32 742 läst ·
79 svar
33k läst
79 svar
Köpt ett hus angripet av husbock
Hej,
Uppdatering #10?
Säljaren verkar tillmötesgående och hon har fått rådet att låta en opartisk snickare komma ut och lämna en offert, och utefter det lär vi diskutera oss fram till en rimlig ersättning.
Jag kanske har tur i detta fall att säljarna är tillmötesgående, hur som helst verkar det bli en smidig lösning::
Frågan är VAD tycker ni att snickaren ska lämna offert på, egentligen?
Husbocken fanns i väggarna där på bottenvåningen, takstolar och golv.
Angående takstolar så får han väl avgöra om man kan stabilisera upp eller om man bör byta ut dem.
Angående väggar och golv, bör offerten inkludera lägga nytt golv och bryta upp gips för att se hur mycket masken har ätit, samt återuppbyggnad av väggen?
Svårt de här.. Jag förstår att jag inte kan förvänta mig helt nytt, men vad bör rimligtvis ingå...
Uppdatering #10?
Säljaren verkar tillmötesgående och hon har fått rådet att låta en opartisk snickare komma ut och lämna en offert, och utefter det lär vi diskutera oss fram till en rimlig ersättning.
Jag kanske har tur i detta fall att säljarna är tillmötesgående, hur som helst verkar det bli en smidig lösning::
Frågan är VAD tycker ni att snickaren ska lämna offert på, egentligen?
Husbocken fanns i väggarna där på bottenvåningen, takstolar och golv.
Angående takstolar så får han väl avgöra om man kan stabilisera upp eller om man bör byta ut dem.
Angående väggar och golv, bör offerten inkludera lägga nytt golv och bryta upp gips för att se hur mycket masken har ätit, samt återuppbyggnad av väggen?
Svårt de här.. Jag förstår att jag inte kan förvänta mig helt nytt, men vad bör rimligtvis ingå...
Om man resonerar lite som försäkringsbolag brukar resonera;L Nichlas123 skrev:
Det du själv börjat riva bort av andra skäl än att det är skadat ersätts inte. Det drabbar dig ju inte ekonomiskt eftersom du ändå tänkt riva ut det.
Allt annat räknar man med återställning till samma standard som den ursprungliga. Sedan gör man ett åldersavdrag.
I och med att detta i princip handlar om ett dolt fel är det inte heller rimligt att räkna med sådant som hade kunnat upptäckas vid besiktning.
P.s. däremot bör man nog inkludera alla kostnader för nödvändig "förstörande" undersökning för att klarlägga skadornas omfattning. Inklusive återställning enligt ovanstående princip.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om jag minns rätt så är det inte orimligt att behöva ta upp hål för att fullgöra sin undersökningsplikt. Jag vet inte om vinden skulle klassas som riskzon?
Jag vet att det krävs för krypgrund. Men där vet vi alla att det är riskzon....
Huruvida man skulle se något om man gör en lucka och tittar för man kan inte kliva upp där troligtvis
Dock är jag inte helt säker på det jag säger
Jag vet att det krävs för krypgrund. Men där vet vi alla att det är riskzon....
Huruvida man skulle se något om man gör en lucka och tittar för man kan inte kliva upp där troligtvis
Dock är jag inte helt säker på det jag säger
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Låter som en bra deal.
En process vet man aldrig hur den slutar.
Mer än att advokaterna blir glada.
Det är en sak att ha rätt... En annan att få rätt.
Det är alltid bättre att komma överens utanför rättsalen.
Tack för att du berättade hur det slutade!
En process vet man aldrig hur den slutar.
Mer än att advokaterna blir glada.
Det är en sak att ha rätt... En annan att få rätt.
Det är alltid bättre att komma överens utanför rättsalen.
Tack för att du berättade hur det slutade!
Klicka här för att svara