16 329 läst ·
20 svar
16k läst
20 svar
Kvarlämnad gammal panna vid husköp, hur agera?
Klockrent fall för en bortskänkes-annons på blocket. Jag har blivit av med saker som är både otympligare och värdelösare än din panna helt utan egen ansträngning.
Det finns folk till allt. Det kan tänkas att någon t.ex vill ha en panna för att värma en badtunna eller liknande.
Det finns folk till allt. Det kan tänkas att någon t.ex vill ha en panna för att värma en badtunna eller liknande.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Förstår inte svaren som sägeratt det är väl ingen konst att skruva ned och forsla bort själv. Huset är ju inte köpt med ingående skrot. Tycker ni att samma förhållande gäller om gamla kylen och frysen lämnats kvar på golvet i köket?
Otippat att mäklaren var svävande... Affären är avklarad och pengarna är inne på kontot för deras del.MaWa71 skrev:
Hej och tack för alla svar!
Pannan är bortkopplad och flyttad från sitt ursprungliga läge. Den går inte att använda som reservpanna.
Säljaren uppfattade vårt ställningstagande om att vi ville att pannan skulle bort, jag har pratat med mäklaren som var svävande i frågan.
Vi har redan dialog med säljaren och det lutar åt att vi låter montera ned pannan och forsla bort den och sedan dela på kostnaden och efter att ha läst era synpunkter här så känns det väl som en rimlig överenskommelse att göra.
Bra att du pratat med säljaren om en lösning. Att prata brukar oftast lösa de mesta. Att börja att vara vrång brukar inte hjälpa utan snarare gå åt de andra hållet.
Vi baxade ut vår gamla el/vedpanna, drog upp den på två plankor med hjälp av bilen.H hempularen skrev:Om du får ut den till en yttre källartrappa, eller ännu bättre om det finns plan mark någonstans, så är det lätt att få upp den med lastbil med kranarm. Sist jag anlitade en sådan kostade det 750 kr/h + moms. Själva lyftandet går på 5 minuter, men det är körtid som också kostar. Och det kan tillkomma en deponikostnad för att tippa den.
Annars finns det skrotfirmor som hämtar gratis. Bara man får ut den ur huset.
Ringde gästrike återvinnare, de tyckte att jag skulle kasta den över kanten (den kanten var 1m). Efter förklarande hur tung den var erbjöd de sig att lyfta av den med traktor, men då vid stängningsdags.
Men bara två dagar senare kom det två män med en vit buss och ringde på o frågades om de kunde ta pannan.
Absolut! sa jag.
Det svåra är inte att få ut den ur huset (den har ju kommit in en gång i tiden). Lite smuts är det dock risk för (vi hade en oljepanna) så ta bort eventuella finmattor innan. Är det källartrappa så blir det förstås spännande. Vi var 4 pers och drog+knuffade på plankor. Upp på släp, även där på plankor. Sen transporten. Deponikostnad kommer jag inte ihåg hur det var.
Sammanfattningsvis - inte svårt men bökigt och lite smutsigt.
Sammanfattningsvis - inte svårt men bökigt och lite smutsigt.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag och brorsan körde bort min gamla panna och tillhörande oljetank till Stena. Det enda de hade åsikter om var att det droppade något ur tanken, vilket de direkt tolkade som olja. Jag hade inte gjort någon större ansträngning i att kolla att tanken var helt tom så det kunde mycket väl vara en skvätt kvar i botten. Hursomhaver så frågade tjejen på Stena om jag kunde ta tillbaka den och sanera den, annars skulle eventuellt en saneringsavgift dras av från skrotvärdet. Jag var inte road av att dra tillbaka den drygt 3,5 mil så jag godtog eventuella avgiften så fick de göra som de ville.
Någon vecka senare kom ett brev med posten om att 240 spänn var insatt på mitt konto. Ingen avgift alls och pannan som var väldigt skitig nämndes inte alls.
Så jag tror nog att det ska vara något mer miljöfarligt än sot för att saneringsavgifter ska tillkomma på en panna.
Någon vecka senare kom ett brev med posten om att 240 spänn var insatt på mitt konto. Ingen avgift alls och pannan som var väldigt skitig nämndes inte alls.
Så jag tror nog att det ska vara något mer miljöfarligt än sot för att saneringsavgifter ska tillkomma på en panna.
Klicka här för att svara