4 498 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Trafikregler
Sida 1 av 3
Vilka befogenheter en samfällighet har att sätta upp trafikregler beskrivs i registreringsbeviset för samfälligheten eller har jag fel?
Som jag förstår det så äger antingen samfälligheten parkeringsytan eller kommunen och samfälligheten sköter den.
Bara nyfiken då samfälligheten där jag bor har förbjudit boende att parkera på parkeringsplatserna utan vi ska parkera i garagen. Parkeringsplatserna ska nyttjas av gäster..Dock är det på vår gård standard med 8 lediga platser av 10.
Som jag förstår det så äger antingen samfälligheten parkeringsytan eller kommunen och samfälligheten sköter den.
Bara nyfiken då samfälligheten där jag bor har förbjudit boende att parkera på parkeringsplatserna utan vi ska parkera i garagen. Parkeringsplatserna ska nyttjas av gäster..Dock är det på vår gård standard med 8 lediga platser av 10.
Hade problem att hitta något som beskrev det jag söker i stadgarna.
Förutom att Förening förvaltar
rtsnamnet GA:11
Förutom att Förening förvaltar
Parkeringsplatser tillhör alla fastigheter i samfälligheter och då kan jag tänka mig att man (=de flesta fastigheterna) inte vill att några fastigheter använder parkeringen hela tiden, de ska alltså hela tiden stå till förfogande för alla.
Sedan kan jag undra hur det går till praktiskt. Det är inte svårt att skriva avtal med ett parkeringsbolag och sätta ner p-förbud och underskylt med telefonnummer. Det är svårare om förbudet bara gäller vissa bilar (alla får parkera förutom boenden) Jag ser inte hur det fungerar rent juridiskt, och när är man gäst och när är man boende? Får ett studerande barn som flyttat ut men bor där under hela sommarlovet parkera som gäst eller ej? Ska man uppge registreringsnumret till P-bolaget?
Sedan kan jag undra hur det går till praktiskt. Det är inte svårt att skriva avtal med ett parkeringsbolag och sätta ner p-förbud och underskylt med telefonnummer. Det är svårare om förbudet bara gäller vissa bilar (alla får parkera förutom boenden) Jag ser inte hur det fungerar rent juridiskt, och när är man gäst och när är man boende? Får ett studerande barn som flyttat ut men bor där under hela sommarlovet parkera som gäst eller ej? Ska man uppge registreringsnumret till P-bolaget?
Tack svaren!
Upprinnelsen till det hela är att de som har två bilar tycker det är jobbigt när man som jag inte utnyttjar sitt garage varje dag. Då vill de ha garaget...
Upprinnelsen till det hela är att de som har två bilar tycker det är jobbigt när man som jag inte utnyttjar sitt garage varje dag. Då vill de ha garaget...
Sådana regler beslutas ju på årsmöte, inte av styrelsen. Så hoppar man över att gå på årsmötet får man skylla sig själv.
Vi fick en motion om att skriva trivselregler där det skulle föreskrivas 30 minuter trädgårdsarbete per dag, underskrivet av ett antal boende. Men bara en av dem kom på mötet, så han blev brutalt nedröstad av oss som inte är pensionärer. Därför har jag inte kollat eventuell laglighet i ett sådant beslut.
Det kan nämligen variera från förening till förening. I vårt fall äger vi ingenting, vi har bara hand om skötsel av parkmark i området samt sommarstädning av parkeringar. Trafikregler och regler för P-plats är det kommunen som har hand om. tror vi. Det har bollats fram och tillbaka i flera år nu pga ett antal långtidsparkerade husvagnar och skrotbilar.
Vi fick en motion om att skriva trivselregler där det skulle föreskrivas 30 minuter trädgårdsarbete per dag, underskrivet av ett antal boende. Men bara en av dem kom på mötet, så han blev brutalt nedröstad av oss som inte är pensionärer. Därför har jag inte kollat eventuell laglighet i ett sådant beslut.
Det kan nämligen variera från förening till förening. I vårt fall äger vi ingenting, vi har bara hand om skötsel av parkmark i området samt sommarstädning av parkeringar. Trafikregler och regler för P-plats är det kommunen som har hand om. tror vi. Det har bollats fram och tillbaka i flera år nu pga ett antal långtidsparkerade husvagnar och skrotbilar.
Men TS skriver att det är en gemensamhetsanläggning (Orstsnamn GA:11) och då äger de kanske inte marken, men i alla fall anläggningen (=parkeringsplatsen) och borde de få bestämma om P-reglerAnna_H skrev:Det kan nämligen variera från förening till förening. I vårt fall äger vi ingenting, vi har bara hand om skötsel av parkmark i området samt sommarstädning av parkeringar. Trafikregler och regler för P-plats är det kommunen som har hand om. tror vi. Det har bollats fram och tillbaka i flera år nu pga ett antal långtidsparkerade husvagnar och skrotbilar.
Tack Anna_H och harry73 för svaren.
Förbudet i sig är en regel utskickat till boende.
Sen är det en ytterst drivande pensionär som säger till när man parkerat "fel".
Jag kan villigt erkänna att jag inte är hundra insatt i detta utan nyfiken på lite assistans i detta från bättre vetande.
Jag rättar mig om det så ska efter reglerna, men känner att tvånget att ställa in bil i garaget när det finns många lediga platser känns knasigt.
Förbudet i sig är en regel utskickat till boende.
Sen är det en ytterst drivande pensionär som säger till när man parkerat "fel".
Jag kan villigt erkänna att jag inte är hundra insatt i detta utan nyfiken på lite assistans i detta från bättre vetande.
Jag rättar mig om det så ska efter reglerna, men känner att tvånget att ställa in bil i garaget när det finns många lediga platser känns knasigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
jag tror inte att föreningen kan sätta upp en sådan regel och formellt beivra övertramp. Föreningen har inga sanktionsmöjligheter för brott mot ordningsregler. I en bostadsrättsförening finns lite större möjligheter, där kan man begära bostadsrätten förverkad om någon grovt bryter mot föreningens ordningsregler, i praktiken är det näst intill omöjligt för en bostadsrättsförening att få bostadsrätten förverkad, men bara risken att de skulle lyckas är ofta nog påtryckningsregel för att få stopp på systematiska överträdelser.
Det samfälligheten kan göra som jag ser det är att införa avgift på besöksparkeringen. Att förbjuda vissa bilar att stå på en parkering tror jag är omöjligt.
Det samfälligheten kan göra som jag ser det är att införa avgift på besöksparkeringen. Att förbjuda vissa bilar att stå på en parkering tror jag är omöjligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Sedan kan jag tycka att samfälligheten i sak har rätt. Om platserna är avsedda för besökare, och om "alla" skulle börja använda dem istället för att använda garage, eller om många skulle låta sin andra och 3e bil stå på platserna, så finns det troligen ingen plats för besökare längre.
Tack hempaluren!
Min diskussion med en medlem i styrelsen var att om den är avsedd för gäster, gör det en gästparkering med skyltar isåfall.(Ja det brann till i humöret) men det var för mkt sa han.
Så svårt och veta hur de vill göra.
Min diskussion med en medlem i styrelsen var att om den är avsedd för gäster, gör det en gästparkering med skyltar isåfall.(Ja det brann till i humöret) men det var för mkt sa han.
Så svårt och veta hur de vill göra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl den som förvaltar parkeringen som bestämmer parkeringsreglerna och dessutom kan utfärda kontrollavgifter?
Hur man skriver regler för gästparkeringar vet jag dock inte. Kanske att man kräver tillstånd för övriga parkeringar och förbjuder parkering på gästparkeringarna för de med tillstånd?
Sluta ockupera gästparkeringarna av ren slöhet iallafall. Genom ett sådant missbruk driver man fram jobbiga regler.
Hur man skriver regler för gästparkeringar vet jag dock inte. Kanske att man kräver tillstånd för övriga parkeringar och förbjuder parkering på gästparkeringarna för de med tillstånd?
Sluta ockupera gästparkeringarna av ren slöhet iallafall. Genom ett sådant missbruk driver man fram jobbiga regler.