Hej!

En till tanke då jag eventuellt ska hyra ut mitt hus för första gången.
själv ska jag eventuellt då hyra en lägenhet upp till ett år, men där finns uppsägningstid på 3 månader så kan hända det blir kortare.
Hur skulle ni skriva i annonsen? skriver jag t.ex. ett halvår eller ett år är det bundet till det i så fall?
Och vad gäller enligt lag med uppsägningstider?

Med vänlig hälsning
Micke

Om du hyr ut som privatperson till en privatperson. Så kan du inte avtala om mindre än 3 mån. uppsägningstid mot hyresgästen. Hyresgästen har alltid rätt till max en månads uppsägningstid från hyresgästen. Men om du hyr ut i 12 månader utan någon speciell klausul om uppsägningstid, så kan du inte säga upp hyresgästen tidigare än så. Däremot så kan hyresgästen flytta ut med en månads varsel.

Sedan tror jag att det är så (men kan ha fel, osäker) att även vid ett tidsbegränsat avtal så måste du säga upp hyresgästen när det är 3 månader kvar, annars förlängs avtalet automatiskt med ett år till (om det var hyresperioden i avtalet).

I standardkontrakt som finns att köpa eller för nedladdning, tror jag att det alltid finns en klausul om uppsägning. Så att även om avsikten är att hyra ut i minst 6 månader, så har man en klausul om tidigare uppsägning.

H hempularen skrev:
Om du hyr ut som privatperson till en privatperson. Så kan du inte avtala om mindre än 3 mån. uppsägningstid mot hyresgästen. Hyresgästen har alltid rätt till max en månads uppsägningstid från hyresgästen. Men om du hyr ut i 12 månader utan någon speciell klausul om uppsägningstid, så kan du inte säga upp hyresgästen tidigare än så. Däremot så kan hyresgästen flytta ut med en månads varsel.

Sedan tror jag att det är så (men kan ha fel, osäker) att även vid ett tidsbegränsat avtal så måste du säga upp hyresgästen när det är 3 månader kvar, annars förlängs avtalet automatiskt med ett år till (om det var hyresperioden i avtalet).

I standardkontrakt som finns att köpa eller för nedladdning, tror jag att det alltid finns en klausul om uppsägning. Så att även om avsikten är att hyra ut i minst 6 månader, så har man en klausul om tidigare uppsägning.
tack!
Så som jag tänkt då så är det 6 månader med eventuell förlängning till ett år, men med 3 månaders uppsägningstid så jag inte helt plötsligt står utan bostad, borde vara rimligt hoppas jag =)

Då jag hyrde ut mitt hus valde jag 3-mån löpande för både hyresvärd o hyresgäst. Tiden för hyresgästen kunde förhandlas ner.

man kan ju alltid skriva i avtalet att även hyresgästen skall säga upp 3 månader innan. Men hyresgästen har ändå rätt att flytta ut efter bara en månads uppsägningstid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.