A
Vid ombyggnad av köket så kopplades strömmen ur och förlängningssladdar från proppskåpet drogs fram till kyl/frys. Efter ett tag kopplade man på en gammal ledning till rummet där k/f stod och kopplade in de i vägguttag

Vid inkopplingen så kontrollerade elektrikern att ström fanns i uttaget men en månad senare upptäckte jag att k/f var strömlösa och allt hade börjat ruttna. Vid kontrollen efteråt så upptäcktes att en tidigare eldragning (från 50-talet) var konstig och att det var det var något fel i dosan

Vems försäkring ska ta den förstörda maten. Min hemförsäkring eller elektrikerns

Jag har inga tvivel på att elektrikern är noggrann och båda är glada att inte huset brann ner eller att han fick ström i sig men jag är novis och undrar hur sådant här fungerar. Begreppet byggherre har jag sett men är det tillämpligt vid ombyggnader eller är hantverkaren skadeståndsskyldig oavsett märkligheter i huset som han jobbar i

Jag tror det behövs mer detaljer för att förstå problemet. Fungerade uttaget när kyl/frys kopplades in? Vad exakt hände som gjorde att de inte fungerade senare?

Om det fanns spänning till uttaget, men det ändå inte fungerade vid inkoppling, då har elektrikern gjort ett grovt fel. Men om det fungerade från början, men ex. kopplades bort senare av misstag då blir det ju den som kopplade bort senare som är ansvarig. Om den urkopplingen kan anses vårdslös (tveksamt) då kan den personen vara ersättningsskyldig. Annars är det du som drabbats som får ta smällen, eller ditt förs. bolag.

Bästa svaret

O
Jag tolkar det som att elektrikern hade kontrollerat att det fanns ström fram till kyl och frys.
Där efter kan vad som helst hända. Så det kan nog vara svårt att få elektrikern skyldig till det hela. Hur mycket pengar handlar det om? Troligtvis har någon kopplat ur matningen till kyl och frys

A akeeri skrev:
...
Vid inkopplingen så kontrollerade elektrikern att ström fanns i uttaget men en månad senare upptäckte jag att k/f var strömlösa och allt hade börjat ruttna...
Kanske dum fråga, men fick kyl och frys stå en månad innan någon öppnade dem?

Vilken kylskåpsmat håller sig så länge ens med fungerande kyla?

• Gilla
EyEr0n och 2 till
  • Laddar…
Sedan får man ju fundera över värdet på maten kontra självrisken med.

Hur stort värde har gått förlorat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.