Vill man vara lite cynisk skulle man kunna säga "Vem fan bryr sig om eventuella gäster som kommer hit och stör, de kan väl för fan gå några hundra meter extra i regnet, bara jag kan spara 37 sekunder på att parkera på gästplatsen istället för i mitt garage."

Eller så kan man säga att om man nu som boende har tilldelats eller hyr en plats för sin bil, varför kan man då inte utnyttja den och låta några platser vara vikta för egna och andras gäster.

Som jag uppfattar frågan handlar det inte om att boende saknar plats att ställa sin bil utan om att garageplatsen är liiite för långt bort och därför vill vissa att gästerna inte ska ha någonstans att ställa sig. Alternativt att de kan ställa sig några hundra meter bort. Men varför kan då inte boende ställa sig några hundra meter bort? Ska jag vara ärlig så känns det som att hela frågan kan sammanfattas med ett ord: Egoistiskt.

Jämförelsen med barns lekande eller icke lekande på en vad jag uppfattade som väldigt lokal körbana med väldigt begränsad trafik (av- och pålastning) tycker jag haltar betänkligt. I det fallet handlar det om att begränsa barns lek och cyklande inom ett avgränsat bostadsområde där biltrafik normalt ej är tillåten. Det skulle vara som att förbjuda lek på vissa delar av skolgården.

I det här fallet handlar det om att förmodat vuxna människor ska följa en enkel regel som är utformad för att ge gäster tillgång till parkering när de ska besöka de boende i området. I grunden handlar det om hyfs, att bemöta sina gäster med vänlighet, med ett "varsågod och parkera här när ni besöker mig så slipper ni leta plats. Jag har ju redan en plats jag kan ställa mig på, samma varje gång" istället för med ett "stick, jag står här, det finns platser en halv kilometer åt det hållet, kanske, jag vet inte och bryr mig inte..."

Iofs kan jag förstå tanken bakom jämförelsen eftersom även påfallande många vuxna har förtvivlat svårt att följa både skrivna och oskrivna regler i samhället och det gäller inte bara parkering....

ToRy skrev:
Jämförelsen med barns lekande eller icke lekande på en vad jag uppfattade som väldigt lokal körbana med väldigt begränsad trafik (av- och pålastning) tycker jag haltar betänkligt...
Påminner mig om när vi fick våra barn.
Bodde på en liten bilfri ö i Göteborgs södra skärgård med knappt 300 innevånare.
Där var en liten plätt byalagsmark mellan våra hus, och där ville vi göra en sandlåda åt våra små.

Nej nej, sa de gamle i byalaget, där är så mycket trafik!
(Det var nära färjeläget, obs endast passagerarfärjor)
Så ungarna skulle upp 500 meter till mitten av ön för att leka med hink och spade.
Ja, de gamle blev förstås nedröstade, men vilken inställning :p

Till saken hör förstås att våra gamla fiskarstugor knappt hade någon tomt alls.
Vår, som var en av de största, hade 234 kvm tomt.
Inte mycket plats för lekplats och sandlåda alltså :)

Staffans2000
Vrångö?

KnockOnWood skrev:
Nej nej, sa de gamle i byalaget, där är så mycket trafik!
Var det fiskar-Bengt som puttrade förbi med sin flakmoppe om morgonen varje dag man syftade på då? :D

Jag gissar på Brännö dårå! :thumbup:

Jag skulle nog vända på frågan. Hur ser ni till att garagen används så mycket som möjligt? Om nu flera garage står tomma större delen av året skulle de göra större nytta som hobbyrum/snickarverkstad/pingisrum eller vad man nu har för intressen. Folk kan få förrådsytan ändå, men ska man inte ha bilar där så sparas ju lätt halva ytan per hushåll. Lyft bort kostnaden från medlemsavgifterna och ta ut en garagehyra som är lagom stor för att styra efterfrågan, redan vid 200-400/mån börjar folk fundera på om de egentligen behöver ett garage.

Vi hade snickarrum i förra föreningen vilket var otroligt smidigt eftersom man helst inte vill snickra, måla, lacka osv i hemmet. Se efter vad ni skulle kunna göra i er förening istället för att tvinga folk att stå i garage de inte vill ha.

• Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
Jag bodde i en liknande samfällighet, för varje radhuslänga fanns det en länga med sex garageplatser och framför den sju p-platser. Vad som gällde för P-platserna fanns det ju givetvis skiftande uppfattningar om. Vi nyinflyttade som läst oss till vad som gällde hade ju uppfattningen att det var en P-plats utan några särskilda regler. Det stod en P-skylt vid infarten utan anvisningar, och samfällighetsdokumentationen innehöll inte någon som helst information om p-platserna.
De som bott där sedan det byggdes visste ju dock hur det fungerade. Det är en P-plats som tillhör varje garageplats, och en "extraplats". Pensionären i hus 1 var fast bestämd på att P-rutan framför hans garageplats var hans, och blev tvärilsk om någon gäst råkade parkera där. Han kunde gå runt och knacka på för att ta reda på vem som oförhappandes parkerat på hans (oskyltade) privata plats. Hans bil stod ju iofs i garaget förutom shoppingturen var 14e dag, men principen!

Jag kan ju förstå att man inte vill köra in i garaget varje gång man ska parkera. Kommer man hem från jobbet med barn hämtade på dagis, och några matkassar känns det väldigt jobbigt att krångla ut allt ur garaget om man tex skall köra iväg på träning någon timme senare.
Hade det inte varit en kompromiss att ha regel om tidsbegränsad parkering, typ P 6h eller 12 h?

Staffan2000 skrev:
Vrångö?
ToRy skrev:
Var det fiskar-Bengt som puttrade förbi med sin flakmoppe om morgonen varje dag man syftade på då? :D

Jag gissar på Brännö dårå! :thumbup:
Fel båda två, men ToRy var närmast. Det var A****ö :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.