12 411 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Grävarn grävde av avloppsrör
Det du pratar om uppfattar jag som att du inte varit tydlig nog emot grävarn, ett avgrävt avloppsör är en piss i havet i det hela.
Har själv nyligen dragit avlopp till en friggebod, där vi grävde av ett avloppsrör av misstag, och det är inte hela världen. Kanske en halvtimmes extra jobb och några kronor för ett nytt rör. Ärligt talat, är det något att bry sig om i det stora hela. Alla gör fel och den som gjort minst fel kan ju kasta den första stenen.... kanske illa vald liknelse, men du förstår nog vad jag menar. Var med och för en dialog undertiden som arbetet sker är min spontana reaktion.
Har själv nyligen dragit avlopp till en friggebod, där vi grävde av ett avloppsrör av misstag, och det är inte hela världen. Kanske en halvtimmes extra jobb och några kronor för ett nytt rör. Ärligt talat, är det något att bry sig om i det stora hela. Alla gör fel och den som gjort minst fel kan ju kasta den första stenen.... kanske illa vald liknelse, men du förstår nog vad jag menar. Var med och för en dialog undertiden som arbetet sker är min spontana reaktion.
Detta är en piss i havet, enligt min mening... Jag tampas emot Fraktkjedjan Väst för att flytta villavagn, efter 3 försök har de inte lyckats. Efter att kontaktat en annan leverantör av dessa tjänster fick vi villavagnen levererad utan problem. och där är vi nu... vi har bestridit fakturan! Jag/ vi gör verkligen rätt för oss om saker och ting fungerar som de skall, men att försöka köra en rövare med mig, så är det liksom helt fel person att ge sig på......
Jag som jobbar med just detta kan komma med några kommentarer:
1. Om inte markägaren har sagt till om att det finns ett avloppsrör där så kan ju inte maskinisten heller veta om det, eller hur? Alltså är det inte maskinistens fel.
Dessutom är det skitenkelt och skitbilligt att laga. Varför ens fundera över försäkringsbolag?
2. På bilderna ser det inte klart ut men det är ju så det blir om man skickar iväg maskinisten innan jobbet är klart.
Måste dock påpeka att det ser ut som om materialet mestadels är avtäckning, dvs översta matjordslagret. Det innehåller väldigt mycket rötter och grässvål och är hopplöst att göra något riktigt fint av när man väl har slitit upp det.
Men spår av hjul eller larver ska man klara av att dölja genom att stryka till ytorna, om man får en chans att jobba klart.
3. Löpande räkning? Här får både TS och maskinisten en känga:
Förvisso är tomtplanering inte helt lätt att kvantifiera och därmed är det svårt att räkna på men jag rekommenderar ändå fast pris mellan entreprenör och privatpersoner.
4. En känga till i stort sett alla privatpersoner:
Som sagt, tomtplaneringar är skitsvårt att kvantifiera och en av orsakerna är att ni har en jä*la förmåga att svepa lite lojt med vänsternäven och säga "Och så vill jag att du sänker lite här".
Jaha? Hur i hela glödheta hel*ete ska man kunna veta vad kunden vill då?
Hur mycket ska det sänkas?
Vilka delar av tomten är det som berörs av den där larviga viftningen med vänstertassen?
Kom med mått och höjder inritade på en tomtkarta så blir risken för missförstånd betydligt mindre.
5. Och en uppmaning att tänka igenom före istället för efter.
Det är nämligen inget lönsamt att fylla ut till den nivån som kunden säger och sen stryka till färdiga ytor på utfyllningen och dra till ytorna efter sig på väg ut från tomten och kunden sen säger "Nej förresten, höj en halvmeter till". Då får man alltså göra om jobbet med ytorna en gång till.
De två sista punkterna kanske inte gäller TS men dom första gör det antagligen, i större eller mindre mån.
1. Om inte markägaren har sagt till om att det finns ett avloppsrör där så kan ju inte maskinisten heller veta om det, eller hur? Alltså är det inte maskinistens fel.
Dessutom är det skitenkelt och skitbilligt att laga. Varför ens fundera över försäkringsbolag?
2. På bilderna ser det inte klart ut men det är ju så det blir om man skickar iväg maskinisten innan jobbet är klart.
Måste dock påpeka att det ser ut som om materialet mestadels är avtäckning, dvs översta matjordslagret. Det innehåller väldigt mycket rötter och grässvål och är hopplöst att göra något riktigt fint av när man väl har slitit upp det.
Men spår av hjul eller larver ska man klara av att dölja genom att stryka till ytorna, om man får en chans att jobba klart.
3. Löpande räkning? Här får både TS och maskinisten en känga:
Förvisso är tomtplanering inte helt lätt att kvantifiera och därmed är det svårt att räkna på men jag rekommenderar ändå fast pris mellan entreprenör och privatpersoner.
4. En känga till i stort sett alla privatpersoner:
Som sagt, tomtplaneringar är skitsvårt att kvantifiera och en av orsakerna är att ni har en jä*la förmåga att svepa lite lojt med vänsternäven och säga "Och så vill jag att du sänker lite här".
Jaha? Hur i hela glödheta hel*ete ska man kunna veta vad kunden vill då?
Hur mycket ska det sänkas?
Vilka delar av tomten är det som berörs av den där larviga viftningen med vänstertassen?
Kom med mått och höjder inritade på en tomtkarta så blir risken för missförstånd betydligt mindre.
5. Och en uppmaning att tänka igenom före istället för efter.
Det är nämligen inget lönsamt att fylla ut till den nivån som kunden säger och sen stryka till färdiga ytor på utfyllningen och dra till ytorna efter sig på väg ut från tomten och kunden sen säger "Nej förresten, höj en halvmeter till". Då får man alltså göra om jobbet med ytorna en gång till.
De två sista punkterna kanske inte gäller TS men dom första gör det antagligen, i större eller mindre mån.
Han kanske är rätt ny. Det är inte lätt att gräva beroende på hur det ser ut. Om man är ny. Inte så snygg iordningställt. Återställning är det bästa jag get med grävyrket
Kolla med www.ledningskollen.se innan man gräver. Vet inte om det gäller avloppsrör/ vattenledningar.
Kolla med www.ledningskollen.se innan man gräver. Vet inte om det gäller avloppsrör/ vattenledningar.
Ledningskollen hade vi sjukt bra nytta av när vi skulle bygga ut. Många svar och snabba svar.
I TS fall skulle man alltså komma åt befintligt avlopp för att koppla på nytt. Och då är det självklart en risk att skada ledningen. Men som sagt inte svårt eller dyrt att fixa.
I TS fall skulle man alltså komma åt befintligt avlopp för att koppla på nytt. Och då är det självklart en risk att skada ledningen. Men som sagt inte svårt eller dyrt att fixa.
Klicka här för att svara