Jag bygger just nu ett hus inkl sidobyggnad med generalentreprenad.

Utöver detta kommer jag att bygga en pool, altan, göra iordning trädgård, bygga staket mm.

Nu vill inte vår entreprenör att vi göra dessa saker under tiden han bygger huset. Han anser att han ansvarar för hela vår tomt och vill inte ta på sig ev skador som kan uppkomma.

Jag har redan friskrivet företaget om alla skador utvändigt eftersom dom lät oss måla hela huset under semestern. Har dom rätt att vägra mig att arbeta med staket - trädgård altan ??

Jag är inte ens i närheten av huset.... Vi äger ju redan och har betalt tomten + 70 % av huset och lika mycket av entreprenörens kostnader.

Det beror på vad som står i avtalet. Då andra arbeten kan störa deras så kan det bli en kostnadsfria och har man inte tagit med det i avtalet så kan han faktiskt neka.

Det andra att ta hänsyn till är arbetsmiljön, är arbetena inom samma område och samma beställare så kommer arbetsmiljöverket att se det som en arbetsplats. Kommer du göra andra arbeten med andra entreprenörer eller själv så kommer du själv få ta över ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Har du inte koll på vad det innebär så rekommenderar jag starkt att du avstår.

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Det är en ganska vanlig tolkning av reglerna. Det handlar dels om att dina arbeten kan störa entreprenaden, det går inte att i förväg bedöma hur stor störningen blir, men det räcker ju att infarten är blockerad i 10 minuter av en leverans till din del av projektet, så kan det innebära extra kostnader för entreprenören.

Men det gäller även försäkringar. Antag att huset brinner ned, för att det börjar brinna i en hög med frigolitisolering som hör till ditt poolbygge. Då gäller eventuellt inte entreprenörens försäkring. Eller att entreprenören råkar tappa en hammare från taket i huvudet på en av poolbyggarna. Då ligger entreprenören (eller du som byggherre) väldigt risigt till.

Även din målning var hypotetiskt farlig. Antag att du på något sätt råkat tända eld på huset (visserligen svårt att inse hur det skulle gå till när man målar, men en bygglampa?). Då finns risk att huset är oförsäkrat, om branden vållas av arbeten som inte ligger under entreprenörens ansvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.