10 575 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Grannen vill ha ett servitut, är det något jag bör tänka på?
Sida 1 av 2
Vi har en obebyggd tomt som vi inte nyttjar idag eller planerar att nyttja inom en överskådlig framtid (lång historia, arvsskiften m.m.)
Bredvid min fastighet finns en liten sommarstuga med tillhörande infartsväg. Den äldre herre som ägde denna har nu gått bort och i samband med det upptäckte hans dotter att infarten visst går över bortre delen av min markplätt och att det inte finns något servitut. Jag hade helt missat detta eftersom vi inte nyttjar tomten + att den rör sig om 15 meter i bortre ändan och jag hade liksom förutsatt att min mark slutade på "hitsidan" om infarten.
I varje fall vill dottern nu ha ett servitut så att grannfastigheten har rätt att nyttja sin infart, vilket iofs låter rimligt. Finns det någonting man borde tänka på i samband med det? Vi bor i stan i en bostadsrätt helt utan tomt idag så jag är dålig insatt på området.
Bredvid min fastighet finns en liten sommarstuga med tillhörande infartsväg. Den äldre herre som ägde denna har nu gått bort och i samband med det upptäckte hans dotter att infarten visst går över bortre delen av min markplätt och att det inte finns något servitut. Jag hade helt missat detta eftersom vi inte nyttjar tomten + att den rör sig om 15 meter i bortre ändan och jag hade liksom förutsatt att min mark slutade på "hitsidan" om infarten.
I varje fall vill dottern nu ha ett servitut så att grannfastigheten har rätt att nyttja sin infart, vilket iofs låter rimligt. Finns det någonting man borde tänka på i samband med det? Vi bor i stan i en bostadsrätt helt utan tomt idag så jag är dålig insatt på området.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och ta en slant för denna förmån i stället för att bara skänka bort den!
Jag skulle ALDRIG frivilligt skriva ett servitut på ett användande av min tomt. Har tyvärr redan ett servitut skrivet av tidigare ägaren om att grannen ska få köra på min tomt upp till sitt hus. Så länge det gällde förra ägaren, en äldre man som mycket sällan var ute och körde bil, störde det mig knappast. Nu är huset sålt, unga människor med stor släkt och mycket vänner, jag har bilar som kör utanför min uteplats hela dagarna.......Drömtroll skrev:Vi har en obebyggd tomt som vi inte nyttjar idag eller planerar att nyttja inom en överskådlig framtid (lång historia, arvsskiften m.m.)
Infarten har "alltid" funnits där och det gör mig ingenting. Bra med tipset om bredden. Idag är det en smal grusväg, 2,5-3 m skulle jag tro. Det är ju onödigt att låta den bre ut sig om dottern säljer. Mitt främsta mål är att jag inte ska behöva underhålla något eller ha ansvar för något.-MH- skrev:
Nu är det ju en viss skillnad skulle jag säga i och med att du bor på din tomt. Jag besöker min endast för att utföra nödvändigt underhåll som att se till att det är fritt mot vägen och liknande. Om vi mot alla odds skulle vilja flytta ut på landet när vi blir pensionärer kommer det fortfarande att vara 120 meter mellan infarten och ev. plats för framtida hus.Boende45 skrev:Jag skulle ALDRIG frivilligt skriva ett servitut på ett användande av min tomt. Har tyvärr redan ett servitut skrivet av tidigare ägaren om att grannen ska få köra på min tomt upp till sitt hus. Så länge det gällde förra ägaren, en äldre man som mycket sällan var ute och körde bil, störde det mig knappast. Nu är huset sålt, unga människor med stor släkt och mycket vänner, jag har bilar som kör utanför min uteplats hela dagarna.......
Kolla med lantmäteriet var servitutet går. För någon rätt till utfart borde grannen ha. Och har grannen ett servitut hos en annan granne, då finns det ingen anledning att ge servitut.
Angående betalning, skulle jag säga markvärdet. Är tomten 1000kvm och värdet 1 miljon, kostar marken 1000 kr/kvm (+kostnader för servitutet)
Angående betalning, skulle jag säga markvärdet. Är tomten 1000kvm och värdet 1 miljon, kostar marken 1000 kr/kvm (+kostnader för servitutet)
MEn ett servitut för utfart om det inte finns möjlighet till utfart någon annanstans går nog att tvinga fram via lantmäteriet.
Då blir det ingen ersättning...
Eventuella kostnader för servitutet skall inte TS stå för.
Men jag tror inte att man kan förvänta sig några jättesummor om man nu kan kräva betalt...
Då blir det ingen ersättning...
Eventuella kostnader för servitutet skall inte TS stå för.
Men jag tror inte att man kan förvänta sig några jättesummor om man nu kan kräva betalt...
En grannsämjaDrömtroll skrev:
https://mobil.byggahus.se/forum/juridik/67545-servitutsersattning-25-kvm.html
Utan att veta omständigheterna är det svårt att sia om framtvingat servitut, och ev. ersättning. Mitt tips är att skriva ett avtalsservitut om inget finns. Som i länken ovan, det kanske finns ett gammalt papper i gömmorna.
En jag känner har en liknande situation. Hans tomt ligger framför en annan tomt som inte är bebyggd. Barnen till ägaren av granntomten vill uppföra ett hus. För att kunna nå tomten behöver dock grannen ett servitut. Men då den jag känner inte vill att hans tomt ska fungera som genomfart för grannen har han sagt nej till detta. Därmed blir granntomten värdelös och han har själv lagt ett bud på tomten som en lösning.
Redigerat:
Jag loggade in på Lantmäteriet och det finns inga servitut registrerade alls vad jag kan se. Hur menar du att det skulle finnas registrerat hos en annan granne? Att någon annan fastighet skulle ha rätt att nyttja infarten och sommarstugan skulle kunna nytta detta? Angående betalning är jag är inte säker på vad markvärdet är, det säljs inga obebyggda fastigheter i närheten.harry73 skrev:Kolla med lantmäteriet var servitutet går. För någon rätt till utfart borde grannen ha. Och har grannen ett servitut hos en annan granne, då finns det ingen anledning att ge servitut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Harry menar nog att grannen kan ha servitut hos någon annan. Kan ju exempelvis finnas ett servitut åt andra hållet, men att goda grannar för en massa år sen kom överens om att det vore smidigt att också/istället ha utfart åt ert håll och över er mark.