Hilda malm
Hej står inför ett knivigt dilemma.

Min pappa dog för flera år sen och på hans dödsbädd skrevs ett papper på hans maskiner ska stå kvar i en släkting fastighet tills hon inte vill bruka de längre eller tills fastigheten säljs.
Jag ska under tiden få tillgång till lokalen för att kunna bruka maskinerna.

Nu har fastigheten sålts och nya ägaren ska ha tillträde om någon vecka.

Nu till mitt bekymmer vi håller på att ta bort maskinerna men släktingen har byggt en vägg så vi har ingen möjlighet att transportera bort de.
Hon har sålt huset med väggen och maskinerna är inbyggda.

Vad kan vi göra?
Har ni några råd?
Mäklaren ringer oss bara och ber oss ta bort maskinerna.

Finns vanliga dörrar i lokalen men maskinerna måste transporteras med truck när de väger flera ton och är rätt stora.

Tacksam för råd om rättigheter

Gör en öppning i väggen, plocka ut maskinerna, bygg igen.

• Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
Hilda malm
Har man verkligen rätt att såga hål i någon annans fastighet?

Ska jag verkligen bekosta uppsättning av en vägg som inte fanns när maskinerna sattes in?

C
Vad är det för sorts maskiner?
Det är inte möjligt att plocka isär dem på lämpligt sätt?
Finns ju även en hel del smarta lösningar för att flytta på tunga saker där utrymmet är begränsat.

Hilda malm
Nja det är gigantiska maskiner lufthammare svarv mm
Så plocka isär är omöjligt.

Chaly
Går det inte att lyfta/baxa upp maskinerna på maskinskriskor och köra dom dit en truck kan nå? Många mekaniska verkstäder använder såna för att flytta runt på stora maskiner.

2c7c4fe99994da3820a18b34f98132bd.jpg

Finns även styrbara...
384217.jpg

Borde gå att låna/hyra...

Hilda malm
Chaly Chaly skrev:
Går det inte att lyfta/baxa upp maskinerna på maskinskriskor och köra dom dit en truck kan nå? Många mekaniska verkstäder använder såna för att flytta runt på stora maskiner.

[bild]

Finns även styrbara...
[bild]

Borde gå att låna/hyra...
Jo visst men maskinerna går inte genom dörren. Det är det som bekymret. För väggen är rest när maskinerna är på plats i lokalen.

• Wow
Maria T
  • Laddar…
C
Är problemet att maskinerna inte går ut genom dörrhålet eller att du inte får in en truck? Eller både och?
Hur mycket utrymme saknas det?

Hilda malm
C cpalm skrev:
Är problemet att maskinerna inte går ut genom dörrhålet eller att du inte får in en truck? Eller både och?
Hur mycket utrymme saknas det?
Tack för bra tips
Problemet är att maskinerna går inte igenom dörhålet.
Vågar inte göra åverkan på fastighet som man inte äger.
Borde inte säljaren informerat mäklaren om att väggen är byggd efteråt och behöver rivas när maskinerna tas ut?

Frågan är också vem som har rätt att riva? Säljaren? Köparen som ej har tillträde än?

Kan det krävs uppbyggnad av väggen och vem ansvarar för det?

Varför inte bara ringa köparen och förklara läget, att väggen måste rivas och fråga hur denne tycker ni ska göra med återställning.
Säljaren kan gott betala återställning om hon satt upp vägen trots att hon fattade att det skulle bli omöjligt att få ut maskinerna.
Annars är det väl bara att betala själv

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Det här är ju främst säljarens problem. Det är hon som byggt väggen, och är ansvarig mot köparen för att lokalen är tömd..

• Gilla
Premolar och 3 till
  • Laddar…
Ja som sagt, här är ju upp till säljaren att fatta ett beslut om hur lokalen skall tömmas.

Hilda malm
H hempularen skrev:
Ja som sagt, här är ju upp till säljaren att fatta ett beslut om hur lokalen skall tömmas.
Jag håller helt med er att det är säljarens ansvar när hon säljer och även satt upp väggen.

Men jag vill ju även kunna sälja av maskinerna. De tillhör min fars dödsbo.

Har jag ingen rätt att hävda att säljaren måste riva eller trycka på mäklaren att säljaren sålt med fel information?
På dokumentet om att maskinerna tillhör min fars dödsbo står även att vi ska ha förhandlingsrätt vid en försäljning vad det nu innebär.

• Gilla
Rymdsnickaren
  • Laddar…
Riva/öppna väggen är verkar vara helt ofrånkomligt och hur det än är så är det säljarens som ansvarar för att byggnaden är tömd med allt vad det innebär i kostnader och omak. Men att tillfälligt plocka bort en dörr och förstora hålet i en innervägg för att sen återställa borde inte kosta så mycket?
Vad är det väggen avgränsar? Köparen kanske inte vill ha den där eller så kanske dom är ok med en större öppning än idag?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det borde innebära att ni skulle kunna påverka försäljningen så att ert intresse tillvaratas.
Hur är värdet av maskinerna vs. kostnad för att riva/återställa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.