24 840 läst ·
50 svar
25k läst
50 svar
Entrepenör vill ha betalt för att redovisa underfakturor
Hantverkare här med eget företag. Det är ofta brukligt med påslag på 10 procent.G Grävkalle skrev:Om något kostar x kronor så är det rimligt att kunden betalar det plus ett brukligt påslag (10-15%). Sen om UE vill lämna en rabatt eller bonus eller vad man nu vill kalla det till entreprenören för att han vill ha ett fortsatt gott samvete så är det inget kunden har med att göra. Och då menar jag inte att kundens faktura ska saltas utan han ska betala ett skäligt pris.
Och det är vanligt med 10 procent och sedan 10 procent igen. När UE själv lejer bort jobbet.
Jag tror inte att det finns ngn regel att detta är ok. Men absolut väldigt vanligt.
Och om kunden ifrågasätter det så kan det nog tas bort
Det är inget fel med att UE gör ett jobb där denne har 10% påslag, och sedan lägger TE på sina 10%. Det är standard skulle jag säga och helt ok om det t.ex. avtalats enligt ABT. Annars skulle TE för sköta bl.a. samordningen gratis.Snälla.snickaren skrev:Hantverkare här med eget företag. Det är ofta brukligt med påslag på 10 procent.
Och det är vanligt med 10 procent och sedan 10 procent igen. När UE själv lejer bort jobbet.
Jag tror inte att det finns ngn regel att detta är ok. Men absolut väldigt vanligt.
Och om kunden ifrågasätter det så kan det nog tas bort
Det är även mycket vanligt med årsrabatter/bakbonusar från grossister. Dessa får ju inte byggherren/beställaren ta del av vilket inte är speciellt konstigt.
Men som någon skrev att det dubbelfakturerades med olika belopp, ett för TE att visa för sin beställare, och en med ett lägre belopp att betala, det är rent bedrägeri.
10 procent är oftast 12 procent. Och sätts i system av hantverkare.K kiing skrev:Det är inget fel med att UE gör ett jobb där denne har 10% påslag, och sedan lägger TE på sina 10%. Det är standard skulle jag säga och helt ok om det t.ex. avtalats enligt ABT. Annars skulle TE för sköta bl.a. samordningen gratis.
Det är även mycket vanligt med årsrabatter/bakbonusar från grossister. Dessa får ju inte byggherren/beställaren ta del av vilket inte är speciellt konstigt.
Men som någon skrev att det dubbelfakturerades med olika belopp, ett för TE att visa för sin beställare, och en med ett lägre belopp att betala, det är rent bedrägeri.
Det är säkert helt ok enligt avtal, men är det etiskt? Om jag själv anlitade en hantverkare. Och fick veta att ngn jobbat i 4 veckor med 24 procent påslag skulle jag inte vara nöjd. Det är ett påslag på 20000 kr.
Och vem kan tolka alla dessa avtal? Dom flesta hantverkare jag känner har inte koll på avtal. Så att förvänta sig att kunden har det känns orealistiskt
Åtminstone när det kommer till entreprenader där beställaren är företag är det absolut vanligt, och jag är ganska säker på att det finns inskrivet i ABS och/eller ABT (Allmänna bestämmelser byggentreprenader).Snälla.snickaren skrev:
Jag kollade lite snabbt nu men orkade inte plöja alla sidor ...
Men jag är lite mer osäker på vad som gäller när beställaren är privatperson, om UE-tillägget (på t.ex. 10%) även där är tillåtet ifall det inte speciellt avtalats emot.
Men jag tror det finns andra här på forumet som har svaret på dessa frågor.
Klicka här för att svara