5 919 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Tomt med vägservitut, vad gäller?
Vi står inför att köpa vårt första hus. Bakom huset står en ödetomt som ägs av grannen diagonalt från oss. Denna tomt är avstyckad från den fastighet vi tittar på och köptes av grannen enbart för att denne inte ville ha en granne där.
Till vår tomt hör då ett officialservitut för väg i händelse av att tomten bakom vårt hus säljs och behöver en väg till sig, idag är tomten "instängd".
Vad har då vi för skyldigheter om denna väg skulle behövas? Behöver vi bara flytta på gräsklipparen så nya grannen kan komma och bygga sin väg eller krävs det att vi gör något från vår sida? Om det inte finns generella regler, vem kan svara på vad som gäller för just vårt servitut?
Till vår tomt hör då ett officialservitut för väg i händelse av att tomten bakom vårt hus säljs och behöver en väg till sig, idag är tomten "instängd".
Vad har då vi för skyldigheter om denna väg skulle behövas? Behöver vi bara flytta på gräsklipparen så nya grannen kan komma och bygga sin väg eller krävs det att vi gör något från vår sida? Om det inte finns generella regler, vem kan svara på vad som gäller för just vårt servitut?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Du behöver bara se på när vägen byggs.
Du bör ju fundera över hur vägen kommer att sträckas, hur störande kan den bli, utseendemässigt. Är där någr besvärande höjdskillnader som vägbyggaren kan komma att vilja fylla ut osv.
Du bör ju fundera över hur vägen kommer att sträckas, hur störande kan den bli, utseendemässigt. Är där någr besvärande höjdskillnader som vägbyggaren kan komma att vilja fylla ut osv.
Tack för svaren. Lantmäteriet har nu mailat servitutet till mig. Av det framgår att man har rätt att använda område x för in- och utfart. Område x är från garagevägg ända till tomtgräns, 5 meter brett.
Och ja, det finns en bergsknalle men man måste nog upp på den snarare än att man tar bort den då tomten ligger aningen högre än den vi kikar på.
Och ja, det finns en bergsknalle men man måste nog upp på den snarare än att man tar bort den då tomten ligger aningen högre än den vi kikar på.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Så fundera då över hur det kommer att se ut med en vägbank som går över bergknallen, och upp till tomten. Hur mycket av er tomt blir kvar då osv.
Det ska jag. Kan nog leva med en väg där då det blir på en del av tomten man egentligen inte hänger på. Frågan är hur det skulle se ut med ett hus på dagens ödetomt. Men jag kan nog leva med det också. 
Nästa vecka vet vi om det blir affär, sen kanske jag återkommer med diverse tak- badrumsrenovering- whatever-frågor.
Nästa vecka vet vi om det blir affär, sen kanske jag återkommer med diverse tak- badrumsrenovering- whatever-frågor.
Leva med? Ja, frågan är hur länge. Jag avråder starkt från att köpa fastighet som är belastat av väg med officialservitut. Detta sagt utifrån egen (lång) erfarenhet och vad jag vet om andra i samma situation. Risken är stor, mycket stor, att det förr eller senare blir konflikt med grannen.Micke_xyz skrev:
Det blir det iofs nästan alltid med alla sorters skaftvägar. T.ex. var man ska göra av snön, var soptunnan placeras osv.Bagarn skrev:
Klicka här för att svara
