4 027 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Nyttjanderätt
Sida 1 av 3
Vi byggda en grusväg för 12 år sen som är 200 m lång kostnad för den var 500.000 (kostnad för mark, material, arbetet mm).
Det finns redan en avtalsservitut som jag och grannen gjorde för 10 år sen. Nu har det kommit en ny fastighet på slutet av vägen som har ingen servitut någonstans för att kommer fram till hans nybygga. Vi har erbjudet honom att köpa nyttjanderätt på vägen då blir han en tjänande fastighet. Kostnad för detta har han bråkade om i över ett år, Vi begärde först 180.000 sen sänkte vi till 160.000 sen 120.000 han fortfarande gnäller nu har vi erbjudet honom det för 100.000. Han är fortfarande missnöjd.
Är det orimligt det vi har begärt????
Det finns redan en avtalsservitut som jag och grannen gjorde för 10 år sen. Nu har det kommit en ny fastighet på slutet av vägen som har ingen servitut någonstans för att kommer fram till hans nybygga. Vi har erbjudet honom att köpa nyttjanderätt på vägen då blir han en tjänande fastighet. Kostnad för detta har han bråkade om i över ett år, Vi begärde först 180.000 sen sänkte vi till 160.000 sen 120.000 han fortfarande gnäller nu har vi erbjudet honom det för 100.000. Han är fortfarande missnöjd.
Är det orimligt det vi har begärt????
Jag tycker att ni ska höja till 180 000 igen och säga att ni kontaktar Lantmäteriet och bildar en samfällighet om han inte går med på det. Det lär bli dyrare då det kostar att bilda den, men då får ni också tvångsmöjligheter för att få betalt för underhåll på ett helt annat sätt än idag.
Är problemet att han tycker det är för dyrt eller att det är ett avtalsservitut och att han inte blir delägare av vägen?
Alternativ kan vara att begära förrättning för bildning av samfällighet eller att skriva in att han kan ansöka om samfällighet utan extra ersättning till er. (edit: jag menar utöver det han ni begär nu för servitutet)
Betalade ni 500 tkr, då är det rimligt med att han betalar 33% av vägens restvärde (man har en viss avskrivning) och kanske även 30% av markvärdet eller kostnaden du betalade för marken en gång i tiden.
Vill han inte betala det ni föreslår, skulle jag helt enkelt vägra att ge honom servitut.
Alternativ kan vara att begära förrättning för bildning av samfällighet eller att skriva in att han kan ansöka om samfällighet utan extra ersättning till er. (edit: jag menar utöver det han ni begär nu för servitutet)
Betalade ni 500 tkr, då är det rimligt med att han betalar 33% av vägens restvärde (man har en viss avskrivning) och kanske även 30% av markvärdet eller kostnaden du betalade för marken en gång i tiden.
Vill han inte betala det ni föreslår, skulle jag helt enkelt vägra att ge honom servitut.
Tack för svaret. Det står i våren avtals servitut att alla dela på kostnad för underhåll. Han hota oss att säjer han vill har en official servitut (samfällighet) och säjer att alla fastighet måste dela på kostnad av det,Anna_H skrev:
Om grannen har servitut på er väg, kan han ansöka om en samfällighet och då delas förättningskostnader mellan alla som har nytta av förrättningen.
Blir det trots allt ingen förrättning, betalar ansökanden lantmäteriets kostnader.
Men det är inte så att man kan tvinga till sig ett servitut över annans mark. Tillgång till allmän väg är en förutsättning för avstyckningen och därför borde grannen redan ha möjlighet att komma till allmän väg och kan lantmäteriet inte tvinga er.
Grannen borde minska sin svansföring ocv acceptera att det är era villkor som gäller. Dessutom anser jag att han har diskvalificerad sig genom att vara strulig.
Ni kommer alltid ha problem med honom. Släpp inte in honom
Blir det trots allt ingen förrättning, betalar ansökanden lantmäteriets kostnader.
Men det är inte så att man kan tvinga till sig ett servitut över annans mark. Tillgång till allmän väg är en förutsättning för avstyckningen och därför borde grannen redan ha möjlighet att komma till allmän väg och kan lantmäteriet inte tvinga er.
Grannen borde minska sin svansföring ocv acceptera att det är era villkor som gäller. Dessutom anser jag att han har diskvalificerad sig genom att vara strulig.
Ni kommer alltid ha problem med honom. Släpp inte in honom
Om vägen är underhållen finns det ingen anledning till avskrivning. Det har knappast blivit billigare att bygga väg.harry73 skrev:
Är problemet att han tycker det är för dyrt eller att det är ett avtalsservitut och att han inte blir delägare av vägen?
Men gör så då, frågan är varför han vill ha det dyrare? Att skapa en samfällighet kostar ju som sagt en del, den kostnaden får ni dela på. Han måste då dessutom betala de 180 000.Ivor Howard skrev:
Kan det vara så att fastigheten gränsar till allmän väg, men att fastighetsägaren valde att placera huset så att en egen infart till allmän väg över egen mark blir väldigt ogynnsamt för honom?K kindvall skrev:
Den mark som finns i slutet av vägen har alltid funnits där med en förfallen stuga på. ( Totalt utan servitut ) Dom ägarna som hade den alltid kom ditt med båt. Nu snackar jag 15 år sen. Vi frågade dom vill var med att bygga en väg och dom sa blankt nej.
Åarna gick och dom dog. Deras familj sålde det och tillsammans med mäklarna informerade köparna att det finns ingen servitut och dom måste kommer överens med oss om nyttjanderätt. Vi har en avtalsservitut, jag och grannen är härskande fastigheter.
Den nya ägare har bara strulat och hotat med att kräver en official servitut och vi måste dela på kostnaden. I över ett år har det här pågått . Han kommer aldrig med någon siffra utan att han vill att vi ska asfaltera vägen och vi dela på kostnaden. Plus han vill vara en härskande fastighet också.
Han har aldrig kommit med någon siffra om vad han tycker det är värt.
Åarna gick och dom dog. Deras familj sålde det och tillsammans med mäklarna informerade köparna att det finns ingen servitut och dom måste kommer överens med oss om nyttjanderätt. Vi har en avtalsservitut, jag och grannen är härskande fastigheter.
Den nya ägare har bara strulat och hotat med att kräver en official servitut och vi måste dela på kostnaden. I över ett år har det här pågått . Han kommer aldrig med någon siffra utan att han vill att vi ska asfaltera vägen och vi dela på kostnaden. Plus han vill vara en härskande fastighet också.
Han har aldrig kommit med någon siffra om vad han tycker det är värt.
Han kan sannolikt tvinga fram det. Men det lär nog bli dyrt för honom. Det är de som drar nytta av servitutet som får betala. Jag har svårt att se att någon annan än han har nytta. Så han får nog betala mer om han går den vägen.
Om han bråkat och väggar betala så utforska möjligheten att sätta en bom som håller honom ifrån vägen. De kan väl glatt gå sista biten till huset.
Han kan ju inte kräva asfalt förrän han köpt in sig på vägen. Och oavsett om man har avtalsservitut, officialservitut eller samfällighet måste alla tre vara överens om kostnaderna. Inte på något sätt kan han tvinga fram asfalt om inte ni två andra vill ha det, och i alla tre varianterna måste han betala en tredjedel av kostnaderna, inklusive att först köpa in sig på befintlig väg. Enda skillnaden är att officialservitut och samfällighet ger lantmäterikostnader för att startas.