fakta

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ikeo skrev:
hmm nu kanske inte mina geografikunskaper är dom bästa nedåt i landet men efter att ha läst tråden såg jag den här artikeln och började fundera på om dom tillhörde varandra :eek:
[länk]
😉 he he

D09
Nik206 skrev:
[länk]

Är det denna sträckan?
Rätt väg ( 156 ) men fel sträcka ( även om skeneborna lär behöva dessa åtgärder)

Denna sträcka är infarten till skene och har själv åkt där, heller ingen höjdare.

Trist att den blivit överklagad :(

RoTe
D09 skrev:
Rätt väg ( 156 ) men fel sträcka ( även om skeneborna lär behöva dessa åtgärder)

Denna sträcka är infarten till skene och har själv åkt där, heller ingen höjdare.

Trist att den blivit överklagad :(
Allt överklagas i detta jäkla land.

• Gilla
D09
  • Laddar…
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.