Hej

Vi har bott i vårt hus i snart fyra år. Byggandet gick bra utan några direkta problem, inga fler än någon annan.
Vid slutbesiktningen var det en del åtgärdspunkter, men inte heller här något direkt utöver det vanliga. Detta åtgärdades.
Efter tvåårsbesiktningen blev det också en del punkter, även här ganska normala saker.
Allt som hade med målarens jobb att göra åtgärdades någorlunda direkt.

Men, det var fyra punkter (ej måleri) i protokollet som inte åtgärdades. Därefter (under snart två år) har jag mailat och mailat och ...ja ni fattar och frågat när det är tänkt att åtgärdas. Mer eller mindre obefintligt med svar. När jag var på hus-säljaren (som förmedlat entreprenadkontakten) så kom det ett svar. Det är ju inte säljarens ansvar på något sätt längre men eftersom han fortfarande jobbar med dom så ligger det väl i hans intresse att saker fungerar som dom ska. Hur som helst så har det fortfarande inte åtgärdats något av dom sista punkterna och svaren är obefintliga.

Dom är fortfarande aktiva och det är inget fel på mailen eller så. Dom vägrar helt enkelt bara ta i det. Det är inga stora saker men det ska ändå göras och det är ett jäkla sätt.

Vad kan jag ens göra? Jag har god lust att anmäla det på något sätt eller skicka en faktura eller ja, vad som helst. Jag har inte för avsikt att strunta i det. Förslag på rimliga åtgärder?

• Gilla
uffen
  • Laddar…
Stämning i tingsrätt är egentligen ända vägen om dom inte tar ansvar. Ett välskrivet brev med rekommenderad post kan ju skrämma upp dom lite där du skriver vad du vill ha åtgärdat och att du går till tingsrätt om det inte ordnas inom tre månader till exempel.

Skriv till dem att du vill att detta utförs inom ett visst datum, säg två månader, då har du varit mer än tillmötesgående, annars ämnar du att ta in annan entreprenör på den tidigare entreprenörens bekostnad enligt avtal (förutsätter att det är en ABS).

Tingsrätt låter ju lite lockande men det hade varit århundradets overkill, tyvärr. Det största av dom fyra åtgärderna som är kvar är ett par löst sittande "golvspottar" i trappan.
Att ta in någon annan låter mer normalt, fast ett par av punkterna hade jag helst fakturerat själv. Ett par av dom totalt fyra kvarstående punkterna är nästan pinsamt små. Mest att jag har tummen mitt i handen, att det ändå "snart skulle göras" och att det skulle behöva inhandlas några saker. Men kan man ens göra det? Då kanske man t ex ska ha F-skattsedel? Men jag kanske bara ska skicka något fakturalikt på 5000:- och se vad som händer :rofl:

Hemmakatten
Sådana småsaker är inte värt att lägga energi på. Fixa det själv eller ta in någon.

• Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
S sandsater skrev:
Tingsrätt låter ju lite lockande men det hade varit århundradets overkill, tyvärr. Det största av dom fyra åtgärderna som är kvar är ett par löst sittande "golvspottar" i trappan.
Att ta in någon annan låter mer normalt, fast ett par av punkterna hade jag helst fakturerat själv. Ett par av dom totalt fyra kvarstående punkterna är nästan pinsamt små. Mest att jag har tummen mitt i handen, att det ändå "snart skulle göras" och att det skulle behöva inhandlas några saker. Men kan man ens göra det? Då kanske man t ex ska ha F-skattsedel? Men jag kanske bara ska skicka något fakturalikt på 5000:- och se vad som händer :rofl:
Observera att även om du tar in någon annan, så får du betala den notan, och sedan kräva din entreprenör på pengarna. Och det lär ju hamna i tingsrätten. Det är i så flal ett småmål, där man inte har rätt till ersättning för advokatkostnader, man förväntas inte anlita en advokat, utan kommer själv till rätten. Så förloraren hamnar totalt på någon tusenlapp (eller möjligen två) i kostnader.

Men jag håller med, sådana här småsaker är inte lönt att bråka om. Men du kan ju alltid ge dem lite "badwill" ex. här på forumet.

T
S sandsater skrev:
Hej

Vi har bott i vårt hus i snart fyra år. Byggandet gick bra utan några direkta problem, inga fler än någon annan.
Vid slutbesiktningen var det en del åtgärdspunkter, men inte heller här något direkt utöver det vanliga. Detta åtgärdades.
Efter tvåårsbesiktningen blev det också en del punkter, även här ganska normala saker.
Allt som hade med målarens jobb att göra åtgärdades någorlunda direkt.

Men, det var fyra punkter (ej måleri) i protokollet som inte åtgärdades. Därefter (under snart två år) har jag mailat och mailat och ...ja ni fattar och frågat när det är tänkt att åtgärdas. Mer eller mindre obefintligt med svar. När jag var på hus-säljaren (som förmedlat entreprenadkontakten) så kom det ett svar. Det är ju inte säljarens ansvar på något sätt längre men eftersom han fortfarande jobbar med dom så ligger det väl i hans intresse att saker fungerar som dom ska. Hur som helst så har det fortfarande inte åtgärdats något av dom sista punkterna och svaren är obefintliga.

Dom är fortfarande aktiva och det är inget fel på mailen eller så. Dom vägrar helt enkelt bara ta i det. Det är inga stora saker men det ska ändå göras och det är ett jäkla sätt.

Vad kan jag ens göra? Jag har god lust att anmäla det på något sätt eller skicka en faktura eller ja, vad som helst. Jag har inte för avsikt att strunta i det. Förslag på rimliga åtgärder?

Skicka ett rekommenderat brev som tidigare inlägg skrev, ge dom en tidfrist, säg 2 månader, tycker jag är mer nog.

Så nämner du även att om dom ej tar tag i detta så kommer du att gå vidare med det, OM det har varit jag hade jag nämnt media som ett exempel. Alltså att du påtalar för dom att om dom ej ordnar detta så kommer du föra ett jävla liv officiellt.

Får jag fråga vilket företag det gäller?

Det är ett tvåmannabolag, där dom själva är snickare och övrig entreprenad såsom el och allt vad det var, gjorde andra bolag, fast dom stod för helentreprenaden så att säga, eller vad dom korrekta termerna nu är.

Fixa det själv så det blir gjort, sen hänger du ut dom med lite badwill

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.