8 528 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Medlem vill slå ihop två fastigheter till en
Och är fastigheterna ombilda via Lantmäteriet till en fastighet (tror det kostar styvt 50000kr) så hade det hos oss blivit en avgift.Nötegårdsgubben skrev:
Vi jag inser nu att det är inte konsekvent hos oss heller.. Vi har bostadsrätter hos oss och det är ju en fastighet men det är en avgift/hushåll. Avgiften går dock till bostadsrättsföreningen och inte direkt till dom boende. Tror det är samma upplägg på ett enskilt hus med 4 lägenheter i med, avgift x 4 till fastighetsägaren.
Det är ju rimmligt att det är en avgift per hushåll eller verksamhet. Men det är stadgarna som styr upplägget. Är det ett hushåll och en fastighet finns det ingen rimmligt anledning att kräva dubbel avgift.
Hej
Först ansåg jag också, och de flesta i vår samfällighetsförening fortfarande, att en avgift per medlemskap/fastighet/utfart /vattenanslutning.Ingen tänkte nog på att man kunde slå ihop fastigheter.
Själv börjar jag tveka på att detta är rätt sätt då det verkar finnas ett sofistikerat sätt att räkna ut avgiften i dylika föreningar efter att ha diskuterat det här.
Hur som helst vill nog de flesta inte skjuta till den ynka hundring extra för att främja den medlem som nu gjort detta drag. Men jag tror nästan att medlemmen har rätten på sin sida.
Mvh
Fredrik
Först ansåg jag också, och de flesta i vår samfällighetsförening fortfarande, att en avgift per medlemskap/fastighet/utfart /vattenanslutning.Ingen tänkte nog på att man kunde slå ihop fastigheter.
Själv börjar jag tveka på att detta är rätt sätt då det verkar finnas ett sofistikerat sätt att räkna ut avgiften i dylika föreningar efter att ha diskuterat det här.
Hur som helst vill nog de flesta inte skjuta till den ynka hundring extra för att främja den medlem som nu gjort detta drag. Men jag tror nästan att medlemmen har rätten på sin sida.
Mvh
Fredrik
Har bara skumma lite i tråden, men har det framkommit om det finns en formell gemensamhetsanläggning bildad? Jag blir lite skärrad när jag läser att du skriver att Lantmäteriet sagt att avgiften för nyttjandet av vägen får beslutas av föreningen själv. Är det en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening så är det helt tokigt sagt av lantmätaren. Det är självfallet lantmätarens uppgift att fördela andelstal vid en sammanläggning enligt anläggningslagens regler (40-42a §§).
Det finns mig veterligen bara ett fall då Lantmätaren kan "slippa" fördela, flytta, slå ihop eller nyansluta fastigheter till en befintlig gemensamhetsanläggning vid fastighetsbildning. Det är i de fall då gemensamhetsanläggningen är väldigt gammal och insomnad. Men även där råder delade meningar huruvida man ska skippa anslutning och i beslutet hänvisa till att frågan får prövas i en omprövning av anläggningen, eller ändå ansluta till en inaktiv gemensamhetsanläggning (för att på något sätt säkra rätten till nyttjande av anläggningen, t.ex en väg kan ju trots allt ligga kvar utan någon nämnvärd organiserad skötsel i många år).
Det finns mig veterligen bara ett fall då Lantmätaren kan "slippa" fördela, flytta, slå ihop eller nyansluta fastigheter till en befintlig gemensamhetsanläggning vid fastighetsbildning. Det är i de fall då gemensamhetsanläggningen är väldigt gammal och insomnad. Men även där råder delade meningar huruvida man ska skippa anslutning och i beslutet hänvisa till att frågan får prövas i en omprövning av anläggningen, eller ändå ansluta till en inaktiv gemensamhetsanläggning (för att på något sätt säkra rätten till nyttjande av anläggningen, t.ex en väg kan ju trots allt ligga kvar utan någon nämnvärd organiserad skötsel i många år).
Hej tackar för inlägget. Kan meddela att årsmötet beslutade att medlemmen slipper en avgift och att den höjs med ca 100 för övriga.H HerrOso skrev:Har bara skumma lite i tråden, men har det framkommit om det finns en formell gemensamhetsanläggning bildad? Jag blir lite skärrad när jag läser att du skriver att Lantmäteriet sagt att avgiften för nyttjandet av vägen får beslutas av föreningen själv. Är det en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening så är det helt tokigt sagt av lantmätaren. Det är självfallet lantmätarens uppgift att fördela andelstal vid en sammanläggning enligt anläggningslagens regler (40-42a §§).
I avgiften ingår vägunderhåll samt gemensamt vatten.
Mvh
Fredrik
Nja si så där. Han har ju nu två vattenanslutningar som kräver dubbelt underhåll än vad andra har, men han nyttjar ju inte vägen mer än nån annan. Det som vägde över var väl att det var värre för honom att betala 100% mer än andra än att övriga betalar 2% mer om jag nu räknade rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men hur stämmer det med anläggningsbeslutet?
Bryter ni mot det så tappar ni rätten att driva in avgifter till Samfälligheten.
Bryter ni mot det så tappar ni rätten att driva in avgifter till Samfälligheten.
Klicka här för att svara