useless useless skrev:
Den lokala sotaren.
Tack, ja den har man ju glömt bort helt sedan dom slutade med sina besök

H hempularen skrev:
Hur gamla är husen? Vet du vad det är för vägg mellan, gips, murad?
Det känns lite långsökt att du dels har en defekt brandvägg mellan husen, och dels att imkanalen skulle ha gått isär. Fast omöjligt är det ju inte.

Hur är den vanliga ventilationen ordnad? Har du någon värmeåtervinning där? Är den vanliga ventilationen separerad mellan husen? Har ni alltså 4 utblås, och 2 luftintag på taket?
Huset är drygt 20 år, gipsplank dubbla (ett mindre hål nedtill i väggen mellan husen där vattenledningsrör är dragna)
2 Frånluftsvärmepumpar
2 utblås från värmeåtervinningen Separata kanaler på taket,varsin
2 utblås separata från imkanalerna på taket, varsin
Inga luftintag tak, friskluft genom slitsar ovanför 2 fönster NB och 3 ÖB

Har det löst sig? Har nämligen ett liknande problem i radhus (2våning). Bor i mitten och ena grannen gillar kryddstark mat som har börjat leta sig in i vårt hus spec på övervåningen runt golv speciellt runt uttag lister därför el finns. De hade problem med icke fungerande fläkt på vinden tills jag sa åt dem att kontrollera. Det har blivit bättre men finns fortfarande tendens till lukt. Ibland kan man undra om vi har för kraftig ventilation som drar in matlukten genom väggarna.

Nej inte orkat ta tag i problemet men kommer att gå via sotarn som får tvinga fram en inspektion av imkanalen hos grannen. Kan iaf nämna att matos inträngningen brukar minska i antalet tillfällen när det går mot vinterhalvåret, vet inte varför, rören krymper och blir något tätare i skarv????
Samt antalet tillfällen man tillagar starkt luktande maträtter har minskat.

M Mr.Hammer skrev:
Nej inte orkat ta tag i problemet men kommer att gå via sotarn som får tvinga fram en inspektion av imkanalen hos grannen. Kan iaf nämna att matos inträngningen brukar minska i antalet tillfällen när det går mot vinterhalvåret, vet inte varför, rören krymper och blir något tätare i skarv????
Samt antalet tillfällen man tillagar starkt luktande maträtter har minskat.
Det finns inget krav att sotare eller någon annan ska kontrollera imkanaler och deras funktion så tveksamt om det är en möjlig väg. Om grannen inte gör något kan du kontakta kommunen som kan begära en kontroll av ventilationens funktion.

Redigerat:
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
J jgaben skrev:
Har det löst sig? Har nämligen ett liknande problem i radhus (2våning). Bor i mitten och ena grannen gillar kryddstark mat som har börjat leta sig in i vårt hus spec på övervåningen runt golv speciellt runt uttag lister därför el finns. De hade problem med icke fungerande fläkt på vinden tills jag sa åt dem att kontrollera. Det har blivit bättre men finns fortfarande tendens till lukt. Ibland kan man undra om vi har för kraftig ventilation som drar in matlukten genom väggarna.
Min gissning: ja så kan det vara i ditt fall, speciellt om grannen stänger igen sina frisklufts intag och samtidigt otätt mellan de avskiljande väggarna. Fråga grannen om friskluftsventilerna, prova med att dra ner på din ventilation.

Ja det är ett irriterande problem när man inte riktigt kan hitta källan. Man tycker ju det borde vara tätt mellan husen men så verkar inte fallet. Men verkar ju vara nån luftström som uppstår någonstans som för med sig lukten. Kan nästan hålla med dig att det är bättre vintertid med kyla. Inbillar mig att det att ökar vid regn och rusk. Undrar vad som är bäst att kontakta om de är ventilationsfirma eller sotaren.

M Mr.Hammer skrev:
Min gissning: ja så kan det vara i ditt fall, speciellt om grannen stänger igen sina frisklufts intag och samtidigt otätt mellan de avskiljande väggarna. Fråga grannen om friskluftsventilerna, prova med att dra ner på din ventilation.
Ja de har fönstren öppen sommar som vinter:rofl:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.