Staffans2000
Jag är just den jag är. Dvs. en ytligt bekant till denne pappskalle. Han är en person jag då och då av en slump stöter på.
När han förklarade sin situation för mig trodde jag han skojade, men icke, han konkade på det han hade med sig tillbaka efter sin utlandsresa i en ryggsäck och övernattar lite här och där, men nu har hans välgörare börjat tröttna på att ha den lägenhetslöse luffarkompisen boendes hos sig.
Han hyr/hyrde hos en av de större hyresvärdarna.
Jodå. Det är bekantingen som inte synts till på ett tag.
Staffan

Redigerat:
Ja, jag trodde egentligen inte att du hade en aktiv roll, blev bara förvirrad (delvis av mig själv uppenbarligen). Svårt med råd – han har ställt till det för sig på många sätt vad det verkar. Men emellanåt förbarmat sig folk över sådana. Det är väl mest att hoppas att värden är av det slaget.

Staffans2000
Nu skall han sjappa och dra dit pepparn växer utan att lösa några problem innan! Jag sa att han borde säga upp lägenheten för att slippa framtida krav från värden. Men icke.
Vissa borde omyndigförklaras!

Staffan

Är det 1:a handshyresgästensom "schappar" utan att säga upp lägenheten? :x

Och därmed låta 2:a handshyresgästen härja utan någon som helst begränsningar.?

1:a handshyresgästensom kan ju bli skuldsatt för hela livet. Han ansvarar ju för lägenheten gentemot hyresvärden oavsett vad 2:a handshyresgästensom kan tänkas hitta på :wow:

Staffans2000
Precis så säger han att han skall göra. Jag påtalade det för honom med motiveringen att han kanske en dag vill tillbaka till Sverige men hindras pga. ev. massiva skulder. Då tänkte han till lite, och sade -jag kanske skall stänga av strömmen, och det blir nog inga problem för andrahandshyresgästen är skötsam. Att parasiten har låst honom ute tar han inte med i beräkningarna.

Staffan

Tipsa honom om att med rekommenderat brev säga upp både mot värden och andrahandsgästen. Förmodligen inte bästa sättet, men kanske bra nog för att han ska komma ur situationen, om än kanske inte helt skadefritt.

Staffans2000
Gjorde som du föreslog, men då sade han att han sagt upp lägenheten men inte nämnt att det bor andra i den. Det skulle vara intressant att få veta hur ockupanten kommer att reagera när uppsägningsbekräftelsen dimper ner i brevlådan? Städa ordentligt efter sig och smyga iväg stilla och lugnt... nä, skulle inte tro det! Jag sätter en krona på att han anordnar en rejäl vräkningsskiva med öppet hus!

Staffan

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Intressant läge.
Hur kommer bostadsbolaget agera, eller rättare sagt, vilka möjligheter har bostadsbolaget? :confused:

Hamnar nu ockupanten i knäet på bostadsbolaget eller vems är ansvaret efter uppsägningstidens utgång? :wow:

Bostadsbolaget kan låta kronofogden vräka andrahandshyresgästen, ganska omgående. Bostadsbolaget behöver inte ta ngn. hänsyn till att det är andrahndshyresgästen som bor där, ur deras perspektiv är det en ockupant.

Andrhandshyresgästen kan troligen stämma sin hyresvärd, andrahandsvärden har ju inte sagt upp avtalet, och har därmed en skyldighet att hålla med bostad.

Nja, jag kanske missförstod, men fanns det ett skriftligt hyreskontrakt med 2:a handshyresgästen.
Var det inte ett muntligt, (svårbevisat), avtal? :confused:

Så ja, visst är det en ockupant, men som genom tiderna bevisat, är det svårt att bli av med även en ockupant, kan kosta tid, och tid=hyresinkomster förloras för att inte förglömma återställning av låskolv. :(

Staffans2000
Japp! Muntligt avtal med bekantas bekanta till ägaren av den lokala affären!
Jag har ännu en gång försökt att få honom att fatta att det finns en risk att han blir skadeståndsskyldig upp över öronen, men polletten verkar inte trilla ner. Kanske han inte berättar hela sanningen? Vad vet jag?

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.