Hej.

Vi köpte nyligen ett hus (med friskrivningsklausul) och efter köpet har det visat sig att vissa saker inte fungerar och vissa har gått sönder strax efter. Har inga stora förväntningar men tänkte ändå höra vad ni säger om det finns någon möjlighet att få nån ersättning från säljaren.

1. Luftvärmepump var kass. Vi provkörde aldrig den innan köpet och nu visade det sig att den ger i princip ingen värme.

2. I prospektet stod det att det är förberett för luftvattenpump. Säljaren har satt en IVT kombipanna och dragit rör för att kunna koppla en utedel men aldrig gjort det. I energideklarationen står det att det kommer kosta ca 70k att sätta dit en luftvattenpump. Nu visar det sig dock att det inte längre går att få tag på en passande utedel så allt måste bytas till en kostnad på dryga 100k.

3. Kombipannan har dessutom gått sönder.

Är det bara att stå för allt själv eller har man någon chans att vända sig till säljaren?
 
Chanslöst. Det är exakt för saker som detta man använder friskrivningsklausulen som säljare.

Tråkigt att höra att saker pajjat men det är nog bara att bita i det sura. Se det positiva med att göra om så kan ni göra det ordentligt!
 
Det känns som att båda dessa saker är sånt ni kunnat och borde ha kollat innan köpet? Sen gör friskrivningsklausulen att ni har en lite större uppförsbacke om ni vill driva en process mot säljaren.

Vad är det för ålder på prylarna?
 
Har tyvärr inga svar, men tycker frågan är väldigt intressant ur ett mer generellt perspektiv.

Finns det någon gräns för vad man kan friskriva sig från?
 
Nej. Inte ens utan friskrivningsklausul. 1 och 2 kunde du enkelt upptäckt vid din överlåtelsebesiktning. 3, sannolikt är pannan så pass gammal att sådant kan förväntas.
 
Håller med om att 1 och 2 kunde upptäckts.

Sedan är mitt intryck att friskrivningsklausuler täcker dolda fel enligt jordabalken (men jag vet inte mkt om det). Min fundering var väl mer om något av detta mer är felaktig beskrivning av objektet och därav kanske ett "avtalsbrott".

Pannan är 8 år gammal så inte purfärsk ...
 
  • Gilla
Pelk
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Finns det någon gräns för vad man kan friskriva sig från?
I princip inte, men det är viktigt att klausulen är rätt formulerad i kontraktet. Att bara skriva t ex "... i befintligt skick" eller lägga till villkor håller inte rent juridiskt. Däremot blir kanske bevisvärdet och rättens bedömning mer till säljarens fördel om man som köpare har ingått affären med friskrivningsvillkoret oavsett om den exakta lydelsen är formellt riktig?

Men, i det här specifika fallet handlar det inte om dolda fel vad jag förstår, så eventuella klausuler är väl egentligen ointressanta?

Dock skulle det vara intressant att se exakt hur man har formulerat sig i kontraktet.
 
  • Gilla
Inios
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Hej.

Vi köpte nyligen ett hus (med friskrivningsklausul) och efter köpet har det visat sig att vissa saker inte fungerar och vissa har gått sönder strax efter. Har inga stora förväntningar men tänkte ändå höra vad ni säger om det finns någon möjlighet att få nån ersättning från säljaren.

1. Luftvärmepump var kass. Vi provkörde aldrig den innan köpet och nu visade det sig att den ger i princip ingen värme.

2. I prospektet stod det att det är förberett för luftvattenpump. Säljaren har satt en IVT kombipanna och dragit rör för att kunna koppla en utedel men aldrig gjort det. I energideklarationen står det att det kommer kosta ca 70k att sätta dit en luftvattenpump. Nu visar det sig dock att det inte längre går att få tag på en passande utedel så allt måste bytas till en kostnad på dryga 100k.

3. Kombipannan har dessutom gått sönder.

Är det bara att stå för allt själv eller har man någon chans att vända sig till säljaren?
Friskrivningsklausulen spelar kanske inte så stor roll. Ni skulle knappast kunna få ersättning för dessa problem även om det inte fanns en friskrivningsklausul. Luftvärmepumpen bör väl gå att kontrollera före köp för att se vilken status den har. Kostnaden för luftvattenpump är uppskattad i deklarationen och knappast en garanti för kostnaden. Att pannan gått sönder är tyvärr sådant som händer.
Hus med friskrivning är ofta väsentligt billigare än andra hus så om ni använder en del av denna "rabatt" för att fixa till energisystemet så får ni ett väsentligt bättre hus.
 
Tack för alla svar.

Låter väl rimligt. Har dock hört om fall där folk fått tvättmaskiner och dylikt ersatta när de gått sönder strax efter köpet.
 
T toffeh skrev:
Tack för alla svar.

Låter väl rimligt. Har dock hört om fall där folk fått tvättmaskiner och dylikt ersatta när de gått sönder strax efter köpet.
Ja, mot likvärdiga, dvs en begagnad.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, mot likvärdiga, dvs en begagnad.
Sure, men ditt svar antyder nu då att det i princip finns möjlighet att få ersättning för t.ex. en panna som gått sönder 3 månader efter köpet (för att reparera/ersätta). Det är precis vad jag undrar. Var går i så fall gränsen?
 
T toffeh skrev:
Tack för alla svar.

Låter väl rimligt. Har dock hört om fall där folk fått tvättmaskiner och dylikt ersatta när de gått sönder strax efter köpet.
Du kan läsa flera andra trådar här om snarlika situationer. Det förekommer att säljare gör så som du beskriver, alltså går längre än lagstiftningens krav på ersättning, av "good will" , man är kanske angelägen att långsiktigt få en nöjd köpare.
Vi vet ju inte skälet till friskrivning , men ofta rör det sig om äldre säljare eller dödsbon, där man inte har så god kännedom om fastigheten. I dessa fall bör man som köpare vara extra uppmärksam i sin granskning av fastigheten.
 
Luftvärmepumpen var säkert dålig redan innan?

Vad är det för fel på pannan och när har den gått sönder? Exakt vad står det i kontraktet avseende säljarens ansvar mellan kontraktskrivning och tillträde? Vanligtvis ansvarar bara säljaren under den perioden, så har den gått sönder senare är det att betrakta som otur och/eller normalt slitage.

Hur ser friskrivningsklausulen ut?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, mot likvärdiga, dvs en begagnad.
Och då är det i princip oftast baserat på säljarens goda vilja. Om maskinen är så gammal att den kunde förväntas gå sönder när som helst (typ 5år) är säljaren inte skyldig att ersätta.
Det krävs att skadan ska bero på olyckshändelse eller säljarens vanvård eller vållande.
 
Redigerat:
harry73
Säljaren har ett ansvar att behålla huset i samma skick mellan kontraktsskrivning och överlåtelse. Så säljs huset med fungerande luftvärmepump, och går den sönder innan överlåtelse, ska säljaren bekosta reparation eller byte till likvärdig produkt (lika kass). Går pumpen sönder efter tillträde, är det ditt ansvar.

Ovanstående gäller oavsett friskrivningsklausul, men kontrollerar man inte om saker funkar innan kontraktsskrivning och vid tillträde blir bevisläget svårt.

Att luftvattenpumpen kommer att kosta 100tkr istället för 70tkr som energideklarationen uppskattade, är ingen stor skillnad. Var den kostnaden viktig för dig, borde du ha kollad priserna innan kontraktsskrivningen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.