1 623 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
köpa "gammalt" fiber?
Hej, Jag är ny i detta forum och jag har en fråga:
Jag har precis flyttat in i ett nytt hus, där det funnits en massa att fixa till. Detta har vetat om från början, men när mitt internet började strula och till slut helt sluta att funka fick jag ju ringa runt en del.
Jag kontaktade nätägaren på min gata och upptäckte att säljare aldrig hade betalat för installationen av fiber i huset. Hen beställde det och skrev på kontrakt, men när det väl kom till betalning, fick nätägaren aldrig sina pengar. Detta gjordes helt tillbaka i 2016.
Jag fick nu erbjudandet att betala hela 21450 kronor, för att ta över nätet. Personligen tycker jag det här verkar helt orimligt, då det inte är jag som har beställt installationen, och att detta gjordes för mer än tre år sedan.
Det framgår dock inte av mitt köpekontrakt att det ingår fiber, men säljare har dock skrivit att huset inte är belastat med någon form för oavslutade grejer eller anmärkningar från tidigare installationer. Hur går jag vidare med det här?
Jag har precis flyttat in i ett nytt hus, där det funnits en massa att fixa till. Detta har vetat om från början, men när mitt internet började strula och till slut helt sluta att funka fick jag ju ringa runt en del.
Jag kontaktade nätägaren på min gata och upptäckte att säljare aldrig hade betalat för installationen av fiber i huset. Hen beställde det och skrev på kontrakt, men när det väl kom till betalning, fick nätägaren aldrig sina pengar. Detta gjordes helt tillbaka i 2016.
Jag fick nu erbjudandet att betala hela 21450 kronor, för att ta över nätet. Personligen tycker jag det här verkar helt orimligt, då det inte är jag som har beställt installationen, och att detta gjordes för mer än tre år sedan.
Det framgår dock inte av mitt köpekontrakt att det ingår fiber, men säljare har dock skrivit att huset inte är belastat med någon form för oavslutade grejer eller anmärkningar från tidigare installationer. Hur går jag vidare med det här?
Förstår inte riktigt problemet. Var det något vid köpet som fick dig att utgå från att huset hade en fungerande fiberinstallation? Har säljaren gjort någon utfästelse? I så fall har du kanske ett case mot säljaren. Om det inte sagts något alls om fiber så kan du inte utgå från att det finns färdiginstallerat även om du t.ex. har en CPE (”fiberdosa”) i huset. I så fall är det bara att betala om du vill ha.
Nog skulle jag kräva säljaren på kostnaden. Det är ju en kostnad som uppkom pga säljaren och inget du borde belastas av. Det stod ju dessutom i köpekontraktet att inga upplupna kostnader belastade fastigheten.
Börja med att ringa mäklaren. Sedan kanske ARN är en bra nästa instans. Du får nog betala nu om du vill ha internet (och det inte räcker med mobilt internet så länge). Det är dessa pengar du får kräva tillbaka från säljaren.
Börja med att ringa mäklaren. Sedan kanske ARN är en bra nästa instans. Du får nog betala nu om du vill ha internet (och det inte räcker med mobilt internet så länge). Det är dessa pengar du får kräva tillbaka från säljaren.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 690 inlägg
Var där inte fråga snudd på identisk som denna uppe för ett tag sedan? 
TS skriver ju själv att det inte var avtalat att fiber ingick. Jag kan inte heller se att det finns några skulder i egentlig mening. Fiberbolaget vill ha betalt om de ska leverera internetförbindelse men de verkar inte kräva betalning oavsett.Hemmakatten skrev:
Nog skulle jag kräva säljaren på kostnaden. Det är ju en kostnad som uppkom pga säljaren och inget du borde belastas av. Det stod ju dessutom i köpekontraktet att inga upplupna kostnader belastade fastigheten.
Börja med att ringa mäklaren. Sedan kanske ARN är en bra nästa instans. Du får nog betala nu om du vill ha internet (och det inte räcker med mobilt internet så länge). Det är dessa pengar du får kräva tillbaka från säljaren.
ARN kan knappast vara aktuellt eftersom TS inte har gjort en affär med ett företag.
Nätägaren vill ju ha någon som betalar månadsavgiften. Så de är nog inte så sugna på att stänga av en existerande förbindelse. Säg att du går över till 4G om de stänger ner.
Klicka här för att svara