1 501 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenrening i brunn fullt av döda insekter
För 3 år sedan installerade jag och mina 2 grannar en vattenreningsanläggning i våran brunn. Man kan gå ner i ett rum ovanför brunnen under mark och här installerades anläggningen. Eftersom rummet är under mark är det mycket fuktigt. Efter drygt ett år märkte jag att touchdisplayen till anläggningen slutat fungera och noterade att det stod vatten i botten på rummet. Jag pratade med firman och de sa att det beror på att vattnet som backspolas genom filtret inte rinner undan. När de installerade hade de spolat avloppet och de tyckte att jag skulle göra det igen. De sa att detta var anledningen till att displayen gått sönder. Jag skickade ner en trädgårdsslang och spolade, noterade även att filtret fungerade trots trasig display. Problemet med att det står vatten där nere har kvarstått så i år gjorde min granne och jag en stenkista och fixade ett nytt avlopp som har gjort susen.
Men Idag när jag klättrar ner för stegen flr att fylla på med 3x25kg salttabletter fick jag först fiska upp ett 20 tal döda spindlar och gråsuggor ur filtret. Vad jag kan bedöma är anläggningen gjord för att stå inomhus då dels den har en touchdisplay som inte ser ut att vara gjort för fuktiga platser, har en ogjordad kontakt samt att det kan krypa in insekter i filtret.
Vad har jag för rätt här? Kan man häva köpet på grund av att den inte borde installeras i denna miljö? Vad tycker ni?
Men Idag när jag klättrar ner för stegen flr att fylla på med 3x25kg salttabletter fick jag först fiska upp ett 20 tal döda spindlar och gråsuggor ur filtret. Vad jag kan bedöma är anläggningen gjord för att stå inomhus då dels den har en touchdisplay som inte ser ut att vara gjort för fuktiga platser, har en ogjordad kontakt samt att det kan krypa in insekter i filtret.
Vad har jag för rätt här? Kan man häva köpet på grund av att den inte borde installeras i denna miljö? Vad tycker ni?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ring tillverkaren av anläggningen resonera med dom och hör av dig till installatören avseende den information du fick från tillverkaren.
Kan vara så att både tillverkaren och leverantören har garantier, men kolla att allt är installerat enligt tillverkarens installations beskrivning
Kan vara så att både tillverkaren och leverantören har garantier, men kolla att allt är installerat enligt tillverkarens installations beskrivning
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Displayen var trasig redan efter ett år? Varför gjorde ni inget då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden