Hej.

Min mamma är ensam och äger 1/6 av en sommarstuga. Denna har hon inget intresse utav utan vill ge bort den till mig och mina tre bröder.
Hon har inga fler barn och vi kommer att få 25% var.
Jag har försökt att läsa mig till vad det är som gäller och kommit fram till att det inte är så komplicerat i detta fall.
Det verkar inte vara någon skatt som utgår, ingen lagfartsavgift eller andra avgifter heller.
Jag har bland annat läst här: http://lawline.se/answers/overlatel...aller-vid-gava-och-forsaljning-till-underpris

Är det någon som gjort något liknande, eller har något att tillföra så tipsa mig gärna.
Om någon har en fin mall för gåvobrev tas den tacksamt emot.

Ingen av mig eller mina bröder är gifta, men däremot är alla i ett samboförhållande.
Bir det några konstigheter där, hur gör man för att det ska vara vår enskilda egendom?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Kom precis på att jag vet inte ens vart man vänder sig, är det till Skatteverket? Lantmäteriet? Banken?

Ingen personlig erfarenhet.

Om det är meningen att gåvan skall vara enskild egendom, så skriver man en formulering om det i gåvobrevet. Det finns formkrav på gåvobrevet. Gåvobrevet skickas sedan in till lantmäteriet som skriver in er som nya ägare på den andel som givits bort.

Jag personligen har inte detaljinformation om vad som skall stå i gåvobrevet, men jag antar att det är fastighetsbeteckning, och vilken andel som gåvan gäller samt personuppgift på givare och mottagare. Och som sagt formuleringen om att gåvan skall vara enskild egendom.

Banken behöver man inte blanda in såvida det inte finns lån på fastigheten. Men banken kan troligen hjälpa till med formulering av gåvobrevet.

Kanske inte så mycket svar på dina frågor.
Men ska ni vardera få 25% av hennes 1/6? Alltså 1/24?

Vad är tanken sedan? Ska ni samsas om stugan och har den 1/24-del av året var? eller vill ni sälja den och få ut pengarna? Det kändes bara som risk för stök med så många inblandade och så små ägarandelar

Sedan kan man ju ha synpunkter på inflation i ägarandelar. Om ni nu vardera får en 4e del av en 6e del, så låter det som risken är att fastigheten snart har bortåt 30 delägare. Det kan bli omöjligt att administrera ett sådant ägande, som upplagt för en släktfejd.

Om en anser att det måste målas i sommar, men ingen annan "orkar" måla, en anser att det måste byggas ut, ingen annan anser sig ha råd, eller alla vill bygga ut utom en som inte har råd osv.

Ja risken att någon ägare får dålig ekonomi och påkallar tvångsförsäljning, ökar väl med fler ägare. Om de övriga 5/6 gör samma sak, blir det nog inte kul.

Stuff skrev:
Kanske inte så mycket svar på dina frågor.
Men ska ni vardera få 25% av hennes 1/6? Alltså 1/24?

Vad är tanken sedan? Ska ni samsas om stugan och har den 1/24-del av året var? eller vill ni sälja den och få ut pengarna? Det kändes bara som risk för stök med så många inblandade och så små ägarandelar
Tack för ditt inlägg. Hur det här ska lösas blir en framtida fråga med framtida inlägg i annan forumsdel. Min mor vill inte ha med den att göra längre och vill slippa ansvar m.m. Så den frågan måste först lösas.
Men eftersom du frågar så är det så att det är flera stugor på en stor strandtomt på attraktivt läge. Kanske kan man köpa ut en efter en i framtiden, men förhoppningsvis kan vi fortsätta träffas och umgås med familjen/familjerna där som det gjorts de senaste 100 åren.

Rättelse:
Vid gåva utgår expeditionsavgift för lagfarterna.
Expeditionsavgiften är 825 kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.