Har försökt förmå min granne (Parhus) att kolla upp sitt spisfläkt system (rökgaskanal heter det väl?) sedan flera år men inget händer.
Man stoppar huvudet i sanden och låtsas som det regnar, förnekar t om att man använt fläkten, det är på riktigt låg nivå och jag tror anledningen är att de är rädda för att åka på en kostnad för reparation.
Det trycks alltså in matos när de använder spisfläkten nu när det blivit varmare, igår, så börjar det igen. Har knappt varit några problem under vintrarna. Bara någon enstaka gång. Märkligt fenomen!
Min teori är att rören glidit isär någonstans och trycker in matoset i bjälklagret och vidare in i vårt badrum, utrymme under trappa och in i vårt kök. Nu kan man tycka att jag är känslig MEN grannen lagar kraftigt luktande sydeuropeisk mat som osar något fruktansvärt! Framgent kommer jag inte acceptera att deras matos trycks in i vår bostad så nu måste jag ta tag i det hela och försöka lösa problemet.
Ps. Kan ju inte vara hälsosamt när matfett trycks in i huskonstruktionen!
Skulle man kunna använda inlining? Verkar lite brutalt att riva halva köket för att åtgärda, rören går i bjälklagret
Tvåvånings parhus med kök i bottenvåning, separata rökgaskanaler

Behöver som sagt lite råd och dåd.
Hur ska jag gå vidare, vem ska jag vända mig till?

Tackar på förhand
 
Äger ni huset själva? Om det är större förening ska det göras OVK som kontrollerar att allt fungerar som det ska. I eget hus kan man nog också beställa ett sådant arbete.
 
Det låter lite långsökt. Vad händer om du kör köksfläkten hos er när de lagar mat? Luktar det mer eller mindre?
 
Det är fd bostadsrätt, sedan fem år egnahem. Har inte testat att köra fläkten hos oss samtidigt som det börjar lukta hos oss, vad har du för teori?
Vår friskluft (inga problem utom när grannen kör sin fläkt vid matlagning) får vi genom slitsar ovanför fönstren, frånluftsvärmesystem men detta har inte med vårt problem att göra anser jag
 
Om grannen har en kraftig fläkt och kör den så TRYCKER hen in luft (och matos) i systemet. Om det inte finns en lika kraftig fläkt i andra ändan som DRAR ut luften så kommer luften att tryckas ut där det går, alltså hos er. Det finns två lösningar.
- Grannen tar bort sin fläkt och ni installerar gemensamt en fläkt som drar ut luften.
- Ni installerar en lika kraftig fläkt som grannen och kör den samtidigt som grannen kör sin.

Det här brukar bli ett problem i flerbostadshus när någon på eget bevåg installerar en köksfläkt som är kraftigare än alla andras. Men ni är ju bara två som delar på den här anläggningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Syftet med att testa att köra fläkten samtidigt som de använder sin är som sagt att se om det är den vägen matoset kommer in, vilket det troligast är.

Alternativet är att köksventilationen är ihopkopplad med FTX-kanalerna och att den värme som återvinns där även blandar in luften från köket och blåser ut den tillbaka.

Eller luktar det hela tiden? Det tar ju flera år för matos att tränga igenom bjälklag och väggar, så isåfall borde ni ha en konstant matoslukt hela tiden, inte bara när de lagar mat.

Det kan vara så enkelt som att det behövs en fungerande backventil på er köksfläktkanal.
 
  • Gilla
Arsim 1
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Om grannen har en kraftig fläkt och kör den så TRYCKER hen in luft (och matos) i systemet. Om det inte finns en lika kraftig fläkt i andra ändan som DRAR ut luften så kommer luften att tryckas ut där det går, alltså hos er. Det finns två lösningar.
- Grannen tar bort sin fläkt och ni installerar gemensamt en fläkt som drar ut luften.
- Ni installerar en lika kraftig fläkt som grannen och kör den samtidigt som grannen kör sin.

Det här brukar bli ett problem i flerbostadshus när någon på eget bevåg installerar en köksfläkt som är kraftigare än alla andras. Men ni är ju bara två som delar på den här anläggningen.
Men vi har ju separata kanaler!
 
M Mr.Hammer skrev:
Men vi har ju separata kanaler!
Är du helt säker på det?
Om det vore enligt din teori så skulle det inte lukta mer för att de lagar mat, utan lukten går i luft på något vis, antingen från deras fläkt in i era friskluftsintag elelr på något annat sätt. Men inte genom själva byggnadsdelarna, genom väggar, isolering och reglar.
 
Svårt att göra något åt detta om inte grannen är med på noterna.
Det finns ju möjlighet att mäta och använda kontrollerad rök för att se om det läcker någonstans.

Det är inte läckage mellan väggarna som skapar problemet?
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Syftet med att testa att köra fläkten samtidigt som de använder sin är som sagt att se om det är den vägen matoset kommer in, vilket det troligast är.

Alternativet är att köksventilationen är ihopkopplad med FTX-kanalerna och att den värme som återvinns där även blandar in luften från köket och blåser ut den tillbaka.

Eller luktar det hela tiden? Det tar ju flera år för matos att tränga igenom bjälklag och väggar, så isåfall borde ni ha en konstant matoslukt hela tiden, inte bara när de lagar mat.

Det kan vara så enkelt som att det behövs en fungerande backventil på er köksfläktkanal.
Ingen FTX Luktar bara när dom lagar mat. Tar flera år? Bägge separata rökgaskanalerna ligger intill varandra, mitt i parhuset,
 
E etompau skrev:
Svårt att göra något åt detta om inte grannen är med på noterna.
Det finns ju möjlighet att mäta och använda kontrollerad rök för att se om det läcker någonstans.

Det är inte läckage mellan väggarna som skapar problemet?
Tror som du att kontrollerad rök år en väg att gå men hur gör man när de inte engagerar sig i problemen? Vem kan man vända sig till? Brandmyndigheten?
Läckage mellan väggarna, hmm då borde man känna lukter 24/7
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Om grannen har en kraftig fläkt och kör den så TRYCKER hen in luft (och matos) i systemet. Om det inte finns en lika kraftig fläkt i andra ändan som DRAR ut luften så kommer luften att tryckas ut där det går, alltså hos er. Det finns två lösningar.
- Grannen tar bort sin fläkt och ni installerar gemensamt en fläkt som drar ut luften.
- Ni installerar en lika kraftig fläkt som grannen och kör den samtidigt som grannen kör sin.

Det här brukar bli ett problem i flerbostadshus när någon på eget bevåg installerar en köksfläkt som är kraftigare än alla andras. Men ni är ju bara två som delar på den här anläggningen.
Vi delar inte på anläggningen, separata kanaler
 
Locka grannen med en gratis inspektion utförd av en ventilationsfirma och ev. reparation av kanalerna. Det är nog det enda du kan göra.
Tveksam om kommunens miljökontor skulle engagera sig i detta.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Det är inte rökgaskanaler, utan s.k "immkanaler". OM det verkligen är helt separata kanaler hela vägen, går de ut genom taket i separata rör också? Det är relativt vanligt i bostadsrättsradhus, att man har ventilationen helt eller delvis gemensam.

Detta att rören skulle ha gått isär, är ju inte omöjligt, men låter rätt långsökt. Om du får med grannen på att undersöka detta, så kan du anlita sotaren för en tryckkontroll. De täpper då till kanalen i överkant, och slänger en rökbomb i kanalen, man ser om det kommer ut rök någonstans inomhus. I princip tror jag man kan göra det själv, såvida de inte har behörighetskrav för att man skall få köpa rökbomben. Vet ej.

Om du har ett hus med ftx aggregat (även om inte immkanalen går igenom FTX), så kan det också vara på sin plats att undersöka hur ditt luftintag ligger i förhållande till grannens utblås, du kanske suger in grannens frånluft.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mr.Hammer skrev:
Men vi har ju separata kanaler!
Är du säker på det? Har du sett det med egna ögon eller har någon talat om det för dig?
Nästa gång du känner matos så drar du på din fläkt, och om matoset i så fall försvinner så kan du vara ganska säker på att era kanaler har en kontakt någonstans, och då kan du diskutera med grannen utifrån det.
Om matoset inte försvinner så är det något annat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.