Hej!

Vi har precis fått tillträde till vårt drömhus och har nu sett att de förra ägarna inte forslat bort den gamla pannan som står kvar i pannrummet trots att vi vid besiktningen var tydliga med att vi ville att pannan skulle tas bort innan vi tillträdde fastigheten.

Det rör sig alltså om husets gamla panna som står kvar sedan man bytte till jordvärme för några år sedan.
Då den gamla pannan knappast kan räknas som något som hör till huset tänker jag att jag bör kunna kräva att de avlägsnar den, men jag är inte säker.

Vi tror ni i forumet, bör vi stå på oss och kräva av säljarna att de forslar bort pannan eller att vi låter göra det och låter kostnaden gå till säljarna?

Tack på förhand!

Rent generellt tillhör en panna fastigheten, den likställs alltså inte som t ex lösöre.
Sedan räcker det inte alla gånger med att "vi var tydliga med....." Säljaren kanske uppfattade det hela på ett annat sätt.

Är pannan inkopplad på något vis eller står den löst?

Hur som helst är det sannolikt jobbigare att tjabbla om detta än att demontera panna och köra på tippen.

• Gilla
Lande
  • Laddar…
harry73
Bra fråga. Besiktningen var efter att ni skrev kontraktet, så jag vet inte om det har betydelse att ni var tydligt med att den skulle bort. Gick säljare med på det? Står det i kontraktet?

Kan pannan användas som reservpannan?
Sitter den fastmonterad?

Man kan såklart skriva säljaren att de lämnade skrot i form av en gammal panna kvar och att de kan forsla bort den inom x veckor eller så låter ni någon göra det och fakturerar dom för kostnader.
Men det finns ingen garanti att säljaren betalar.

Det är nog lite gränsfall. Hur står den? I sitt ursprungliga läge, men urkopplad? Eller tom inkopplad?

Eller har man flyttat iväg den till ngt hörn när jordvärmepumpen installerades?

Om den är flyttad och inte inkopplad, då tror jag att man utan tvekan kan se den som lösöre, som säljaren borde flyttat ut.

Men om den står kvar i sitt ursprungliga läge, så kanske den skall anses vara en fast del av huset, framförallt om den är helt eller delvis inkopplad på VVS och el.

Rent avtalsmässigt så gäller inga muntliga "tydligheter". I fastighetsaffärer gäller endast skriftliga avtal. Så om vi antar att jag säger till en säljare att jag vill att du kopplar bort det här fula elementet, säljaren kan lova dyrt och heligt att han skall göra det. Och sedan fullkomligt strunta i det. Står det inte i det skriftliga köpeavtalet så gäller det inte.

Men OM den kan anses vara lösöre, då regleras det av standardformuleringar i avtalet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Känns som e onödig sak att bråka om

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Känns som e onödig sak att bråka om
Vissa verkar tycka att allt är onödigt att bråka om. Man skall acceptera allt, för det är ändå en så liten sak i en stor affär.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Valkyr Valkyr skrev:
Vissa verkar tycka att allt är onödigt att bråka om. Man skall acceptera allt, för det är ändå en så liten sak i en stor affär.
Det handlar mer om att det tar väldigt mycket tid och energi att börja strida med den förra ägaren så att denne ska komma till huset och bära ut den. Det är alltså både snabbare och billigare att lösa problemet själv.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Som Hempularen skriver, är den flyttad och inte inkopplad är den lösöre och bortforslingen av den faller väl närmast under städreglerna om ni inte kommit överens om annat.

Kolla med säljaren vad de säger om varför de inte tagit bort den. Eller så tar ni det en sväng via mäklaren och säger att ni inte är nöjda med tömning och städning av huset. Även om mäklare inte är några under av objektiva förmedlare vet de oftast när något är tvärkört för säljaren.

Hej och tack för alla svar!

Pannan är bortkopplad och flyttad från sitt ursprungliga läge. Den går inte att använda som reservpanna.

Säljaren uppfattade vårt ställningstagande om att vi ville att pannan skulle bort, jag har pratat med mäklaren som var svävande i frågan.

Vi har redan dialog med säljaren och det lutar åt att vi låter montera ned pannan och forsla bort den och sedan dela på kostnaden och efter att ha läst era synpunkter här så känns det väl som en rimlig överenskommelse att göra.

• Gilla
annastrandh1 och 6 till
  • Laddar…
OK, då borde den rätt tveklöst vara lösöre som säljaren är ansvarig att får bort.

Men är det verkligen svårt att få ut den? det brukar vara bra att skruva bort ev. brännare och annat som sticker ut. Sedan brukar det gå att baxa ut den förvånansvärt enkelt. Om du får ut den till en yttre källartrappa, eller ännu bättre om det finns plan mark någonstans, så är det lätt att få upp den med lastbil med kranarm. Sist jag anlitade en sådan kostade det 750 kr/h + moms. Själva lyftandet går på 5 minuter, men det är körtid som också kostar. Och det kan tillkomma en deponikostnad för att tippa den.

Annars finns det skrotfirmor som hämtar gratis. Bara man får ut den ur huset.

O
Valkyr Valkyr skrev:
Det gäller att välja sina strider, oavsett vad för strid det handlar om.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
O
Hur svårt är det att göra jobbet själv? Att skruva isär saker är kul:) Att slippa skruva ihop dem är ännu roligare :D

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
MaWa71 MaWa71 skrev:
Säljaren uppfattade vårt ställningstagande om att vi ville att pannan skulle bort,
Men gick han med på det? Sa han ja?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.