17 220 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Flytta isär med sambo - ta över fastighet och lån / bodelningsavtal
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
I mitt fall löste banken det mesta, de var väldigt hjälpsamma ... Tror inte ens de tog betalt för att fixa lagfarten .H hempularen skrev:
Om den första juristbyrån man ringer till har ett oskäligt pris så kan det vara idé att ringa en annan. Många begravningsbyråer brukar ha egna eller samarbeta med jurister med en i sammanhanget rimlig timpenning som klarar av all familjejuridik.
Ursäktar för sent svar. Men "övertagande av lån" ingår i formuleringen om bodelningslikvid.
Jag skickade originalet till lantmäteriet och när de hade fått pappen så ringde jag banken som förde över lånet på mig.
Banken tog ingen avgift, men lantmäteriet tog några hundralappar.
I och med att det är bodelning så utgår Inga andra avgifter eller vinstskatt för den som blir utköpt (den måste ni alltså räkna av i "utköps-summan"
Jag skickade originalet till lantmäteriet och när de hade fått pappen så ringde jag banken som förde över lånet på mig.
I och med att det är bodelning så utgår Inga andra avgifter eller vinstskatt för den som blir utköpt (den måste ni alltså räkna av i "utköps-summan"
betyder det att bodelningalikviden måste innehålla den exakta summan för lånet + eventuell värdeökning osv? Som vi gjort nu har vi endast angivit summan UTÖVER lånen.Joco_ skrev:
Ursäktar för sent svar. Men "övertagande av lån" ingår i formuleringen om bodelningslikvid.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av bodelning. Vid en riktig försäljning så är det väldigt viktigt att den korrekta köpesumman framgår av köpebrevet. Som underlag för lantmäteriet.
Vid en bodelning så vet man ju typiskt inte vilket marknadsvärde huset har. Utan det är ett avtal där ena parten tar över huset, den andre parten får en summa pengar. Det är det som skall redovisas. Jag antar att även lånen bör redovisas i handlingen, det måste framgå att lånen sätts över på den som tar över huset. Just den detaljen är jag inte säker på att lantmäteriet bryr sig om, de vill registrera vem som äger fastigheten, och i förekommande fall köpesumman.
Men för er egen del bör det framgå av bodelningen. Rent formellt så behöver inte en bodelning vara balanserad. Om man av någon anledning vill att ena parten skall få ut mycket mer i bodelningen så är det tillåtet att göra så, bara man är överens.
Personligen skull jag nog se till att även värdering eller "utredning" om hur man resonerat runt ersättningsnivån är bifogad som bilaga. Utan att kunna säga i vilket sammanhang det vore viktigt. I samband med försäljningar/gåvor inom en familj, så är det inte ovanligt att det blir bråk om arvet, där släktingar som inte fick köpa sommarstugan, eller vad det handlar om, anser att den såldes till underpris, och vill hävda att försäljningen var ett förtida arv. Då kan det vara bra med en redogörelse för vilka grunder man baserar försäljningen eller värdet av gåvan på, och som tar upp värden som gällde vid tillfället. Vet inte om liknande efterhandsproblem kan uppstå efter en bodelning.
Vid en bodelning så vet man ju typiskt inte vilket marknadsvärde huset har. Utan det är ett avtal där ena parten tar över huset, den andre parten får en summa pengar. Det är det som skall redovisas. Jag antar att även lånen bör redovisas i handlingen, det måste framgå att lånen sätts över på den som tar över huset. Just den detaljen är jag inte säker på att lantmäteriet bryr sig om, de vill registrera vem som äger fastigheten, och i förekommande fall köpesumman.
Men för er egen del bör det framgå av bodelningen. Rent formellt så behöver inte en bodelning vara balanserad. Om man av någon anledning vill att ena parten skall få ut mycket mer i bodelningen så är det tillåtet att göra så, bara man är överens.
Personligen skull jag nog se till att även värdering eller "utredning" om hur man resonerat runt ersättningsnivån är bifogad som bilaga. Utan att kunna säga i vilket sammanhang det vore viktigt. I samband med försäljningar/gåvor inom en familj, så är det inte ovanligt att det blir bråk om arvet, där släktingar som inte fick köpa sommarstugan, eller vad det handlar om, anser att den såldes till underpris, och vill hävda att försäljningen var ett förtida arv. Då kan det vara bra med en redogörelse för vilka grunder man baserar försäljningen eller värdet av gåvan på, och som tar upp värden som gällde vid tillfället. Vet inte om liknande efterhandsproblem kan uppstå efter en bodelning.
Redigerat:
Lånen kommer givetvis jag ta över oavsett + betala den summan vi angett utöver detta. Vill inte att lantmäteri eller skatteverket ska klaga på något bara.H hempularen skrev:Nu har jag ingen personlig erfarenhet av bodelning. Vid en riktig försäljning så är det väldigt viktigt att den korrekta köpesumman framgår av köpebrevet. Som underlag för lantmäteriet.
funderar på om det borde stå "övertag av lån" någonstans, eller om det är oviktigt.
försöker helst undvika exakta summor, då t.ex. En extra amortering skulle ändra summorna.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Som sagt jag tror (men vet inte) att lantmäteriet inte bryr sig om lånenivån. Men det behöver framgå av bodelningsavtalet mellan er.
Jag tror att man kan skriva det med aktuella summor, sedan gör man en likvidräkning, en typ av kvitto när själva överföringen av pengar och lån görs. Där man då kan justera beloppet. Jag kan tänka mig en källa till tvist där. Är det klart vem som skall stå för den där extra amorteringen, båda eller den som tar över huset, om övertaget inte är klart, så kan man se amorteringen som en gemensam kostnad. Men jag kan lätt tänka mig att det går att se på många fler sätt.
Jag tror att man kan skriva det med aktuella summor, sedan gör man en likvidräkning, en typ av kvitto när själva överföringen av pengar och lån görs. Där man då kan justera beloppet. Jag kan tänka mig en källa till tvist där. Är det klart vem som skall stå för den där extra amorteringen, båda eller den som tar över huset, om övertaget inte är klart, så kan man se amorteringen som en gemensam kostnad. Men jag kan lätt tänka mig att det går att se på många fler sätt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Summorna får ju vara så exakta som det går den dagen ni skriver under avtalet.M maskan skrev:Lånen kommer givetvis jag ta över oavsett + betala den summan vi angett utöver detta. Vill inte att lantmäteri eller skatteverket ska klaga på något bara.
funderar på om det borde stå "övertag av lån" någonstans, eller om det är oviktigt.
försöker helst undvika exakta summor, då t.ex. En extra amortering skulle ändra summorna.
Jag kan bara rekommendera dig att googla runt lite, så du förstår vad begreppen innebär.
Som "hempularen" skriver ovan, det är viktigt att ni dokumenterar i avtalet vilken värdering som gäller, vem som gjort den och när. Även om ni är överens nu är det inte säkert att ni är det i framtiden, och då är det en trygghet för er båda att bodelningsavtalet är korrekt.
Börjar nästan luta åt att betala hutlösa priser för juristen... Problemet är ju att det dessutom verkar vara väntetid på minst flera veckor för att få betala för detta dokument. Båda känner att detta inte är något vi är sugna på då detta suger extremt mycket energi. Kunde inte tro att juridiken skulle kännas som den jobbigaste delen med att flytta isär, men det är just nu det som stressar oss båda, trots att allt är solklart i våra ögon!
Sett formuleringar som "mot övertagande av samtliga på fastigheten intecknande lån" och liknande, men vet ju inte om detta är en giltig formulering då jag inte vet någon som utfört detta med denna formulering tidigare.
På dokumentet vi har just nu är det väl egentligen endast 4 rader som känns viktiga:
1. Samboförhållandet har upplösts
2. Jag tillskiftas fastigheten
3. Hon får bodelningslikvid x (men som sagt, här har vi INTE räknat med lånen)
4. Båda är superöverens och kan inte göra anspråk på något ytterligare.
Mitt största orosmoment här är att någon har synpunkter på att jag löser hennes lån, utan att det står någonstans att så ska göras.
Jag TROR att ingen bryr sig om jag löser hennes lån eller inte för lagfartens skull. Jag har inte hittat NÅGON information om att man måste deklarera något av detta till skatteverket heller. Men eftersom det inte är lätt att hitta information känner jag mig inte säker på detta heller.
Vi har lyckats boka en banktid om en vecka (absolut tidigast möjliga) och vill helst bara ha ett avslut så snart det bara går, speciellt som hon hittat en lägenhet hon är sugen på som har visning inom kort!
Inser dock att ingen här kan ge mig exakta besked. Därför är det skönt att utgå från ett dokument som man vet fungerat för någon i närtid! Så länge förutsättningarna är samma borde det ju fungera iaf
Sett formuleringar som "mot övertagande av samtliga på fastigheten intecknande lån" och liknande, men vet ju inte om detta är en giltig formulering då jag inte vet någon som utfört detta med denna formulering tidigare.
På dokumentet vi har just nu är det väl egentligen endast 4 rader som känns viktiga:
1. Samboförhållandet har upplösts
2. Jag tillskiftas fastigheten
3. Hon får bodelningslikvid x (men som sagt, här har vi INTE räknat med lånen)
4. Båda är superöverens och kan inte göra anspråk på något ytterligare.
Mitt största orosmoment här är att någon har synpunkter på att jag löser hennes lån, utan att det står någonstans att så ska göras.
Jag TROR att ingen bryr sig om jag löser hennes lån eller inte för lagfartens skull. Jag har inte hittat NÅGON information om att man måste deklarera något av detta till skatteverket heller. Men eftersom det inte är lätt att hitta information känner jag mig inte säker på detta heller.
Vi har lyckats boka en banktid om en vecka (absolut tidigast möjliga) och vill helst bara ha ett avslut så snart det bara går, speciellt som hon hittat en lägenhet hon är sugen på som har visning inom kort!
Inser dock att ingen här kan ge mig exakta besked. Därför är det skönt att utgå från ett dokument som man vet fungerat för någon i närtid! Så länge förutsättningarna är samma borde det ju fungera iaf
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Ring lantmäteriet och fråga om det behöver stå några lånesiffror.
Troligen är bodelningen som arkiveras hos lantmäteriet en offentlig handling, så du kan ju begära ut den från någon annan fastighet, där du vet att det gjorts bodelning.
Troligen är bodelningen som arkiveras hos lantmäteriet en offentlig handling, så du kan ju begära ut den från någon annan fastighet, där du vet att det gjorts bodelning.
Enkel grej som jag faktiskt inte tänkt på i denna stress. Ska ringa så snart som möjligt!H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Allmän diskussion om kärnfamiljen (flyttad från Bostadsrätt och sambolagen)
Övrigt Off Topic -
Nyttjanderättsersättning bodelning sambo flyttat frivilligt
Juridik -
Behövs samboavtal om jag bodelar till mig ett hus och flyttar ihop med min nya?
Juridik -
Flytta-isär-kalkyl
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Sambo har flyttat ut, byta låsen i huset?
Juridik