3 583 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
När är det näringsfastighet eller privatfastighet (deklaration)
Se om någon här kan hjälpa
Håller på och ordnar med ett dödsbo där det fanns ett hus och skog som nu är sålt men funderar på att omdeklarera.
Bakgrund: Gammalt generationsboende införskaffat början på 1900-talet. Hus som byggts under årens lopp och tillhörande skog( inte speciellt mycket). Det har tills nu alltid deklarerats som näringsfastighet trots att det inte har avverkats skog utan den har stått där den står. Huset har sedan 70-talet används som främst fritidsboende men senare som permanentboende.
I samband med omarrondering såldes först skogen och ett år senare såldes huset och kvarvarande tomtmark kring huset.
Min fråga är kan man deklarera som privatbostad istället för näringsverksamhet i och med att det bara har används som fritids/privatbostad?
Tillägg: Skogen har inte enbart varit i anslutning till huset utan i olika skiftesplättar här och var.
Håller på och ordnar med ett dödsbo där det fanns ett hus och skog som nu är sålt men funderar på att omdeklarera.
Bakgrund: Gammalt generationsboende införskaffat början på 1900-talet. Hus som byggts under årens lopp och tillhörande skog( inte speciellt mycket). Det har tills nu alltid deklarerats som näringsfastighet trots att det inte har avverkats skog utan den har stått där den står. Huset har sedan 70-talet används som främst fritidsboende men senare som permanentboende.
I samband med omarrondering såldes först skogen och ett år senare såldes huset och kvarvarande tomtmark kring huset.
Min fråga är kan man deklarera som privatbostad istället för näringsverksamhet i och med att det bara har används som fritids/privatbostad?
Tillägg: Skogen har inte enbart varit i anslutning till huset utan i olika skiftesplättar här och var.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med samma beteckning så är nog huset näringsfastighet, bara för att skogen säljs så ändras inte plätten där huset står.
Har det tidigare varit näringsfastighet så är det det fortfarande om ingen aktivt ändrat.
Svaret kan enhälligt fås av skattemyndigheten eller lantmäteriet.
Protte
Har det tidigare varit näringsfastighet så är det det fortfarande om ingen aktivt ändrat.
Svaret kan enhälligt fås av skattemyndigheten eller lantmäteriet.
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Antar att det är en lantbruksfastighet det gäller? (typkod 120)
Den består av en näringsdel (skogsmarken) och en bostadsdel (fritidshus med tomtmark).
Vid försäljning så räknas skatt på vinsten för bostadsdelen på samma sätt som för rena bostadsfastigheter.
Och vinst för näringsdelen räknas och beskattas som näringsverksamhet.
Har ni sålt till två olika köpare så blir det ju enkelt att veta hur priset ska fördelas mellan de olika delarna.
Lite oklart vad du menar med "i samband med omarrondering såldes skogen".
Har fastigheten blivit delad eller mark överförd till annan granne e.dyl. så borde det numera bara vara en fritidsfastighet som ni äger som borde taxeras om med ny typkod. Men det brukar automatiskt komma ny blankett för fastighetstaxeringen när arealen på en fastighet har förändrats.
Är lantmäteriförrättningen ordentligt klar ännu?
Om allt numera är sålt så berör det väl inte alls dig vilken typkod det har nu?
Undrar om det är något jag missuppfattar i den delen av din fråga?
Den består av en näringsdel (skogsmarken) och en bostadsdel (fritidshus med tomtmark).
Vid försäljning så räknas skatt på vinsten för bostadsdelen på samma sätt som för rena bostadsfastigheter.
Och vinst för näringsdelen räknas och beskattas som näringsverksamhet.
Har ni sålt till två olika köpare så blir det ju enkelt att veta hur priset ska fördelas mellan de olika delarna.
Lite oklart vad du menar med "i samband med omarrondering såldes skogen".
Har fastigheten blivit delad eller mark överförd till annan granne e.dyl. så borde det numera bara vara en fritidsfastighet som ni äger som borde taxeras om med ny typkod. Men det brukar automatiskt komma ny blankett för fastighetstaxeringen när arealen på en fastighet har förändrats.
Är lantmäteriförrättningen ordentligt klar ännu?
Om allt numera är sålt så berör det väl inte alls dig vilken typkod det har nu?
Undrar om det är något jag missuppfattar i den delen av din fråga?
Med omarrondering menar jag att skogen var uppdelad i flera skiften ( by i Dalarna) där man genomförde ett stort skiftesbyte bland alla skogsägare så att markarealen blev sammanhållen för ägarna. I samband med detta fick dödsbot frågan om det ville sälja eller behålla skogen. Vi valde att sälja. Försäljningen av fastigheten skedde året efter. Mig veterligen har det inte kommit någon blankett om fastighetstaxeringen.
Jag har inte kollat upp typkod ännu men fastigheten ska tydligen vara som jordbruksfastighet.
Jag har inte kollat upp typkod ännu men fastigheten ska tydligen vara som jordbruksfastighet.
Klicka här för att svara