1 884 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Röja nära servitutsväg
Vi har servitut på väg till vårt fritidshus och den byggdes för många år sedan.
Nu har det växt upp ganska mycket träd, så nära vägen, att den som plogar vintertid, klagar att det är trångt.
Frågan är om vi har rätt att ta ner träd som står nära vägen?
Finns det några mått isåfall, på hur långt ifrån vägen?
Vägen är ganska smal.
Skogen ägs av ett stort skogsbolag.
Vet inte om man ska väcka den björn som sover, eller bara smyga bort de närmaste.
Givetvis skulle man ha hållit efter och tagit bort sly tidigare, men det är lätt att vara efterklok.
Nu har det växt upp ganska mycket träd, så nära vägen, att den som plogar vintertid, klagar att det är trångt.
Frågan är om vi har rätt att ta ner träd som står nära vägen?
Finns det några mått isåfall, på hur långt ifrån vägen?
Vägen är ganska smal.
Skogen ägs av ett stort skogsbolag.
Vet inte om man ska väcka den björn som sover, eller bara smyga bort de närmaste.
Givetvis skulle man ha hållit efter och tagit bort sly tidigare, men det är lätt att vara efterklok.
Börja med att kolla vad som står i servitutet. Förhoppningsvis står det enbredd där.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Vägen har normalt ett vägområde som är bredare än själva vägen. Jag tror inte heller att det är några problem att prata med bolaget, men att röja en dryg meter på varje sida är nog inte heller något direkt problem. Hur brett vill du röja?
Klicka här för att svara