37 643 läst ·
160 svar
38k läst
160 svar
Farligt träd, regler?
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Svarade kommunen? Satte du upp band runt objektet på en gång (som 4 användare rekommenderade)? Har träden lagt sig helt än?
Har för mig att det alltid ska finnas en så kallad huvudman för allmän plats i detaljplan. Det ska i princip vara kommunen som är huvudman om planen avser permanentbostadsbebyggelse. Huvudmannen borde ha ett ansvar för allmän plats. Eventuellt måste huvudmannen börja med att lösa in marken.
(Om man överväger att själv åtgärda något liknande eller på egen bekostnad anlita någon expert som gör det har man följande att överväga. Om man frågar exploatören först är denne i princip tvungen att säga nej för att slippa arbetsgivaransvar. Om man i stället bara gör det skulle en sådan exploatör inte bry sig.)
Har för mig att det alltid ska finnas en så kallad huvudman för allmän plats i detaljplan. Det ska i princip vara kommunen som är huvudman om planen avser permanentbostadsbebyggelse. Huvudmannen borde ha ett ansvar för allmän plats. Eventuellt måste huvudmannen börja med att lösa in marken.
(Om man överväger att själv åtgärda något liknande eller på egen bekostnad anlita någon expert som gör det har man följande att överväga. Om man frågar exploatören först är denne i princip tvungen att säga nej för att slippa arbetsgivaransvar. Om man i stället bara gör det skulle en sådan exploatör inte bry sig.)
Redigerat:
Okej.. ber om ursäkt för att jag ej uppdaterat denna tråd med hur det slutade... har helt enkelt glömt bort det.
För att först svara på frågan om avspärrning ovan så gjorde jag som så att jag satte upp egna små skyltar runt träden för att varna.
Dessa skyltar blev borttagna vid olika tillfällen och jag vet ej av vem, kanske nån som stördes av dem, vad vet jag.
Under vintern så satte jag upp ett lod på tjockaste stammen och kunde därigenom mäta hur mycket trädet rörde sig upp och ner när det låg snö på träden eller vid krafiga regnfall ( inte den mest nogrannaste metoden jag vet, men den gav iallafall ett hum om läget).
Under vintern så small det av några grenar på trädet som vältan står lutad mot vilket gjorde att den sjönk två decimeter
(från min mätpunkt) samt att träden som den står lutad mot började luta mer själv, rötterna började komma upp ur marken.
Inget svar från markägaren, en gång fick jag tag i personen ansvarig på företaget då det gällde en annan fråga som markägaren startat, men när detta ärende nämndes blev samtalet kortfattad och skulle återkomma senare, det skedde ej.
Kommunen medgav lite senare att denna remsa mark förmodligen kommer återgå till deras ägo inom en överskådlig framtid, dock ej mer detaljerat än så, förmodligen väntar markägaren ut detta.
Jag har haft kontakt med trädfällare om att ta ner träden, men de vill ju av förståeliga skäl inte utföra arbete på annans mark utan tillstånd.
Detta tillsammans gjorde att jag till slut bestämde mig för att ta saken i egna händer.
Så med goda råd från personer som utfört trädfällning på egen mark så införskaffades stälvajer, spakblock, olika typer av spännband samt yxa och bågsåg, motorsåg valde jag bort i huvudsak pga erfarenheten, har endast tagit bort typ grova buskar och liknande, så detta kändes som ett för stort jobb med min begränsade kunskap, jag vill även kunna "höra" trädet medans jag arbetar bredvid för att snabbt kunna backa undan när det börjar knaka.
Arbetsmetoden blev att jag drog en vajer runt ett träd som sen sattes fast i spakblocket, vidare till ett stabilt träd i närheten, satte även fast trädet som skulle kapas bort från rotvältan med dem andra träden med hjälp av spännband, detta för att förhindra att trädet skulle kunna slå upp i huvudet på mig medans jag jobbade.
När allt var fastspänt började jag såga i trädet, vid minsta rörelse backade jag undan ett tag och tills att det kändes säkert att fortsätta, trädet sågades av, gick bort till spakblocket och drog ner trädet till marken, detta gjordes med varje träd tills alla låg nere på marken.
Nu har jag i efterhand gått med motorsåg och kapat upp träden i mindre bitar och flyttat undan dem då de riskerade att snurra runt sig själva då de stod på sina grenar mot marken.
Jag vet att vissa av er förmodligen tycker att jag gjorde fel, men jag har verkligen försökt göra detta korrekt från början, men när man inte kan få respons från markägaren och trädet blir mer och mer instabilt, så kände jag att jag inte kunde vänta längre.
För att först svara på frågan om avspärrning ovan så gjorde jag som så att jag satte upp egna små skyltar runt träden för att varna.
Dessa skyltar blev borttagna vid olika tillfällen och jag vet ej av vem, kanske nån som stördes av dem, vad vet jag.
Under vintern så satte jag upp ett lod på tjockaste stammen och kunde därigenom mäta hur mycket trädet rörde sig upp och ner när det låg snö på träden eller vid krafiga regnfall ( inte den mest nogrannaste metoden jag vet, men den gav iallafall ett hum om läget).
Under vintern så small det av några grenar på trädet som vältan står lutad mot vilket gjorde att den sjönk två decimeter
(från min mätpunkt) samt att träden som den står lutad mot började luta mer själv, rötterna började komma upp ur marken.
Inget svar från markägaren, en gång fick jag tag i personen ansvarig på företaget då det gällde en annan fråga som markägaren startat, men när detta ärende nämndes blev samtalet kortfattad och skulle återkomma senare, det skedde ej.
Kommunen medgav lite senare att denna remsa mark förmodligen kommer återgå till deras ägo inom en överskådlig framtid, dock ej mer detaljerat än så, förmodligen väntar markägaren ut detta.
Jag har haft kontakt med trädfällare om att ta ner träden, men de vill ju av förståeliga skäl inte utföra arbete på annans mark utan tillstånd.
Detta tillsammans gjorde att jag till slut bestämde mig för att ta saken i egna händer.
Så med goda råd från personer som utfört trädfällning på egen mark så införskaffades stälvajer, spakblock, olika typer av spännband samt yxa och bågsåg, motorsåg valde jag bort i huvudsak pga erfarenheten, har endast tagit bort typ grova buskar och liknande, så detta kändes som ett för stort jobb med min begränsade kunskap, jag vill även kunna "höra" trädet medans jag arbetar bredvid för att snabbt kunna backa undan när det börjar knaka.
Arbetsmetoden blev att jag drog en vajer runt ett träd som sen sattes fast i spakblocket, vidare till ett stabilt träd i närheten, satte även fast trädet som skulle kapas bort från rotvältan med dem andra träden med hjälp av spännband, detta för att förhindra att trädet skulle kunna slå upp i huvudet på mig medans jag jobbade.
När allt var fastspänt började jag såga i trädet, vid minsta rörelse backade jag undan ett tag och tills att det kändes säkert att fortsätta, trädet sågades av, gick bort till spakblocket och drog ner trädet till marken, detta gjordes med varje träd tills alla låg nere på marken.
Nu har jag i efterhand gått med motorsåg och kapat upp träden i mindre bitar och flyttat undan dem då de riskerade att snurra runt sig själva då de stod på sina grenar mot marken.
Jag vet att vissa av er förmodligen tycker att jag gjorde fel, men jag har verkligen försökt göra detta korrekt från början, men när man inte kan få respons från markägaren och trädet blir mer och mer instabilt, så kände jag att jag inte kunde vänta längre.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
en liten grön/skogsremsa i ett villaområde där barn brukar leka? Jag säger inte att jag hade tagit ner trädet, men har full förståelse för att det görs. Framförallt efter att man haft kontakt med markägaren som inte verkar bry sig om området.
När de blir två år större går de längre in i skogen och klättrar i träd och bygger kojor.
Tror aldrig vi fick någon översiktsbild för att bedöma hur stort trädet var Elle hur det såg ut på håll?
Tror aldrig vi fick någon översiktsbild för att bedöma hur stort trädet var Elle hur det såg ut på håll?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
