1 968 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Skatteverket meddelande ROT
Hej.
Min mamma fick ett brev från skatteverket med följande innehåll. Någon som kan förklara vad det innebär och om hon påverkas av det?
"Skatteverket har idag skickat ett förslag till beslut till utföraren XXX XXX (hennen snickare) om att återkräva den utbetalda rot ersättningen om XXXXX kronor för arbete som du fått i preliminär skattereduktion för under 2016.
Bakgrund
Skatteverket har inte fått in den information vi efterfrågat från utföraren XXX XXX gällande arbete som utförts hos dig... "
Någon som vet?
Min mamma fick ett brev från skatteverket med följande innehåll. Någon som kan förklara vad det innebär och om hon påverkas av det?
"Skatteverket har idag skickat ett förslag till beslut till utföraren XXX XXX (hennen snickare) om att återkräva den utbetalda rot ersättningen om XXXXX kronor för arbete som du fått i preliminär skattereduktion för under 2016.
Bakgrund
Skatteverket har inte fått in den information vi efterfrågat från utföraren XXX XXX gällande arbete som utförts hos dig... "
Någon som vet?
Moderator
· Stockholm
· 52 010 inlägg
Tydligen har skatteverket ställt kompletterande frågor till din hantverkare, som han inte har svarat på. Därmed kräver de tillbaka pengarna från hantverkaren.
Det innebär att hantverkaren troligen kommer att begära summan av dig istället.
Det kan vra lite gråzon om du är betalningsskyldig.
Om det uteblivna ROT bidraget beror på att firman inte hanterar kontakterna med skatteverket korrekt så ligger ansvaret på firman. Men om avdraget nekas pga. att arbetet ifråga inte berättigar ROT, då ligger betalningsansvaret på dig.
Här låter det ju som skatteverket misstänker att arbetet inte är berättigat till ROT, och verkar har ställt frågor.
Jag skulle omgående ta kontakt med både skatteverket och hantverkaren.
Det innebär att hantverkaren troligen kommer att begära summan av dig istället.
Det kan vra lite gråzon om du är betalningsskyldig.
Om det uteblivna ROT bidraget beror på att firman inte hanterar kontakterna med skatteverket korrekt så ligger ansvaret på firman. Men om avdraget nekas pga. att arbetet ifråga inte berättigar ROT, då ligger betalningsansvaret på dig.
Här låter det ju som skatteverket misstänker att arbetet inte är berättigat till ROT, och verkar har ställt frågor.
Jag skulle omgående ta kontakt med både skatteverket och hantverkaren.
Ja, din mamma blir påverkad. Hennes skattereduktion för ROT kommer hon inte att få tillgodoräkna sig.
Skatteverket har begärt in kompletterande information från snickaren förmodligen angående arbetets art och de kan inte bedöma om det är ett ROTberättigat arbete förrän de fått in denna information.
Din mamma bör ringa Skatteverket och snickaren och uppmana honom (även skriftligt) att sända den önskade informationen till Skatteverket.
PS. Hempularen hann före mig med svaret men vi verkar ha likadan syn på frågeställningen.
Skatteverket har begärt in kompletterande information från snickaren förmodligen angående arbetets art och de kan inte bedöma om det är ett ROTberättigat arbete förrän de fått in denna information.
Din mamma bör ringa Skatteverket och snickaren och uppmana honom (även skriftligt) att sända den önskade informationen till Skatteverket.
PS. Hempularen hann före mig med svaret men vi verkar ha likadan syn på frågeställningen.
Konstigt. Så bara för att hantverkaren inte sköter sitt så ska morsan bli drabbad?
I detta fallet handlar det om enkel hemmarenovering, de har spikat lite väggar och satt upp hennes nya kök.
Hon får ringa skatteverket och höra med dem. Tack för snabba svar.
I detta fallet handlar det om enkel hemmarenovering, de har spikat lite väggar och satt upp hennes nya kök.
Hon får ringa skatteverket och höra med dem. Tack för snabba svar.
Moderator
· Stockholm
· 52 010 inlägg
Ja, så länge det verkligen är hantverkaren som inte sköter sig, så skall inte din mamma bli drabbad. Och på det du beskriver så låter det som klockrena ROT arbeten. Men om Skatteverket ex. ifrågasätter fördelningen mellan materialkostnader och arbete, så kan det bli din mammas problem.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Tråkigt när det inte fungerar men det är väl inte så konstigt att hon blir drabbad, det är ju hennes skatteavdrag. Om man vill slippa den risken får man väl betala fullt pris till hantverkaren och istället göra avdraget själv i sin deklaration.
Tyvärr kan du inte göra det utan måste sökas av utföraren.Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är hantverkaren som ska hålla koll på om det är rot eller inte.
Är det en seriös så kommer din mamma inte höra nått eller behöva betala nått mer.
Fick ett liknande brev för några år sen att ventilationsfirman inte varit i tid och söka rot avdrag och får då inte utnyttja rotavdraget, skatteverket meddelar mig pga det är ju mitt avdrag så att säga.
Firman hörde aldrig av sig eller nått i att försöka kräva mer pengar av mig för det var ju dom som missat.
Är det en seriös så kommer din mamma inte höra nått eller behöva betala nått mer.
Fick ett liknande brev för några år sen att ventilationsfirman inte varit i tid och söka rot avdrag och får då inte utnyttja rotavdraget, skatteverket meddelar mig pga det är ju mitt avdrag så att säga.
Firman hörde aldrig av sig eller nått i att försöka kräva mer pengar av mig för det var ju dom som missat.
Morsan hade ringt hantverkaren nu som sa att det hade blivit något fel med datumen och att han skulle komplettera med rätt datum.
Vi får väl se hur det löser sig.
I det här fallet är det klockrena rot-arbeten så hon ska ju aldrig kunna drabbas så länge hon är berättigad till rot (har betalt tillräckligt med skatt) är privatperson och huset är över 5 år.
Nu har hon dessutom fått sms av hantverkaren som säger att allt kommet ordna sig och att det enbart gäller honom.
Case closed.
Tack för inlägg alla..
Vi får väl se hur det löser sig.
I det här fallet är det klockrena rot-arbeten så hon ska ju aldrig kunna drabbas så länge hon är berättigad till rot (har betalt tillräckligt med skatt) är privatperson och huset är över 5 år.
Nu har hon dessutom fått sms av hantverkaren som säger att allt kommet ordna sig och att det enbart gäller honom.
Case closed.
Tack för inlägg alla..
Moderator
· Stockholm
· 52 010 inlägg
Fast OM hantverkaren inte sköter sin del, och verkar erkänna att det är så. Då blir det bara en fråga mellan hantverkaren och skattemyndigheten.
Liknande trådar
-
Dubbletter inskickat till skatteverket för rot.
Juridik -
Just nu: Skatteverket utreder stort fusk med ROT
Artikelkommentarer -
Skatteverket vägrar ROT-avdrag
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
99-åring vinner mot Skatteverket i ROT-fall
Artikelkommentarer -
Rot - beslut från skatteverket
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.