harry73
Din hund får inte heller bita sönder mina saker och det fanns ett rättsfall dä en hundägaren var ansvarig för att en häst skadade sig själv efter den blev skrämd av en hund.

Och skulle någon med stöd av allemansrätten klättra över staketet för att plocka blåbär, får hunden fortfarande inte bita.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Hundar och bilar är lite speciella i skadeståndslagstiftningen. För hundar (och bilar) gäller "absolut ansvar". Som hundägare är du ansvarig för alla skador som orsakas av hunden, oavsett om du varit försumlig eller inte.

I andra skadeståndsfall gäller i huvudsak att du ansvarar bara om du varit försumlig/oaktsam.

Så även om ex. hunden lyckas dra av kopplet som du inte upptäckt att det är utslitet, så ansvarar du för allt som händer när hunden slitit sig.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nu är ju problemet löst men hur tänker ni som tycker det är småaktigt att man vill ha hela sin tomt oavsett om den är 400m2 eller 4 ha så har ts antagligen betalt för den i sin helhet? Sen beträffande hundar så ska man hålla dom under uppsikt men skulle dom inte få vara lösa på ens egen tomt?
Det är skillnad på egen mark och egen tomt. Fyra ha är för stort för att klassas som tomt. Det är 40.000 kvm och att exempelvis ha hundar lösa på så stora ytor är definitionsmässigt att inte ha dem under uppsikt. Så ja, jag tycker att TS gör fel om han stängslar in hela marken som tomt, och något annat skäl för att sätta upp stängsel verkar han inte ha. Om det är småaktigt eller ej låter jag vara osagt, men det är allra minst tveksamt ur ett allemansrättsperspektiv.

Att grannarna inte kan bete sig utan dumpar avfall på TS mark är förstås inte ok det heller, men det löses rimligen på andra sätt än genom instängsling.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.