Inflyttnings datumet börjar närma sig och jag börja beställa tjänster till det nya huset. Vid beställning av fiber gick inte detta och efter ett snack med byggherren kom det fram att det inte kommer hinnas dra fram fiber vid inflyttnings datumet. Har jag rätt att hålla inne på en summa pengar så att installationen blir av eller ska jag vägra flytta in och begäran viten?

ABS18 skrevs under som kontrakt.

Redigerat:
Vad står det i ert kontrakt? Ingår fiberanslutning i entreprenaden?

Jo. Allt ingår. Jag pyntar för slutbesiktningen bara.

Minns när vi gjorde slutbesiktning på vårt nybyggda hus så bestämde besiktningsmannen om det skulle göras avdrag och på hur mycket. Mitt tips är att ringa firman som ska göra slutbesiktning och fråga dessa vad dom säger. Hoppas du få vara med på slutbesiktningen av boendet, bättre med fler ögon

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Minns när vi gjorde slutbesiktning på vårt nybyggda hus så bestämde besiktningsmannen om det skulle göras avdrag och på hur mycket. Mitt tips är att ringa firman som ska göra slutbesiktning och fråga dessa vad dom säger. Hoppas du få vara med på slutbesiktningen av boendet, bättre med fler ögon
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Okej. Men gjorde ni avdrag för fibern då? I så fall hur mycket?

Japp jag kommer vara med på slutbesiktningen. Ser fram emot att lära känna vårat nya hus!

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Vi hade inte fiber som avdrag, utan fel på huset som gjordes avdrag på tills dess att dom var åtgärdade. Priset av avdraget va vad besiktningsmannen uppfattade att det priset skulle vara att årtgärda felet. ( de va några kakelplattor som va fula , gjutfel och något mer jag glömt ) vi höll inne typ 10 000kr i några dagar tills de va fixat.

Bästa svaret

Min bror var med om en liknande situation och det löste sig genom att entreprenören fixade en trådlös lösning med obegränsad surf tills fibern var indragen.

• Gilla
Daniel0907
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Min bror var med om en liknande situation och det löste sig genom att entreprenören fixade en trådlös lösning med obegränsad surf tills fibern var indragen.
Okej. Bra förslag. Ska prova dra det emot entreprenören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.