Byggahus.se

Tvinga servitut???

1. P
    Husägare · Skåne · 100 inlägg

Picea

Husägare
    Hej! Kan jag påtvingas servitut som belastar min fastighet? Min granne vill tvinga mig att skriva på ett egenhändigt tecknat avtal om att få använda dagvattenledning som går tvärs över min tomt. I "avtalet" är rubriken dessutom "Lantmäteriet" vilket möjligen är föremål för Föregivande av allmän ställning, eller?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 917 inlägg

useless

Lök.
    Rent tekniskt kan du bli påtvingad ett servitut. Grannen kan begära det hos lantmäteriet och få det godkänt om det är till tillräckligt stor gagn för honom i förhållande till intrånget på din fastighet.
    Menii så fall borde det vara lantmäteriet som kontaktar dig. Det känns som att grannen försöker gena lite...

3. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 354 inlägg

AndersS

Husägare
    Första frågan, vems är dagvattenledningen?
    Används den redan idag av grannen?
    Det låter som ett Nyttjanderättsavtal som din granne försöker få er att ingå avtal utifrån hur du beskriver det att ni som personer avtalar rätten att nyttja annan fastighet.
    Alternativet är annars ett avtalsservitut där man reglerar avtal mellan fastigheter, men måste följa delar av vad som regleras i jordabalken. Ett sådant avtal kan sedan registreras hos Lantmäteriet.
    Sedan finns det officialservitut som Lantmäteriet utfärdar och utför, samt med automatk blir registrerat,

4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.