Garage felskyltat?

12k läst  91 svar

1. C
    Medlem Nivå 4
    Har haft min folkabuss på en underjordisk garage tillhörande ett köpcenter (alltså privatgarage) 3 ramper ner i underjorden har parkerat där i 2 år utan problem. Boendeparkering med månadskort.

De 2 första nivåerna ner är markerade "2 meter" och den 3:e nivå ner "1.90 meter" där jag parkerar och kommer in fint med någon cm marginal.

Skulle parkera, befann mig på "2 meters" nivå och ut ur "1.90 meters" delen kommer en bil ut. Vi kör lite åt var sitt håll vid sidan om huvud "vägen" och där förstör ett rör som hänger från taket med världens största rörklämma hela min soltak av kanvas och metallbågar. Röret befinner sig alltså på "2 meters" området men ger bara cirka 1.85 meters fri höjd. Incidenten inträffar på område skyltat "2 meter".

Ingen betongsugga, ingen golvmålning, ingen skylt eller varning på något sätt. Har tagit flera bilder.

Delarna till soltaket kan beställas från US men är riktigt dyra då det är en veteranbil. Kanvasen blev riven. Bågarna blev snea och låsmekanismen delvis förstörd.

Hur skulle ni inleda? Vem skulle ni kontakta först (försäkring, garageförvaltning) och vad ska jag tänka på, säga, inte säga, göra, etc.

Garaget är som sagt privatägt men förvaltas av ett kommunalt bolag.

Redigerat 17 apr 09:09
  2. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Hur hög är bilen?
    Är ju synd att det är skyltat 1,9 och det är endast 1,85.

Men tänkte att om bilen är högre än 1,9 så har du ju ett problem med.

Sen borde man ju ha ett ansvar med som chafför när man kör.

Tänkte att det va skyltat 1,9 m och det var kanske 2 m i faktiskt höjd när du körde ned.
    Du sa det var ett par cm till godo.
    Sen när du körde upp så var det lägre och det tog i.

Kan inte säga vems fel det är men du kan kanske höra dig för med de som äger garaget och se vad dom säger.
    Och om inte annat ge dom besked så de kan skylta om

3. C
    Medlem Nivå 4
    Bilen är 1.86 hög och kör fint i "1.90 meter" område trots att det är en ramp, varken problem när jag kör upp eller ner.

Incidenten inträffar i "2 meters" området 5-6 meter innan man kommer in i "1.90 meter" området och på fullständigt platt underlag. Lacken på bilen skadades inte utan rörklämman skrapade bara det som sticker upp som är soltakets lås, kanvas och bågar. Hade inte rörklämman funnits hade det blivit ett litet märke bara eller inget alls. Jag körde alltså på högerkanten av huvudfåran, och för första gången på 2 år mötte jag en bil där.

Jag uppskattar därför att rörklämman ger 1.84 till 1.85 meters fri höjd och jag befinner mig på "2 meter" område.

Det är förarens ansvar såklart, men jag kör på "2 meter" markerat område och i "huvudfåran" inte en avsides hörna i garaget, jag måste väl kunna lita på att det är 2 meters frihöjd. Men jag kanske tänker fel.

Redigerat 17 apr 09:25
  4. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Börja med ditt försäkringsbolag, dom blir nog inblandade oavsett vem som får stå för notan.

5. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Jag skulle prata med dom som äger garaget.
    För om bilen är 1,86 och det är i 2 m delen så borde du vara säker.

Men du bör väl prata med försäkringen din och se vad dom tycker med

6. K
    Medlem · Nivå 8
    Att det är skyltat 2 meter innebär väl att passagevägen och parkeringsfickor ska hålla 2m höjd. Det är ju inte ovanligt att det finns utrustning som begränsar höjden i garaget, men det bör ju isåfall inte vara på passagevägen. I vissa fall kan det ju även finnas i parkeringsfickorna.
    Du skriver att det inträffade "vid sidan om huvud "vägen"", kan det vara i ett sidoområde där det inte är avsett att köra eller parkera? Om det inte fanns någon som helst varning eller markering på golv är det ju dåligt, men jag antar att det var på en höjd där 99,9% av alla bilar går fritt?
    Du kan ju kontakta garageförvaltning/ägare, men min gissning är att de kommer att hävda att det är ditt ansvar att se upp för nedhängande utrustning i sidoutrymmen. Det är nog försäkringsbolaget du får kontakta.

Red: Det hann komma nya poster innan jag skickade. Oavsett tror jag det är försäkringsbolaget som gäller.

7. C
    Medlem Nivå 4
    Angående huvudvägen. Under 2 år har jag aldrig mött en bil på den platsen. Nu gjorde jag det och vi båda befann oss på huvudfåran men på var sin kant, har aldrig behövt köra där innan, Vi var båda på huvudvägen.

8. A
    Husägare · Nivå 4
    Som jag tolkar det kör du på "huvudvägen" där du normalt kör mitt på "vägen" , men nu var du tvungen att hålla till höger och där hängde det ner rör med en slangklämma på? Vägen är skyltat med 2m fri höjd?
    Har jag förstått rätt så är ju skyltningen felaktig.

9. C
    Medlem Nivå 4
    Det är exakt så det var.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag tycker att det är en intressant fråga, det vanliga är såklart att man som förare själv ansvarar för att inte köra på hinder men det är inte helt omöjligt att fastighetsägaren har ett ansvar här pga skyltningen.

• Laddar…
  11. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
  12. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Men fastighetsägaren har inget uppsåt att skada TS bil.
    Det krävs oftast uppsåt eller grov oaktsamhet för att det ska uppstå någon skuldfråga.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Kan vara så att TS slipper betala fastighetsägarens skada pga att fastighetsägaren inte skyltade för lägre höjd. Men som sagt är det förarens ansvar att inte köra på saker, och föraren har ett strikt ansvar.

14. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Vet inte om det kan hjälpa, om regler är samma i ett garage osv men för några år sen körde jag lastbil med ett 445 cm högt släp efter. Det tog i och hela kapellställningen blev sned. Vägverket tog på sig ansvaret och stod för hela notan då vi har 450 cm fri väg i Sverige om inte skyltning säger annat.

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jag har svårt att tänka mig något annat än att du är ansvarig och får ta det på din bilförsäkring (eller pynta ur egen ficka om bilen inte är försäkrad).

Den angivna höjden ska du nog mer se som en upplysning till dig att om du har en bil högre än den angivna höjden ska du passa dig för att köra in. Det betyder inte att det är fritt fram att köra kors och tvärs där inne bara för att man har en lägre bil.

Om någon har ställt en betongsugga mitt i en korsning kan du ju inte hävda att det inte var ditt ansvar eftersom det var grönt.

Surt, men så är det.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: