harry73
Marojo Marojo skrev:
Jag tror inte du behöver acceptera hävningen om ni inte avtalat något särskilt som ger säljaren möjlighet att häva.
Nu vet vi ju inte anledningen, men köper man en nybyggd lägenhet, kan det ju bli så att lägenheten aldrig byggs. Eller så har hela huset brunnit ner.

Ränta får du ta ut med referensräntan (0 % nu, -0,5 till 30 juni) plus åtta procentenheter enligt 6 § räntelagen.
Vad du ska/kan kräva för avtalsbrottet är en knivigare fråga. Direkta kostnader förstås, men för hur länge? Lawyer up! Du har nog en rätt stark position.

harry73
Att ta en bra advokat är absolut ett bra råd.jag vet inte precis hur mycket handpenning du betalade men jag tror att det är 2 miljon och inte 2tusen eller 2 tusendelar
B bompa skrev:
man har betalat 2m SEK i handpenning
Och med 2 miljoner i handpenning är det en dyr lägenhet. Och tvingas du nu köpa ersättning efter hård budgivning kan det lätt bli en miljon för dyrt jämfört med tidigare köpet. Skadeståndet kan därmed bli ansenligt.

Men det är bra att veta att för att man ska vinna en rättegång så att motståndaren gvingas betala dina rättegångskostnader, ska du inte bara få rätt i sak. Tilldelat skadestånd ska också vara ungefär lika stor som det du krävde.
Kräver du en miljon men fpr du bara 100tusen, får du troligtvis betala motpartens rättegångskostnader.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I princip kan man få ersättning även för mellanskillnaden för att du nu får köpa en dyrare lägenhet. Men bevisfrågan blir svår, nästan omöjlig. All lägenheter är olika. Så att bevisa att man fått köpa en likvärdig lägenhet ex. 1 milj dyrare blir äldigt svårt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I princip kan man få ersättning även för mellanskillnaden för att du nu får köpa en dyrare lägenhet. Men bevisfrågan blir svår, nästan omöjlig. All lägenheter är olika. Så att bevisa att man fått köpa en likvärdig lägenhet ex. 1 milj dyrare blir äldigt svårt.
Det som är rimligt är väl att man kräver den skillnad som bostäder i allmänhet gått upp under tiden, tex genom mäklarstatistik. Eller om det för den aktuella föreningen har gjorts affärer man kan peka på.

jag tror nog man kan glömma eventuella förändringar i kurser och värdering. Det man troligen kan kräva är väl rena pengar man förlorat. Man har blivit tvungen att hyra annan bostad, flyttkostnader och sådant. Allt utöver det är nog ett vågspel. man kanske förlorar och får betala mer än man får till slut..........Vi lever inte i USA tyvärr.

S Stefan1972 skrev:
jag tror nog man kan glömma eventuella förändringar i kurser och värdering. Det man troligen kan kräva är väl rena pengar man förlorat. Man har blivit tvungen att hyra annan bostad, flyttkostnader och sådant. Allt utöver det är nog ett vågspel. man kanske förlorar och får betala mer än man får till slut..........Vi lever inte i USA tyvärr.
Då det verkar handla om en bostadsrätt i Stockholm med en handpenning på 2Mkr är värdeförändringen rätt så reell. Genomsnittspriset har stigit nästan 5% de senaste 5 månaderna. Om det är en lägenhet som köptes för 8 Mkr är det 400k i förväntad värdestegring. Om TS behöver köpa en ny lägenhet kan han förvänta sig att få betala 8,4 Mkr, så 400k är i det fallet en högst rimlig summa att inkludera i skadeståndskravet förutom övriga kostnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.