Jag går snart i pension, men har tänkt att jobba som hantverkare i egen regi men i mindre skala ett tag till. Jag kan tänka mej enmansuppdrag i omfattningen 1-2 veckor per månad. Jag har inget stort behov av investering i nya maskiner då jag redan har bra maskiner av det slag jag kommer att använda.
Jag tänkte dra igång det hela efter att jag gått i pension och gör detta för att jag fortfarande kan och för att jag skulle kunna få lite utöver min pension för att ge en liten guldkant på tillvaron.

Jag ser två alternativ.
- Starta enskild firma.
- Arbeta som egenanställd där administration och fakturering sker genom företag som t.ex. Frilans Finans

Vilka är fördelar och nackdelar med dessa två alternativ?

Enskild firma eller AB borde vara vägen framåt. Då kan du sälja dina maskiner till dig själv (ingen möjlighet till momsavdrag dock).

Det är bara att göra en kalkyl på hur mycket det kostar att anlita frilans finans. Då får du ju fram en summa som ska motsvara alternativkostnad att fixa bokföring och deklaration på annat sätt.
Personligen skulle jag föredra firma eftersom det gör det enklare att göra avdrag för egna omkostnader.

Jag tror att Frilans finans är relativt dyra jämfört med att själv anlita en redovisningsbyrå. Men glöm inte försäkringskostnaden, den kan vara hög i byggbranschen.

hempularen skrev:
Jag tror att Frilans finans är relativt dyra jämfört med att själv anlita en redovisningsbyrå. Men glöm inte försäkringskostnaden, den kan vara hög i byggbranschen.
Frilansfinans vill ha 6 % av fakturerat belopp och de anger att olycksfall och ansvarsförsäkring ingår. Hur mycket tar en redovisningsbyrå för att sköta administrationen för ett enmansfirma?

Enkel kalkyl är att du kanske har en omsättning på 300 000 så blir Frilansfinans ersättning 18 000. Du får garanterat någon som hjälper med administrationen för dom pengarna.

Vilka avdragsmöjligheter har man då som egenföretagare jämfört med att vara egenanställd hos tex Frilansfinans?
Som egenanställd antar jag att man kan göra avdrag i deklarationen för avskrivningar på inköpta maskiner, reskostnader, kurser mm.

Enskild firma är utan tvekan enklast för klienterna, men inte nödvändigtvis det bästa rent ekonomiskt.

Låt mig spekulera lite i vem du är. Du har jobbat ett helt yrkesliv med hantverk och lämnat en mängd nöjda klienter efter dig som vant sig vid att det fungerar bra när du varit inblandad i deras projekt. Nu ser du framför dig att du, när andan faller på, kan ta på dig att även i fortsättningen vara till hjälp när du och kunden har ömsesidigt förtroende för varandra.

Då kan du istället använda privatanställning. Om förtroendet inte är en fråga som varken du eller klienten ifrågasätter. Då har den enda nackdelen med privatanställning, som jag kan se, ingen betydelse. Den är att arbetsgivaren har det fulla ansvaret och att garantier inte existerar när det är ett anställningsförhållande.

Nu till fördelarna... och de är inte små ;)

Ingen moms på arbetet.
Anställer du en person för att bygga åt dig privat så betalar du bara lön och lönebikostnader. Är personen pensionär så är arbetsgivaravgiften reducerad. Redovisningen görs på en enkel blankett som går att tanka ner från Skattemyndighetens hemsida.

Nu var det ett tag sedan jag tittade på det här. Men med lite fiffighet lyckades jag till slut hitta rätt sida
https://www.skatteverket.se/privat/...f103821c58f680006744.html?q=arbetsgivaravgift

Enkelt.
Dessutom får man göra ett avdrag som motsvarar arbetsgivaravgiften upp till 50000sek om den privatanställde utför tjänster som annars skulle varit ROT eller RUT berättigat.

Mvh Findus

• Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Jag har tidigare mest jobbat för stora arbetsgivare i stora projekt. Jag tänker mej framöver att jobba i små projekt från 0,5 tim till några dagar och endast jobb som jag tycker är roliga. Det innebär antagligen helt nya kunder än vad jag tidigare har varit involverad med. Därför tittar jag på alternativen enskild firma eller egenanställning. Alternativet "Privatanställning" är dock också intressant men kanske inte så enkelt när det gäller nya kunder.

Jag har enskild firma sedan jag gick i pension och det är enkelt och smidigt. Drar av momsen och material etc. Har ansvarsförsäkring för kundens produkter, också avdragsgillt. Jobbar ca 6 tim/dag med verkstad i mitt hem.

Vad jag förstår är din avsikt att jobba mindre och då kommer du väl inte anställa någon. Du bör dock ha någon form av ansvarsförsäkring när du är hos kund, både när det gäller olycka för dig och det du i värsta fall kan orsaka kunden.

Ska du inte jobba så mycket är en enskild firma väl att föredra men jämför försäkringskostnaderna. Deklarationen är också smidig med enskild firma.

Även jag är pensionär och har en enskild firma, jag använde "Wisma enskild firma" för bokföringen och det är mycket enkelt, det kan vem som helst fixa. Sedan lämnar jag bort för deklaration till ett proffs som vet och kan allt om deklaration och bokföring avskrivningar mm.
Deklaration och ev justering av bokföringen vill han ha 1500:- för och bokföringsprogrammet kostar ca 1300:- per år.
För mig är det en mycket bra lösning.

1500:-? Lät billigt, man fpr vad man betalar för! :)

Jag tror jag betalar 4-5000:- för motsvarande.

Att ha enskild firma är verkligen inte svårt, jag rekommenderar ingen att gå via anställd hos annat bolag som "egenanställd".

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Han tar betalt efter nerlagd tid och han får allt förpackat och klart så han behöver bara fylla i lite siffror och kolla om allt stämmer samt om jag kan få lite mer avdrag. Dessutom är det en gammal bekant som gjorde bokslut och deklarationer år det liiite större AB som jag drev tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.