Hej,
Vi köpte ett nytt hus som byggdes under 2015-2016 och fick nycklarna i dec 2016. Vi fick 150 anmärkningar vid besiktningen bl.a. ytterdörr ofärdig, trappa fel, kamin oklar, mm. Varje gång firman fixar något blir det en ny skada, t.ex. de skulle måla om ett antal platser men de har gjort flertal repor på golvet och när jag klagade har de målat över reporna så det skulle inte synas men de syns ändå.
Vatten läckage i tvättstuga 3 ggr, i köket 2 gg, i övre badrummet 1 gg och även bubbel badkaret saknar varmvatten.
Det värsta är kaminen, de som skulle fixa kaminen hade jag kontakt med de sedan okt 2015, och en efter gång har de gjort fel. Jag kom överens med dem om en vedfack i natursten och bekostades för det men jag upptäckte att han har lagt en metall fack istället! efter lång diskussion han skulle kompensera oss med en gnistskydd som vi ska välja. Jag mailade honom exakt namn och modell och tjocklek men han beställde fel (alltså inte enligt överenskommelse) . En ram runt kamin kassetten som skulle fixas blev inget av.
Ytterdörren var inte färdig pga de har beställd en fel sidoljus och när den kom upptäkte vi en skada på karmen, jag begärt att det ska bytas och de säger att de kommer limma den, vi pratar om en dörr som jag bekostades 55 tusen för.
Det har gått mer än 60 dagars rekommendationen och många fel är kvar och det verkar att det är hoplöst.
Jag tänker driva det mot firman till nästa steg.
Har jag rätt till skadestående ersättning pga dröjd åtgärd av felen? jag tänker anmäla de, vad är bästa och enkla sätet?
Några förslag?
19 427 läst · 32 svar
19k läst
32 svar
Fel efter fel på det nya huset
Sida 1 av 3
-
Medlem · Östergötland · 16 inlägg 14 feb 2017 06:42
-
14 feb 2017 08:21 #2
Har ni hållit inne 10% så ni kan meddela firman att om de inte åtgärdar samtliga fel inom ett visst skäligt datum så tar ni av dessa för åtgärda punkterna med ny firma.
-
Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg 14 feb 2017 08:3314 feb 2017 08:33 #3
Du har normalt sett inte rätt till skadestånd för att de försenar åtgärder av anmärkningar. Men du har rätt till ersättning för verifierade kostnader som är direkt kopplade till felen, eller avhjälpande av fel. Vad gäller tiden för avhjälpande, så är det vanligt att det stipuleras att anmärkningarna skall vara åtgärdade inom 2 månader. Sedan kan det vara nya fel som uppstår vid åtgärdandet, eller fel som inte blir korrekt avhjälpta. Då kan firman få ytterligare en frist, ofta 1 månad.
När fristen för avhjälpande är passerad, så kan du kalla till en ny besiktning av åtgärderna, den besiktningen går då kostnadsmässigt på entreprenören (kolla den saken, jag är inte tvärsäker).
Det är viktigt att du innehåller pengar som räcker för åtgärdande av felen.Redigerat 14 feb 2017 08:36 -
Medlem · Östergötland · 16 inlägg 14 feb 2017 21:1714 feb 2017 21:17 #4
Vi höll in 150 tusen vid besiktningen men det var mindre än 7 % alltså av resterande faktura.
-
Medlem · Östergötland · 16 inlägg 14 feb 2017 21:2014 feb 2017 21:20 #5
Vi har kallat till en ny besiktning men det som jag är säker på är att vi kommer upptäcka ännu fler som kommer finnas kvar ännu längre tid. Precis som Läslus och Du påpekade kommer jag anlita en annan firma o åtgärda felen men det tar mycket tid och energi.
-
15 feb 2017 16:58 #6
Undra bara om besiktningsmannen godkände entreprenaden vid slutbesiktningen med så många fel? Det hjälper inte bara med innehåller 150 tkr. I värsta fall strunta entreprenören i att avhjälpa felen när de uppskatta att det kostar lika mycket eller mer när det är så många anmärkningar.
-
15 feb 2017 17:26 #7
Det allvarligaste är ju att "rörmokaren" inte verkar ha en aning om vad han håller på med. Har det varit en riktig elektriker där? Annars kanske man kan förvänta sig "utländsk standard" så att säga där också.
-
Renoveringsnovis · Dalarna · 3 175 inlägg 15 feb 2017 18:39
Chrissofsweden
Renoveringsnovis- Dalarna
- Villa, 20-talet
- Medlem aug 2008
- 3 175 inlägg
- 3 554 gillningar
- 2 506 bilder
15 feb 2017 18:39 #8Jag har dragit om allt vatten i vårt hus inkl. installation av hydrofor mm. Inte en enda läcka. Jag har aldrig hållt på med rörmokeri och sitter på kontor.
Säger en hel del om rörmokaren som utfört jobben hos er.- Laddar…
-
-
-
15 feb 2017 20:31 #11
- Laddar…
-
Lägenhetsboende · Halland · 27 298 inlägg 15 feb 2017 21:44
KnockOnWood
Lägenhetsboende- Halland
- Lägenhet, 80-talet
- Medlem sep 2004
- 27 298 inlägg
- 13 479 gillningar
- 3 100 bilder
15 feb 2017 21:44 #12
gör ett bra arbete, och blir uppskattad och lever ett gott liv.
Men är man medioker söker man sig till nya platser, och hoppas man har skakat av sig sitt dåliga rykte.
Vårt hus är byggt av ett polskt bygglag, anställda av en svensk firma, och de har gjort ett utmärkt jobb.
Att firmans ledning misskötte sig så firman gick i konken var absolut inte snickarnas fel.- Laddar…
-
Banned by Bo · 8 081 inlägg 15 feb 2017 22:3515 feb 2017 22:35 #13
Staffan- Laddar…
-
Medlem · Blekinge · 6 836 inlägg 15 feb 2017 22:5815 feb 2017 22:58 #14
Fast lite kunskap och träning behöver man också. Kanske inte så lite heller.
Jag tror att det ofta är fel på kommunikation. Hantverkaren gör som han tror att det ska vara, och tiden finns inte att prata igenom allt ordentligt. Eller skriva upp. -
Medlem · Blekinge · 6 836 inlägg 15 feb 2017 23:0315 feb 2017 23:03 #15
@Linköping76: Vid fel kan du bara kräva åtgärd, dvs att man gör rätt enligt vad ni har kommit överens om. Du kan nog knappast kräva skadestånd som följd av förseningar.
Men betalar aldrig hela beloppet om du inte är nöjd. Håller tillbaka ett rimligt belopp. Det finns inga fastlagda gränser för hur mycket du kan hålla tillbaka. Det måste vara skäligt i förhållande till skadan, i alla fallså mycket som det skulle kosta att anlita en annan firma för att åtgärda det.
Lyssna på hempularen ovan.