Som sprängare har vi ansvar bla mot miljöbalken, det innebär att tex risken för dammbindning och andra olägenheter skall minimeras. I detta fallet är det din granne troligtvis som har det strikta sk byggherreansvaret. Det finns ingen lag som säger att man skall besiktiga fastigheter före sprängning men det är en rekommendation att fastigheter på berg 50 m och hus på lera inom 100 m "bör" besiktigas. En besiktning före och efter sprängning är mitt enda bevis på att jag inte överskridit vibrationer eller orsakat andra skador. I ert fall skall det dessutom upp vibrationsmätare. Damm är fullständigt omöjligt att undvika främst när man borrar. När det är så nära er fastighet kommer det att damma även när salvan går. Om sprängföretaget har till gång till vatten ska dom vattenbegjuta berget innan sprängning så binder det troligtvis dammet. Men påtala för besiktningsmannen er oro för er ev målning så om det uppstår damm i färgen att det kommer med i protokollet efter avslutad sprängning, dvs i efterbesiktningen.

Gå även in på www.bef.nu (auktoriserade bergsprängares förening) där finns mycket om regler bla.

Lycka till

Fredrik

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hej,
Jag tror sprängningen kommer vara minsta problemet. Vi har precis sprängt 300kbm berg och det tog tre dagar att "skjuta" allt. Det som kommer efter är värst, nämligen alla transporter av massor, till och från, och det har ju sprängaren inte så mycket att göra med. Hos oss har dom kört fram och tillbaka i snart två veckor och det är damm precis överallt, tom inne i huset och i bilarna. Tror tyvärr också att din granne inte kan skjuta på sina markarbeten eftersom det blir svårt att planera dom övriga delarna i projektet om något skjuts på. Förmodligen är tidsplanen satt med allt vad det innebär.
Om jag var dig så skulle jag vänta med att måla tills dom är klara, dvs senare i höst och innan det blir för kallt.
Vi målade ett av våra hus i oktober för två år sedan utan problem (med falu rödfärg).

Lycka till

Okej tack för jättebra info. Det känns som att en dialog med grannarna blir a och o för båda parter. Förhoppningsvis kan vi hinna klart vid deras etablering innan de börjar spränga och flytta massor. Ska även kolla om det går attmåla efter v 44 ifall det är enda alternativet. Vi måste få målning klart och osäker på om det är för kallt (måste ju även beräkna med regn) samt att målarfirman kan osv
Men nog fasen ska det gå att få ihop det.
Fredrik tack för massa bra info som var saklig och konstruktiv. Det är sån info jag behöver

D09
Tips är att erbjuda vattenslangen om det inte finns på granntomten =)

En bra öppning för vidare god relation/ dialog

Edit:

Dvs inte "låna ut" ala Kalle Anka och Grannen Olsson

TS:

1. Bokade du tiden först, informerade grannen sen?
2. Kände du till sprängningen innan/under tiden du pratade med målerifirman?
3. Kan ni inte bara komma överens? Spränga en dag, måla andra, spränga 3e etc? Det är 10 dagar att komma överens om eller är det Mount Everest som han ska jämna med marken?

I vårt område har de sprängt en del inför nybyggen, var av en var när grannen byggde sitt hus. Jag stod och kollade på när de drog av några av salvorna och det dammade nästan ingenting. Damm från lastbilar och annan trafik är nog ett större problem.

Brallan84 -
Vi pratade med grannen tidigt och bad att de skulle uppdatera oss så fort de visste när de skulle börja markarbetet eftersom vi skulle måla efter sommaren. När vi fått klart med offerter och tid med målare så mailade jag direkt till dem och berättade och fick då besked att de antagligen skulle börja i den perioden också. Men det spelar som jag säger inte så stor roll utan jag var mest nyfiken på vad som gäller OM vi målar och de spränger/kör med bilar samtidigt. Exempelvis om vi inte hade pratat med varandra i huvudtaget och inte vi visste om att de skulle börja. Tänk om vi hade börjat tvätta fasad och så dagen efter så ska det sprängas. Så jag var nyfiken rent generellt vad som gäller.
Vi kommer nog heller inte kunna spränga en dag och måla en annan dag. Det är typ Mount Everest som ska jämnas med marken:) Nej men skämt åsido sä år det en rejäl insats med väg och förberedelse i rätt brant sluttning för hus.

Är träet grundmålat? Annars kan man kanske börja med det och sen måla när allt "dammande" är färdigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.