7 971 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Fakturera hyra på hus privat
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej. jag har hyrt ut mitt gamla hus i ett par år till en barnfamilj. i början skötte de hyresinbetalningarna perfekt men nu sista halvåret har det blivit mer strul. De ligger efter och hyran har kommit in några veckor sent, ibland någon månad. Jag har förstått att de haft det lite kärvt med ekonomin och har kanske varit lite snäll då jag sänt någon fråga om hur det gått med hyran för jag vill inte pressa dem för hårt. Nu känner jag dock att de börjar gå för långt, de är dåliga på att höra av sig om det strular vilket jag sagt att jag vill att de gör. Jag har inte sänt någon faktura utan de har bara betalat in på mitt konto, men nu känner jag inte för mer strul. Jag har själv inte lust att vara någon annans ekonomiska buffert. kan jag bara börja sända fakturor, med påminnelseavgift och dröjsmålsränta? I kontraktet står det bara att pengarna ska vara på mitt konto i tid och utan påminnelse från mig. Huset hyrs ut som privatperson. Frågan gäller även hur jag kan göra med Vatten/avloppsfakturor som jag betalar och som de sedan betalar mig. Tack på förhand.
Redigerat:
Ja, du ska absolut markera genom en faktura med påminnelseavgift där det också står angivet vilken ränta som löper och från vilken dag.
Fakturan skickas lämpligen ut ca 7 dagar efter utebliven betalning och ytterligare en påminnelse med ny påminnelseavgift efter 14 dagar. Spara kopior.
Observera att det finns bestämmelser på vilka påminnelseavgifter man får ta ut och likaså vilken ränta. Man kan inte ta ut godtyckliga avgifter och räntor.
Det gagnar ingen varken familjen med barn eller dig själv som hyresvärd att "vara snäll". Det innebär bara att familjen blir mer och mer skuldsatta och till sist inte klarar ut skulderna. Desto fortare dom tar tag i sin situation desto bättre för alla parter.
Om du måste skicka det till Kronofogden så finns bestämda avgifter som du kan ta ut för ditt merarbete.
Det underlättar då om du skickar med en kopia på hyreskontraktet tillsammans med Kronofogdens blankett.
Läs mer
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/vilken-ranta-maste-jag-betala/
https://www.kronofogden.se/Avgifter.html
Fakturan skickas lämpligen ut ca 7 dagar efter utebliven betalning och ytterligare en påminnelse med ny påminnelseavgift efter 14 dagar. Spara kopior.
Observera att det finns bestämmelser på vilka påminnelseavgifter man får ta ut och likaså vilken ränta. Man kan inte ta ut godtyckliga avgifter och räntor.
Det gagnar ingen varken familjen med barn eller dig själv som hyresvärd att "vara snäll". Det innebär bara att familjen blir mer och mer skuldsatta och till sist inte klarar ut skulderna. Desto fortare dom tar tag i sin situation desto bättre för alla parter.
Om du måste skicka det till Kronofogden så finns bestämda avgifter som du kan ta ut för ditt merarbete.
Det underlättar då om du skickar med en kopia på hyreskontraktet tillsammans med Kronofogdens blankett.
Läs mer
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/vilken-ranta-maste-jag-betala/
https://www.kronofogden.se/Avgifter.html
Redigerat:
Obetalda hyror är det starkaste kortet en hyresvärd har för att vräka en hyresgäst.
Är det obetalda hyror och hyresgästen inte fixar det under processens gång blir man garanterat vräkt om värden bara vill.
Alla andra orsaker, såsom störa grannarna, inte sköta lägenheten, stöka ner och/eller förstöra i fastighetens allmänna utrymmen osv osv är mycket mycket svårare att lyckas vräka någon med. I alla fall om hyresgästen klamrar sig fast och tar striden.
Jag känner en som har hyreshus, och han har berättat detta, och vill han verkligen bli av med någon hyresgäst, kosta vad det kosta vill (ofta pga att denne har en massa annat strul för sig) så tycker han det är bingo om denne slutar betala sina hyror. Och då gäller det att ha is i magen och låta det bli ett flertal obetalda månadshyror, och först då "slå till". Köra hela processen med vräkning i sikte, och p.g.a det stora upplupna beloppet hinner hyresgästen aldrig fixa fram alla pengar som behövs under processens gång och kan slutligen bli vräkt. Börjar han vräkningsprocessen med endast en obetald hyra så lyckas hyresgästen alltid trolla fram tillräckligt med pengar så vräkningsskälet blir undanröjt innan myndigheternas kvarnar malt klart.
Men helt klart är det lite att ta hänsyn till när det är barn med i bilden, då kan det bli några saker till som måste beaktas. Men vräkta blir dom ganska lätt ändå, problemet hamnar i socialtjänstens knä istället.
Jag är lite osäker på vilka som får hjälp utav hyresnämnden (hyresgäster eller värdar eller båda), men börja med att fråga dom om vad för regler som gäller.
http://www.hyresnamnden.se/
Är det obetalda hyror och hyresgästen inte fixar det under processens gång blir man garanterat vräkt om värden bara vill.
Alla andra orsaker, såsom störa grannarna, inte sköta lägenheten, stöka ner och/eller förstöra i fastighetens allmänna utrymmen osv osv är mycket mycket svårare att lyckas vräka någon med. I alla fall om hyresgästen klamrar sig fast och tar striden.
Jag känner en som har hyreshus, och han har berättat detta, och vill han verkligen bli av med någon hyresgäst, kosta vad det kosta vill (ofta pga att denne har en massa annat strul för sig) så tycker han det är bingo om denne slutar betala sina hyror. Och då gäller det att ha is i magen och låta det bli ett flertal obetalda månadshyror, och först då "slå till". Köra hela processen med vräkning i sikte, och p.g.a det stora upplupna beloppet hinner hyresgästen aldrig fixa fram alla pengar som behövs under processens gång och kan slutligen bli vräkt. Börjar han vräkningsprocessen med endast en obetald hyra så lyckas hyresgästen alltid trolla fram tillräckligt med pengar så vräkningsskälet blir undanröjt innan myndigheternas kvarnar malt klart.
Men helt klart är det lite att ta hänsyn till när det är barn med i bilden, då kan det bli några saker till som måste beaktas. Men vräkta blir dom ganska lätt ändå, problemet hamnar i socialtjänstens knä istället.
Jag är lite osäker på vilka som får hjälp utav hyresnämnden (hyresgäster eller värdar eller båda), men börja med att fråga dom om vad för regler som gäller.
http://www.hyresnamnden.se/
Håller med MikaelL i sak, men som jag uppfattade TS så handlade det inte om andra problem med störningar mm utan endast om hyresproblem.
Om hyresvärden i övrigt inte har problem med hyresgästen, så gagnar det alla att göra en markering omgående, så hyresgästen eventuellt tar tag i problemet, betalar och kan bo kvar.
För övrigt så kan det anses som om hyresvärden accepterar sena hyresbetalningar om inte krav omedelbart skickas till hyresgästen.
Detta kan vara till nackdel för hyresvärden om problemet eskalerar och ansökan om vräkning måste göras senare.
Om hyresvärden i övrigt inte har problem med hyresgästen, så gagnar det alla att göra en markering omgående, så hyresgästen eventuellt tar tag i problemet, betalar och kan bo kvar.
För övrigt så kan det anses som om hyresvärden accepterar sena hyresbetalningar om inte krav omedelbart skickas till hyresgästen.
Detta kan vara till nackdel för hyresvärden om problemet eskalerar och ansökan om vräkning måste göras senare.
Ja mitt inlägg var ju inte direkt riktat mot TS, utan en ganska generell iakttagelse över tingens ordning.
Med ett avslut riktat till TS att kolla om hyresnämnden kan vara till hjälp.
Men som sagt, var det någon som han var sugen på att verkligen "bli av med" så rullade han inte igång hela myndighetsmaskineriet innan hyresskulden var så stor att en vräkning var ganska säker att lyckas, dvs inte med bara en eller två uteblivna månadshyror.
Det kunde förvisso kosta ett halvårs hyresförluster som aldrig gick att få in, men ibland var det värt det istället för åratal med gråa hår.
Hyresgäster som i grunden var bra (eller åtminstone acceptabla) var däremot bättre att starta försök att få in pengar ifrån direkt. Så hela situationen helst blev uppklarad innan det hela gått för långt.
Med ett avslut riktat till TS att kolla om hyresnämnden kan vara till hjälp.
Ja så kan det säkert vara. Jag tror inte min bekante höll sig totalt passiv ang ev uteblivna betalningar, utan påminnelser skickades säkert ut.
Men som sagt, var det någon som han var sugen på att verkligen "bli av med" så rullade han inte igång hela myndighetsmaskineriet innan hyresskulden var så stor att en vräkning var ganska säker att lyckas, dvs inte med bara en eller två uteblivna månadshyror.
Det kunde förvisso kosta ett halvårs hyresförluster som aldrig gick att få in, men ibland var det värt det istället för åratal med gråa hår.
Hyresgäster som i grunden var bra (eller åtminstone acceptabla) var däremot bättre att starta försök att få in pengar ifrån direkt. Så hela situationen helst blev uppklarad innan det hela gått för långt.
Jag missade en hyra en gång, i ett HSB-hus. Det var den allra första månadshyran, och jag missade den för att jag inte fick någon avi. Jag fick tre avier direkt när jag flyttade in, men de var för andra, tredje och fjärde månaden. Men jag trodde givetvis att det var för den första osv.
Hur som helst - det var ingen påminnelse där inte. Det lämnades direkt till inkasso, när det bara dragit över några dagar. Att jag aldrig fått den första avin spelade ingen roll - det var min skyldighet att betala ändå.
Hur som helst - det var ingen påminnelse där inte. Det lämnades direkt till inkasso, när det bara dragit över några dagar. Att jag aldrig fått den första avin spelade ingen roll - det var min skyldighet att betala ändå.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Många bostads bolag kontaktar socialen när det strular med hyran och en uppsägning riskerar ske.
På så sätt får kanske familjen hjälp med hyran eller budget rådgivning.
Ingen hyresvärd vinner något på att vräka en hyresgäst som sköter sig men har problem med att betala i tid.
Ett personligt samtal med hyresgästen kan kanske vara en ide.
På så sätt får kanske familjen hjälp med hyran eller budget rådgivning.
Ingen hyresvärd vinner något på att vräka en hyresgäst som sköter sig men har problem med att betala i tid.
Ett personligt samtal med hyresgästen kan kanske vara en ide.
ALLA bostadsbolag SKALL kontakta socialen när en uppsägning riskerar att ske.Göran.W skrev:
Om inte alla formella steg har gjorts korrekt så kan hyresnämden förklara uppsägningen ogiltig.
Däremot så är jag osäker på om det är branschpraxis,hyreslagen eller hyresnämden som styr detta.
Utan att vara ett dugg säker på min sak så tror jag att det bara gäller om det bor barn i lägenheten, vilket det ju gjorde i ts fall.roland53 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej och tack för alla svar. Familjen är bra för övrigt så jag behåller dem gärna som hyresgäster. Min tanke var kanske att börja med att skicka fakturor redan i förväg, för att sedan sända påminnelse om pengarna inte kommer in i tid. Kan jag då skriva ang påminnelseavgift och dröjsmålsränta på den första fakturan även att vi inte har avtalat om något sådant? Eller är det bättre att följa modellen i inlägg #2?
Moderator
· Stockholm
· 57 856 inlägg
Man har normalt rätt att ta ut dröjsmålsränta vid fördröjd betalning, även om inget avtalats om det. Då gäller räntelagen. Nu har jag inte koll på vad hyreslagen ev. kan säga om detta, där kan finnas någon form av undantag. Men jag tvivlar på det.
Det kan ju vara så att om familjen har kärv ekonomi, så kanske de upptäckt att det är mindre allvarligt att bli sen med hyran till dig än med annat. Så om du markerar kanske hyran prioriteras upp.
Oavsett så låter det som en tråkig situation. Hoppas det löser sig för dem.
Det kan ju vara så att om familjen har kärv ekonomi, så kanske de upptäckt att det är mindre allvarligt att bli sen med hyran till dig än med annat. Så om du markerar kanske hyran prioriteras upp.
Oavsett så låter det som en tråkig situation. Hoppas det löser sig för dem.
Om det inte kostar dig så mycket, lägg en faktura i brevlådan varje vecka, med påminnelseavgift och dröjsmålsränta specat. Se bara till att det är korrekt formulerat.
Eller så säljer du fakturorna till ett företag.
Eller så säljer du fakturorna till ett företag.
Klicka här för att svara