Hej,

Finns det något sätt att trycka på för att få tillbaka ritningar på sitt hus? Exet tog originalritningarna (plus en del annat som fotoalbum från tidigare ägare) med sej vid bodelningen och enligt stadsbyggnadskontoret så har de inga ritningar alls. Så all dokumentation om huset befinner sej typ 10 mil bort. Och den har ju inget som helst ekonomiskt värde.

Antar att det inte finns någon regel eller paragraf som reglerar var ritningar skall befinna sej?

C
I överlåtelseavtal brukar det stå att all dokumentation skall följa med huset, men jag misstänker att det inte finns något sådant här(?)
Annars är väl enda regeln att kommunen skall ha (kopior på) ritningarna. Men om de inte finns där så är det ju en klen tröst. Hade stadsbyggnadskontoret någon förklaring till varför det inte fanns några ritningar? När är huset byggt?

Du kanske skulle be exet om att få tillbaka papperna, för dom är ju av inget annat värde för exet än att använda för "utpressning". Och nej det inga "regler" om dokumentation, man behöver inte ha ett papper kvar.

C cpalm skrev:
I överlåtelseavtal brukar det stå att all dokumentation skall följa med huset, men jag misstänker att det inte finns något sådant här(?)
Annars är väl enda regeln att kommunen skall ha (kopior på) ritningarna. Men om de inte finns där så är det ju en klen tröst. Hade stadsbyggnadskontoret någon förklaring till varför det inte fanns några ritningar? När är huset byggt?
Det blir till att studera överlåtelsen, kanske det finns hjälp att få där. Tack för tipset!
Det är en sanning med modfikation att de inte hade några ritningar, men deras kopior var så dåliga att de var helt oläsliga.
Huset är byggt på 30-talet.

Och ja, detta är mer en form av att jävlas än något annat.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Frågan är väl vem som äger dem, du eller exet.
Har de följt med i husköpet så bör de ägas av den som köpte det. Är det du så är de dina och du kan ta hjälp av kronofogden för att hämta dem.
Köpte ni huset tillsammans och du har övertagit det i en bodelning så borde det naturligtvis följa med, men det kanske inte är så entydigt att det kan användas som underlag för myndighetstvång. Vissa handlingar kan du dock hänvisa till jordabalken som säger att de ska lämnas över till nya ägaren. Troligen inte tillämpligt på foton, å andra sidan om begränsad dokumentation finns och de kan ha betydelse för att se tekniska detaljer som inte är dokumenterat på annat sätt, samt med hänvisning till att det var för det syftet som de följde med från förra ägaren så kanske...

• Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Skulle tyvärr säga att det här är en fråga där juridiken inte är till så mycket nytta. Visst kan man med rätta hävda att ritningarna hör till huset och därmed är dina och inte exets om du behållit bostaden, men det finns inga rättsliga åtgärder som i praktiken kommer hjälpa dig.
Så du får nog förhandla dig till dem, eller se dem som förlorade.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
30-talet, är det ett egnahems-hus?
Isf kan du leta reda på ett likadant hus och ta de ritningarna. Eventuellt göra en ordentlig genom av ditt hus och justera ritningarna.

En stämningsansökan är väl det alternativet man har i sådana ärenden. Huruvida man lyckas eller inte är en annan fråga, men ritningar brukar följa fastigheten, så helt omöjligt borde det inte vara... om samtal och diskussioner med exet inte gett resultat alltså.

Ritningar på hus från 30-talet brukar inte finnas, så lägg inte för mycket energi på det. Jag skulle knappast tro att det påverkar husets värde vid ev försäljning huset är ju snart hundra år och mycket kan ha ändrats över åren och oftast är det ingen som ändrar på ritningen.

E elmont skrev:
Ritningar på hus från 30-talet brukar inte finnas, så lägg inte för mycket energi på det. Jag skulle knappast tro att det påverkar husets värde vid ev försäljning huset är ju snart hundra år och mycket kan ha ändrats över åren och oftast är det ingen som ändrar på ritningen.
Beror på var man bor.
I stockholm hittar du det mesta från 1850 och framåt iaf.

Fadai
Finns det ngn i hennes familj som du har bra relation med, alt gemensamma vänner? Den personen kanske kan medla så du får ritningarna. I värsta fall (om det är sååå viktigt) får du väl bara stövla in o hämta dem.

Som ni förstår så var det ingen "lycklig" skilsmässa och jag gjorde ett försök vid den tiden att få tillbaka ritningarna. Efter det så har jag legat lågt, fanns viktigare diskussioner än detta. Men nu har det gått sju år och vi har en mycket bättre kommunikation så jag trodde nog att detta skulle lösa sej nu. Men det gick uppenbarligen i baklås igen. Hon vill ha dem "som ett minne", av någon outgrundlig anledning.

Problemet är att hon kan inte ha fel, så då kan det inte vara fel att hon tog dem. Jag måste vara lite klurig och ge henne en möjlighet att ge tillbaka all dokumentation på ett sätt där hon ändå går ut "som vinnare".

Vårt bodelningsavtal nämner inget om husets dokumentation, så att vifta med lagen går tyvärr inte.

Om hon vill ha kvar dom som minne så kan du väl ändå få kopiera dom?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Min fru har ett bra ord för den typen av beteende: "fisigt". Det är utomordentligt fisigt av ditt ex att behålla ritningarna till huset, oberoende av anledning. Just nu äger du huset, men det kommer du ju inte att göra för evigt. Huset kommer har flera ägare efter dig, och de skulle givetvis ha glädje av originalritningarna. Ditt ex "straffar" inte bara dig utan även alla kommande ägare till huset så länge det står! Det är riktigt fisigt och egoistiskt.

Originalritningar tillhör huset och nuvarande ägare förvaltar dem under den tid de råkar ha huset i sitt liv.

Om den verkliga anledningen till att ditt ex behåller ritningarna är att ha dem som minne så kan väl ett fint fotoalbum med bilder på varje enskilt rum, exteriören samt trädgården vara ett bättre minne. Det var ju så hon upplevde huset, inte som en tvådimensionell steril ritning av streck på ett papper.

Dessvärre låter det inte som att ditt ex behöver ritningarna som minne av huset...hon behöver dem som straff emot dig, och då är det nog väldigt svårt att få tillbaka dem på lagligt vis. Om ni nu ändå har en bättre kommunikation, kan du inte fråga henne om det inte finns något annat du kan ge henne/göra för henne som får henne att må bra på din bekostnad?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.