Byggahus.se

Stycka av tomt inom strandskydd

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag drömmer om att ha ett eget lite ställa på landert där jag i lugn och ro kan tillbringa semestrar om senare ett liv som pensionär. Jag har några bekanta som äger mycket mark invid en större sjö och de är positiva till att sälja en bit till mig.
    Idag på tomten är det granskog och den ligger inom strandskyddat område. Inte detaljplanerat.

Min tanke var att ha detta som ett livslångt projekt: Först ta ned skogen, markarbete, förbereda en väg, göra iordning grunden och kanske bygga ett lite skjul att ha verktyg i och sen till sista, efter kanske 8-10 år påbörja husbygget. Enkla anledning till detta är att jag inte har råd att bygga allt på en gång och att jag inte har någon brådska (är 27 år gammal). Tomten och kotsnaden för avstyckning gör att jag måste vänta lite innan nästa steg, och för min del gör det absolut ingenting. Bara tanken av att äga en egen bit mark i detta område och gå där och skrota gör mig lycklig :)

Tomten ligger som sagt inom strandskyddat område, MEN kommunen har pekat ut området till ett LIS-område. På kommunen trodde dom inte att det skulle vara några problem att få dispens. Men vad jag har förstått gäller en strandskyddsdispens endast i 5 år, har inte bygget blivit klart då så upphävs det. Går det att förlänga?

Detta gör ju allting lite knepigt. För att ens få stycka av tomten krävs strandskyddsdispens och ett förhandsbesked.
    Leker vi men tanken att allt detta går igenom så måste det alltså stå ett färdigt hus där om 5 år (?), och det är bara att glömma.
    Möjligt att grunden kan vara klar och utsidan av huset, dvs vädersäkrat men helt tomt på insidan. Kan det möjligtvis godkännas? Hur är det med vatten och avlopp? Tanken var att fixa detta allt eftersom också. Hämta vatten i sjön och anväda ett utedass sålänge.

Kommuen, länsstyrelsen och lantmäteriet lär väl ha svar på alla min frågor men jag tänkte höra med er här inne om tips, tricks och eventuella kryphål att använda sig av. Hur hade ni gjort?

MVH

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Om jag minns rätt kan du ansöka om strandskyddsdispens som gäller både för det du tänker bygga (din nuvarande plan) samt för framtida byggnader. Detta lov har ingen bortre tidsgräns, stäm av med Länsstyrelsen för det finns även ett lov som bara gäller per bygglov vilket man borde ta bort för man vill ju veta att det gäller hela tomten minus en del som LS ev avser vara ytor där allmänheten kan passera, tex 10 m strandremsa.

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    En tanke: Det framtida huset tänker jag att man vill ha en bit från stranden. Men nära stranden vill man ha en altan och kanske en bastu eller gäststuga elelr bara ett vindskydd. Så om du börjar med en liten sådan byggnad med bygglov och använder som förråd och med övernattningsmöjlighet nu lär det vara enklare att senare få bygglov för det större huset längre upp på tomten och kanske ett garage/förråd nära infarten.

Det är ju nämligen alltid lättare att få strandskyddsdispens om det du bygger ligger längre från stranden än det som redan finns...

4. K
    Medlem Nivå 1
    Detta ska jag kolla upp.

Intressant tanke. Dock ligger hela den tilltänka tomten inom strandskyddet.
    Detta läste jag på mittbygge.se:

"Den första byggnaden på en fastighet eller tomt är aldrig en friggebod eller komplementbyggnad och kräver alltid en lovansökan – även om byggnaden är mindre än 15 kvm. En komplementbyggnad kan inte heller vara skäl för att stycka av en tomt och skapa en ny fastighet"

Det låter ju som att den planen också fallerar?
    Jag hade klarat mig länge på en friggebod med övernattningsmöjligheter utan vatten och avlopp

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det går ju att bygga en väldigt liten byggnad med bygglov. Det speciella med en friggebod, är att du får bygga den utan bygglov, men med diverse begränsningar, som att det måste finnas en huvudbyggnad på tomten. Söker du bygglov för ett fritidshus, så kan det vara väldigt litet.

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 1
    Hur blir det med vatten och avlopp då? Kommer kommunen kräva att detta dras in eller kan man få lov att bygga ett nytt fritidshus utan?

Om detta skulle godkännas så tänker jag mig att det blir så här:

- Ansökan om strandskyddispens
    - Ansökan om förhandsbesked för gäststugan (25 kvadrat stuga utan vatten och avlopp)
    - Styckar av tomten och fixar servitut för väg
    - Gör markarbeten och fixar vägen in
    - Ansöker om bygglov ( inom 2 år)
    - Börjar bygga gäststuga (klar inom 5 år)

Sedan kommer denna gäststuga användas som fritidshus under några år tills dess att den andra stora stugan byggs.

Då är alltså förhoppningen att kommunen anser att platsen redan tagen i anspråk eller vad det heter och beviljar strandskyddispens på nytt.
    Kommer detta funka tror ni? :)

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaa. Du skall nog inte ansöka om ett gästhus, det är en komplementbyggnad. Du behöver ha en huvudbyggnad, som sedan blir gästhus när du bygger en "riktig" huvudbyggnad.

Vet inte om de kräver VA till ett fritidshus. Det finns ju många äldre fritidshus utan VA.

• Laddar…
  8. K
    Medlem Nivå 1
    Var kanske lite otydlig. Jag söker bygglov för en lite stuga som jag själv kommer använda under ett tag och som senare blir en gäststuga till det andra större huset.

Var i kontakt med kommunen idag.. Det finns inga krav för VA för fritidshus. Men det vill ha en plan för alternativ lösning för avlopp. En torrtoalett (utedass) är ett godkänt alternativ.

Fortsättning följer

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Låter ju lovande! Tänk som sagt på att lägga det första huset så nära stranden som möjligt, så att huvudbyggnaden kommer på samma avstånd eller längre ifrån. då är risken för problem minst.

Du har ingen tomtkarta man kan få se? Eller skärmdump från Google eller nåt sånt? Vilket väderstreck ligger stranden i?

10. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan,

Skulle vara jättespännande att höra hur det gick med detta?

//Stefan

• Laddar…