1 783 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Köpt auktionsföremål kommer inte
Jag köpte ett elverktyg på en nätauktion i början av juni.
Det var en ovanlig maskin som jag behövde men det stod att auktionsfirman inte skickade den och jag bor för långt bort för att hämta den själv.
Jag hade dock hört att de kan skicka enstaka saker ändå med något informellt arangemang så jag ringde den ansvarige för auktionen och han sade att han kunde ordna att den blev skickad mot betalning.
Jag fick en annan maskin skickad till mig via ett sådant arrangemang.
Jag sände mejl till den ansvarige för auktionen efter jag vunnit auktionen men han hörde inte av sig så jag ringde då och han sade att han skulle ordna det men inget har hänt.
Han har inte frågat efter någon betalning.
Han svarar i telefon men hör aldrig av sig varken på mejl eller telefon.
Auktionsfirman har en reklamationsavdelning men jag har inte pratat med dom ännu.
Jag funderar annars på om jag skall polisanmäla honom eller auktionsfirman han jobbar för?
Är det någon speciell form av bevis jag då skall vara noga med att jag har?
Jag har spelat in samtalen med honom men de första utan att ange datum och mejlen till honom har jag kvar.
Det var en ovanlig maskin som jag behövde men det stod att auktionsfirman inte skickade den och jag bor för långt bort för att hämta den själv.
Jag hade dock hört att de kan skicka enstaka saker ändå med något informellt arangemang så jag ringde den ansvarige för auktionen och han sade att han kunde ordna att den blev skickad mot betalning.
Jag fick en annan maskin skickad till mig via ett sådant arrangemang.
Jag sände mejl till den ansvarige för auktionen efter jag vunnit auktionen men han hörde inte av sig så jag ringde då och han sade att han skulle ordna det men inget har hänt.
Han har inte frågat efter någon betalning.
Han svarar i telefon men hör aldrig av sig varken på mejl eller telefon.
Auktionsfirman har en reklamationsavdelning men jag har inte pratat med dom ännu.
Jag funderar annars på om jag skall polisanmäla honom eller auktionsfirman han jobbar för?
Är det någon speciell form av bevis jag då skall vara noga med att jag har?
Jag har spelat in samtalen med honom men de första utan att ange datum och mejlen till honom har jag kvar.
Vad jobbigt för dig. Det låter som en slarvig firma och en opålitlig person. Jag tycker att ditt första steg borde vara att prata med konsumentvägledaren i din kommun, eller i kommunen där säljaren finns.
https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/
https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Du känner ingen som bor i närheten som kan åka dit?
Nej jag gör inte det.Dan_Johansson skrev:
Det verkar jobba 2 personer på deras kontor på den orten och båda har samma efternamn så de är antagligen släkt.
Firman i sig är nog seriös men det kan nog finnas rötägg på en del håll.
Att han inte hör av sig trots att jag kontaktat honom är rätt illavarslande men frågan är hur man smartast går vidare.
Sist jag pratade med honom trodde han att den "gått tillbaka" men han skulle undersöka men det var i förra veckan.
Maskinen kostade mig ca 6000 kr och dessutom behöver jag den.
Har du inte fått varan och inte betalat så får du läsa reglerna som gällde för auktionen, det reglerar hantering och att du dessutom gör den som företag.
Spontant, släpp det och leta vidare. Du har inte förlorat pengar men kanske missat en bra affär som företag.
Spontant, släpp det och leta vidare. Du har inte förlorat pengar men kanske missat en bra affär som företag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Man kanske kan halka in på ett annat ämne i samma tråd?.........jag har som företagare köpt en vara på auktion som ej gick att hämta på hämtdagen. Har sms från auktionsfirman och har även pratat med dem och de förhalar ärendet känns det som. Vad har man för rätt som köpare, det är betalt, de lovade att skicka hem varan på deras bekostnad men sen händer det ingenting. Kan man polisanmäla? Måste jag stämma auktionsfirman? Står ingenting i nå finstilt om dylika situationer. Bara att man som köpare ska fullfölja affären.
Jag har betalt 6000 kr för maskinen men inte fått någon räkning eller begäran om betalning av frakt.K KjellTimell skrev:
Maskinen väger knappt 10 kilo men kanske inte ryms i en flyttkartong så därför har inte auktionsfirman (auktionsansvarige?) erbjudit frakt utan auktionsansvarige sagt att han kan ordna frakten privat vilket han nu inte verkar intresserad av att göra utan sist han svarade i telefon påstod att maskinen "troligen gått tillbaka".
Han svarar i telefon men återkommer aldrig med besked och svarar inte på mejl.
Redigerat:
Din firma har gjort ett muntligt avtal med en annan firma. Om inte avtalet följs får du stämma...
Det lär ju inte bli lätt, speciellt när auktionens skriftliga regler finns om att de inte skickar... Om du inte kan bevisa fraktöverenskommelsen före eller i samband med ditt vinnande bud...
Det lär ju inte bli lätt, speciellt när auktionens skriftliga regler finns om att de inte skickar... Om du inte kan bevisa fraktöverenskommelsen före eller i samband med ditt vinnande bud...
Klicka här för att svara