Hej!

Ska eventuellt hyra ut 6 månader max ett år.
Har bundet elavtal på ett år.
Hur har andra gjort, inkludera elen i totalpriset eller hyrt ut som t.ex. hyra + el + bredband osv?

Elen kan ju variera en hel del och bli rätt ordentlig när det är som allra kallast...

MVH
Micke

Då jag har hyrt ut är det med "kallhyra" dvs utan el, tele, bredband. då kan hyresgästen välja själv om denne vill ha 35 grader inne eller 15 grader osv. Jag är rätt säker på att det blir lönsammast för alla parter. Låt hyresgästen teckna elavtal mm under den tid han/hon hyr.

Hemmakatten
Dessutom är det mest fördelaktigt skattemässigt att hyra ut med kallhyra, blir inte lika stor hyra att skatta för.

tack, men om jag nu har ett bundet avtal på ett år, hur kan jag få till det då?

Hemmakatten
Går det att sätta upp en egen elmätare ( inte skaffa ett till abonnemang) för uthyrningsdelen?

Kan inte hyresgästen ta över avtalet? Har man ett långt avtal måste man ju kunna säga upp det om man tex flyttar till en annan ort.

Ta det som kallhyra, men informera hyresgästen att det är ett bundet elavtal. Förhoppningsvis är avtalet någorlunda ok i förhållande till marknaden. Om du tar hyra inklusive el riskerar ni nog en hög elförbrukning.

Det var inga problem för mig. En ny abonent tar ju över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.