För ca 19 månader sedan slog vi till på en nyproducerad bostadsrätt, lägenhet. Inflytt skall ske i slutet av 2017.

Vi fick tillvalskatalogen omgående, vi har gått på alla möten, läst alla informationsmail. Vi har lagt ned timmar på åka till olika butiker för att välja mellan sådant som är "godkända val" enligt tillvalskatalogen för att få lägenheten just som vi vill ha den. Vi hade ett långt inredningsmöte med byggbolaget, vi hade många frågor och funderingar.

Vi efterfrågade detaljritning på köket och badrummet. Detaljritning över köket var inget problem att få men det var det över badrummet. Vi fick till svar att det fanns ingen. Mycket märkligt tyckte jag eftersom man bygger väl efter ritningar, inte gissar sig fram? Varför jag ville ha detaljritning på badrummet var för att man erbjöd generöst stora badkar i tillvalskatalogen och jag ville mest dubbelkolla att rummet var nog stort. Men eftersom de erbjöd detta i tillvalskatalogen så borde det inte vara något problem eftersom de erbjuder väl inget som inte får plats i lägenheten.

Här i dagarna kom ett väldigt tråkigt besked om vår lägenhet. Nu ca 9 månader innan inflytt så har byggbolaget kommit på att det generösa badkaret som fanns med i tillvalskatalogen inte får plats i badrummet. Jag tyckte detta var ytterst märkligt och frågade vad som har hänt. Svaret jag fick var att nu när man har börjat med innerväggarna så upptäckte man att rummet är mindre så badkaret får inte plats. Byggbolagets förklaring var att så kan det bli och att vi kan få ett badkar som är 21 cm kortare eller en duschvägg istället.

Jag tycker detta är väldigt dåligt. När man projekterar så vet man storleken/måtten på alla rum. Byggarna bygger efter ritningarna, de bygger inte efter vad de känner för. Tar man fram tillval så förutsätter jag att man kollar upp vad som passar/får plats i olika rum. Inte tar man fram tillval som av nån anledning inte fungerar och tar med dessa i en tillvalskatalog?

Så vad skall man göra nu? Kan byggbolag erbjuda tillval som man några månader innan inflytt enbart säger sorry det får inte plats för nu har vi tagit mått på det verkliga rummet. Ni får ta något mindre eller vara utan?

Skall man gå runt och vara orolig över att andra val som vi har gjort i tillvalskatalogen inte får plats eller någon annan anledning som göra att vi inte får det som vi har valt. Sedan skall man betala dyra pengar för en lägenhet som blir mindre och mindre av det man har valt av det som var godkänt i tillvalskatalogen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.