Jag håller på att installera bergvärme hemma, de har varit och borrat på baksidan av vårt hus och för en vecka sen grävde de in slangarna. De frågade innan de började borra om det fanns något på baksidan av huset, och jag påpekade att det enda som fanns var en elkabel som gick mellan huset och vårt fristående garage. De borrade i närheten av kabeln, men jag tänkte att de säkert hade kollat upp exakt vart den gick innan de började borra. Sen kom de och grävde några dagar senare för att dra in slangarna till huset.

När jag kom hem från jobbet såg jag att det var grävt och draget in till huset, men på ett ställe var det ett hål kvar med en jordhög bredvid. Jag frågade min fru (som var hemma under dagen) om hon hade hört något från de som var där och grävde, men det hade hon inte. Jag gick då ut och kollade och såg att elkabeln, som jag påpekat fanns där, var avgrävd. Vi använder sällan elen i garaget, så jag tänkte att jag inte behövde höra av mig, de tar hand om det snart. Men nu har det gått en vecka, jag har inte hört något från dem och det har inte varit någon hemma hos oss och gjort något mer.

Är det vanligt att företag som gräver och borrar inte hör av sig när de gräver av ledningar, och att det tar lång tid att fixa det igen? Som sagt har jag inget behov av elen i garaget i dagsläget (brukar ha bilen där på vintern, men vi har ställt in massor av saker från källaren medan vi installerar bergvärmen), men ligger det inte i företagets intresse också att kolla av att det inte gör något att man inte har el i garaget under en period?

C
Har du provat att ringa företaget och fråga?

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Dom har ju uppenbarligen märkt att kabeln är av, det är ju en bra sak.

Kanske dom inte hade grejer för att laga men att höra av sig borde vara rimligt.

Jag hade en grävfirma som inte ville laga kabeln utan ville vänta på en elektriker...

Med all respekt, när man läser såna här trådar så tycker jag att det borde införas plikt i våra grundskolor i Sverige hur man tar upp en telefon och ringer, för många verkar vara rädda för telefonen samt konfrontationen :worried:

• Gilla
Kickan42 och 6 till
  • Laddar…
jag tror inte den yngre generationen är rädda för telefonerna , dom verkar ha vuxit fast i händerna på dom ;)

Att de "har vuxit fast i händerna på dom" betyder ju inte med automatik att man använder dem till att ringa på...... Skall jag få kontakt med mina döttrar så är att ringa inte det bästa. Utan man får SMS:a eller helst använda någon chat funktion som jag inte har bemödat mig med att skaffa.

Det finns folk som inte svarar, så även företag som insett att dom borde varit färdiga med jobbet och rusar iväg till nästa och hoppas att någon annan löser problemet.

Svarar dom inte, lös problemet och betala inte fakturan förrän dom har svarat.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är väl bara att du ringer en elektriker och ber denne komma och skarva kabeln.

• Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
B
Det åligger dig att märka ut var kabeln finns. Det kan inte grävfirman veta eller ansvara för.

B Båtenisjön skrev:
Det åligger dig att märka ut var kabeln finns. Det kan inte grävfirman veta eller ansvara för.
Nej så är det inte.

Den som gräver har frågat och fått ett svar. Om den som gräver inte är nöjd med anvisningen så ska man inte börja gräva. Dom visste att det fanns kabel på platsen och grävde ändå. Bara att fixa för den som grävt.

Hade kunde här gjort en utsättning med markering och den var fel är det en annan sak.

Du har två alternativ
1. Beställ skarvningen själv och få det gjort (det kostar troligen en par tusen) och försök sedan att få tillbaka pengarna från grävfirman.
2. Jaga grävfirman och försök att få dom att fixa felet på ett eller annat sätt. Det kan ta hur lång tid som helst och kan sätta dit tålamod på svåra prövningar. MEN om du lyckas så kostar det dig inget.
Ps
Du kan inte beställa jobbet och kräva att grävaren betalar, den som beställer jobb är normalt även den som betalar.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
AntonBe AntonBe skrev:
Jag håller på att installera bergvärme hemma, de har varit och borrat på baksidan av vårt hus och för en vecka sen grävde de in slangarna. De frågade innan de började borra om det fanns något på baksidan av huset, och jag påpekade att det enda som fanns var en elkabel som gick mellan huset och vårt fristående garage. De borrade i närheten av kabeln, men jag tänkte att de säkert hade kollat upp exakt vart den gick innan de började borra. Sen kom de och grävde några dagar senare för att dra in slangarna till huset.

När jag kom hem från jobbet såg jag att det var grävt och draget in till huset, men på ett ställe var det ett hål kvar med en jordhög bredvid. Jag frågade min fru (som var hemma under dagen) om hon hade hört något från de som var där och grävde, men det hade hon inte. Jag gick då ut och kollade och såg att elkabeln, som jag påpekat fanns där, var avgrävd. Vi använder sällan elen i garaget, så jag tänkte att jag inte behövde höra av mig, de tar hand om det snart. Men nu har det gått en vecka, jag har inte hört något från dem och det har inte varit någon hemma hos oss och gjort något mer.

Är det vanligt att företag som gräver och borrar inte hör av sig när de gräver av ledningar, och att det tar lång tid att fixa det igen? Som sagt har jag inget behov av elen i garaget i dagsläget (brukar ha bilen där på vintern, men vi har ställt in massor av saker från källaren medan vi installerar bergvärmen), men ligger det inte i företagets intresse också att kolla av att det inte gör något att man inte har el i garaget under en period?
Jag kan säga som så här:
ett antal museijärnvägsföreningar har varit med om någon har grävt igenom banvallen, lagt slangen och lagt igen utan att säga till ! Kraven i det fallet är bland annat att förläggningen ska vara sådan att fel på slangen dvs läcka INTE får riskera underminering av banvallen.

Trafikverket och SL har troligtvis även de upptäckt liknande saker - jag vet att någon på SL blev lite sur när en sprängare ville utföra sitt uppdrag med en enda smäll (det var ganska så nära en pelare för tvärbanan.)
Han blev väldigt sur när ansvariga från SL kom och meddelade att han riskerade ett efterföljande allmänfarligvårdslöshetsåtal med samtal med farbror blå, om han envisades med att försöka spränga. Sedan var hans uppdragsgivare Vägverket ... :-( som även de har en bro på den platsen :-(
Några veckor senare var han tillbaka efter att ha gjort en riktig planering av arbetet (och även sett till att få vibrationsgivare uppsatta.)

Stolpskott finns på alla sidor både som beställare och som utförare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.