Hej!

Jag behöver tips om hur jag ska gå vidare och info om hur ni själva skulle agerat.

Har blivit lurad på ett husköp. Omfattande röt skador. Och brist på luftspalt och diffusionspärr i större delen av huset. Säljaren har själv renoverat hela huset som ursprungligen är ifrån 1800 talet .

Betalade 2 miljoner för detta skithus. Med mark iförsig .

Vad hade du gjort ?
Alternativ 1-- stämt säljare på dolda fel och begära hävning av köp. i andra hand på ersättning av skador.
Alternativ 2-- stämt besiktningsman som inte nämt skador överhuvudtaget i sitt protokoll. begära ersättning .

Är bristen på luftspalt ett dolt fel ?

Tillägger att rötskadorna ej är dolda och att de omfattar hela grunden .

Har du fullgjort din undersökningsplikt.......som är mycket omfattande?

Det antar jag.
Vi betalade säljarens besiktningsman för en
Överlåtelse besiktning. Men helt otroligt nog såg inte besiktningsmannen all röta under huset... Vi är amatörer men tog ut en egen besiktningsman senare som hittade massor av fel. Har även en advokat samt offerter på jobben med huset. Reparations kostnader är uppskattade till 550 000 kronor.

I undersökningsplilkten ingår väl inte att riva upp väggar ? Svårt att se avsaknaden av luftspalt för en amatör

Är det isolerat på senare tid? På 1800 talet förekom varken fuktspärr eller luftspalt. Så det behöver inte vara ett fel i sammanhanget. Med gamla hus förväntas man misstänka en hel del fel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inte nån hjälp men ett tips till andra blivande husköpare är att inte använda sig av säljarnas besiktningar.
Utan alltid innan köp/tillträde ha en egen besiktningsman.

Jag uppfattar att grunden var inte dold, då är det lönlöst att gå på säljaren. Det kan vara så att bes. Mannen är ansvarig. Men oftast/troligen finns det ngn. friskrivning i protokollet. Har grunden överhuvudtaget besiktigats?

Avsaknad av luftspalt i väggen kan vara knepigare. På gamla hus finns det normalt ingen luftspalt, det fungerar oftast ändå. Men med andra isoleringsmaterial efter renovering i modern tid, så ändras förutsättningarna, avsaknaden av spalt kan då ge problem. Det kan då vara svårt att avgöra om exakt vad som orsakar problemen. Om huset klarat sig i 100 år utan spalt, så är det lite långsökt att hävda att det är ett fel.

Om man då som köpare vet att väggarna är renoverade nyligen, så kan det tänkas att man skall se det som en risk,och göra en djupare undersökning ( vet ej).

Även när renoveringen utfördes kan påverka utifrån då gällande byggmetoder. Så det som idag kan vara felaktigt kan vid tidpunkt för byggande/renovering vara helt riktigt.
Luftspalten som saknas, är den mellan ytterpanel och isolering? Det är ju ett gammalt hus så det behöver inte vara fel utifrån när sattes upp och vilken typ av färg som använts.

Man måste se besiktningsmannens utlåtande för att kunna säga någonting här. Ofta lägger de in en del ganska ospecifika brasklappar för att skydda sig själva.

Du skriver själv att rötskadorna inte är dolda. Då är det mkt osannolikt att säljaren har något ansvar. Speciellt inte på ett så gammalt hus.

Vem har uppskattat reparationskostnaderna? Det kan finnas goda anledningar att ta in olika förslag. På så pass stora jobb finns det oftast många möjliga lösningar. Se upp för firmor som ger uppblåsta offerter till uppskrämda nya husägare!

Hej igen. tack för alla svar !

Säljaren har byggt väggar och gjort golv samt tak . Även byggt till två rum och hall samt badrum. som sagt allt är renoverat. Det är han som har slarvat med luftspalt.
I besiktningsprotokollet så framgår det inget om någon röta eller andra väsentliga fel. Vi har blivit lurade. Har stämt både säljare och besiktningsman. är osäker på hur jag ska gå vidare . Men efter en del tjafs så erbjuder säljare 180 000 tusen i förlikning. borde jag ta dessa och fokusera på besiktningsman ?
Tydligen är besiktningsmannen känd för fusk sen tidigare..

Vad gäller reparationskostnad. tre firmor har varit här. Och 550 000 är det som stämmer. alla offerter landar på detta .

Mvh Philip

Luftspalt saknas mot taket men även i väggar . Avsaknaden är mellan ytterpanel och isolering. Min advokat råder mig att ta emot pengarna och lämna in till Tingsrätten mot besiktningsmannen. Jag hade helst velat häva köpet ...

harry73
Du kommer med för lite info för att kunna ge tydliga svar, men risken finns att det inte räknas som dolt fel och du inte kan kräva ersättning från säljaren. Erbjuder han då 180 tkr, då kan det vara smart att ta det som din advokat säger.
Angående besiktningsmannen utförda han inte en överlåtelse besiktning åt dig, men han utförde en säljarbesiktning. Efter besiktningen var gjord köpte du en muntlig genomgång med besiktningsmannen. Du köpte alltså inte en överlåtelsebesiktning.

När du stämmer besiktningsmannen kommer tingsrätten att bedöma om besiktningsmannen utförde en bra säljarbesiktning inte om han utförde en bra överlåtelsebesiktning. Ren praktiskt betyder det att det ställs lägre krav på besiktningsmannen och att han kommer undan med mycket mer än när du anlitar honom direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.