Byggahus.se

Orimligt många timmar mm

1. mouton
    Medlem Nivå 1
    Hej, skulle vilja höra några åsikter om nedan case...lååång story!
    Jag anlitade en firma som jag tidigare använt och känt varit Ok - för att på timme bygga upp stomme i lösvirke på ett gästhus om ca 3o kvm på mitt sommarställe, Ja jag vet att det inte är så himla bra att inte ha ett avtal men hade som sagt använd dem innan.... i första läget kom vi överens om att de skulle köra i ca 100 timmar och se hur lång de kom, efter ca 5 arbetade dagar så sa jag Ok till att lägga lite mer tid och frågade även hur mycket timmar som spenderats men det hade inte räknats ut.. gissar att vi landar på någonstans runt 200 sa jag -låter rimligt fick jag till svar. När vi sen var "klara" fick jag uppgift om att det nästan jobbats 350 timmar...Bad om tidrapporter och vilka moment som gjorts varje dag och upptäcker snabbt att en av snickarna har tidrapporterat en hel dag när vi var på plats och vet med 100% säkerhet att han inte var där. Det hade även skickat in flera andra personer under helgen så att de då var 4-5 man att jobba på ett litet hus (är sjukt oeffektivt har jag fått veta efteråt, finns inte arbetsmoment till så många) dessa personer har även tidrapporterat tid när jag varit där och de inte varit på plats. Allt detta har jag påpekat för honom och ändå kommer det faktura för dessa dagar. Alla snickare har i stor sett jobbat 10-13 timmars dagar enligt tidrapporterna!! Tog in tidsuppskattningar från två oberoende snickare på vad som var utfört och de landade på mellan 150-175 timmar. Bestred fakturan och betalade för 210 timmar som jag tycker var reko, de har gjort några turer till brädgården , sorterat virke mm..

Här är de moment som är gjorda! Vi hade själva gjort plintar så de var på plats;

Hus 7,20 x 4,20 höjd 4 m 6 grader taklutning
    Bygga bjälklag 7,20 x 4,20
    Regla ytterväggar
    Isolera golv, tak väggar 2 varv i vägg
    Sätta in 4 (tunga) fönster 1 altandörr
    Satt plast
    Satt Glespanel i tak
    Monterat Vindduk
    Panelat 3 sidor
    Lagt golv löst trägolv direkt på bjälklag, spånskivor i del av hus
    Luftspalt, spikat råspontluckor
    Takstolar cc 60 (ett pulpettak – alltså inte bygge av ordinära takstolar)
    Läkt att fästa panel i utvändigt
    Lagt tak, endast underlagspapp

Den respons jag fick när jag bestred fakturan var att han skulle anmäla mig till kommunen (för att jag byggt lite för stort, - inte bra jag vet, men men..) vilket han nu gjort! Han har inte bemött sakfrågan överhuvudtaget - utan endast hotat med kommunen..

Några kloka inspel på detta? Kan man polisanmäla för bedrägeri exempelvis?

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Du har väl egentligen gjort det rimliga, och eftersom du betalat och bestridit blir det väl svårt att göra en polisanmälan? Om företaget inte går vidare med något krav på dig, dvs.

3. mouton
    Medlem Nivå 1
    Jo det kommer han att göra, han kommer ta det till tingsrätten!

• Laddar…
  4. E
    Medlem · Nivå 19
    Som vanligt gäller konsumenttjänstlagen. Du ska bli upplyst om tilläggsarbete blir dyrare och samråda med dig så att missförstånd ej uppstår.
    En given prisuppskattning får ej sticka iväg mer än 15%.

5. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Finns det inget avtal alls? Inte ens en skriftlig beställning eller uppdragsbekräftelse? Det är ju inte direkt till firmans fördel heller. De måste väl kunna visa att du beställt det de utfört?

6. mouton
    Medlem Nivå 1
    Nej tyvärr, vi kom bara överens muntligt! Men vad tror ni om det antal timmar han vill ha betalt för i relation till det som är utfört, jag har gjort som konsumeneverket råder att ta in tidsuppskattninhgar från andra snickare, hur bedöms detta i rätten? Någon som har erfarenhet?

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Om företaget tar det till rätten så är det upp till dem att bevisa att deras uträkning stämmer.
    Det låter som att du har ganska bra på fötterna, så det kanske inte är något att oroa sig så mycket för...

Att du byggt för stort kan ju bli ett bekymmer som kanske är värt att lägga lite tankekraft på ...

8. K
    Medlem · Nivå 8
    Svårt när det inte finns något avtal att utgå från. Det är inte så att de räknat in en massa restid? Om det är ett sommarställe kan det ju vara en bit, och har de varit 4-5 man springer det ju iväg.

9. mouton
    Medlem Nivå 1
    Hej nej de har specat restid separat, och de två huvudsnickarna bodde i stugan! Borde inte arbetsledaren veta att man inte kan sätta 4-5 man på ett sånt litet projekt..sen återstår ju även frågan om att det har debiterat timmar när jag VET att de inte varit här!

10. H
    Moderator · Nivå 25
    De bevisbara felen i tidsredovisningen kommer de att urskuldra som enstaka misstag, råkat skriva på fel dag osv. Både i en ev. polisanmälan, som då läggs ned. Och när du tar upp det i samband med en tingsrättsförhandling om betalningen.

Bedömningarna från de andra byggarna, har du fått det skriftligt, så du kan använda det som bevis?

Som jag förstått det, så är det väldigt ovanligt att en entreprenör verkligen driver den här typen av mål hela vägen till en tingsrättsförhandling. I vissa fall är det taktik inför en konkurs. Det gäller då för byggaren att kunna påvisa att firman inte var på obestånd förrän efter ett visst datum. De tar ut stora summor ur sitt bolag, men om bolaget kommer på obestånd "för tidigt" så kan de bli återbetalningsskyldiga efter en konkurs.

Då gäller det för byggaren att hålla ett antal luftfakturor aktuella över det kritiska datumet.

• Laddar…
  11. L
    Husägare · Nivå 5
    Ett snabbt överslag ger att 350 timmar är knappa nio veckors heltid för en snickare. Det är svårt att veta de exakta förutsättningarna. Men om de även bistått med att hämta, frakta, lossa och lasta samt sortera virket så springer tiden snabbt iväg. Det låter inte helt orimligt.

12. mouton
    Medlem Nivå 1
    Nej det har de inte gjort, allt fanns på plats!

13. mouton
    Medlem Nivå 1
    Jadå jag har de andras snickarnas bedömning med tid på varje moment enligt specen på arbetsmoment som jag skrev i inlägget. Ang fel i tidrapportering har jag påtalat detta innan fakturan kom och ändå begär de betalt för dessa så de kan nog inte påstå att det är en felskrivning, tror jag- knepigt det här...

14. mouton
    Medlem Nivå 1
    Glömde säga , har dessa påtalanden på sms..som jag sparat.

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu är det ju försent för det här fallet. Men av din beskrivning så gissar jag att detta är en ”byggfirma” som egentligen bara är en förmedling av utländska byggare?

Det behöver inte vara dåligt, men oftast betyder det att varken du eller firman har någon referens på gubbarna som jobbar.

En sådan firma skulle jag aldrig ta in på löpande räkning, om jag inte kunde övervaka själv.