Byggahus.se

VA utredning

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Planerar att stycka av tomter från skogsskifte, i området finns sedan tidigare 5 tomter, alla med egen brunn/ avloppstank.
    Kommunen kräver VA utredning ( kostnad 50-70000) , ffa för att kolla att befintliga brunnar inte ska sina när de nya tomtägarna ska borra efter vatten.
    Låter detta rimligt?
    Vi har ingen erfarenhet sedan tidigare av sådana här ärenden, tanken var att bli av med marken som ändå inte går att använda till ngt vettigt, med kostnad för detaljplan+ lantmätaren+ VAutredning kanske vi går minus.Tacksam för synpunkter!

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Kommunen har rätt. För att göra en avstyckning måste en bostadsfastighet kunna få tillgång till dricksvatten.

Att det är du som bekostar avstyckning låter rimligt även om det finns fall där köparen bekostar detta. Men eftersom du vill stycka av flera tomter och har andra krav på dig bör du betala, lär bli svårt att sälja annars.

Och kommunen anser att avstyckandet av fler tomter kräver en detaljplan. Kan vara rätt eller fel. De redan existerande tomterna borde i så fall ingå i detaljplanen och bidra ekonomiskt. En detaljplan kostar mycket pengar, vanligtvis över 100kkr, men kolla med kommunen.

Ta kontakt med en mäklare så att denne kan ge er ett ungefärligt marknadsvärde/försäljningspris på tomterna.

3. D
    Medlem · Nivå 20
    Varför skulle de befintliga tomtägarna vara med och betala. Det är man väl bara om man vill ha till detaljplanen.

4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    En detaljplan som berör ett område får alla vara med att betala rimligtvis. En detaljplan underlättar för framtida till,ny och ombyggnad.

I det här fallet menar kommunen, såvitt jag förstod av inlägget, att TS bekostar hela detaljplanen.

5. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    En detaljplan vill man givetvis inte beröras av om man inte måste. Hur menar du att det underlättar? På vilket sätt är det "rimligt" att man ska vara med och betala för en process som mycket väl kan leda till att man får det svårare att bygga om eller till framöver?

6. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Även om man inte bygger inom detaljplanerat område så måste man ha bygglov som bedöms utefter varje ny situation.

Med en detaljplan blir det klart vad som är tillåtet och kommunen kan inte neka bygglov om man håller sig till planen.

7. D
    Medlem · Nivå 20
    Har man redan byggt så har man ju väldigt lite nytta av en ny detaljplan.

• Laddar…
  8. N
    Medlem Nivå 1
    De enskilda brunnarna har en given kapacitet , vad behöver VAkonsulten mer för info och hur kan hela kalaset kosta uppåt 70000 kr ?
    Ngn som vet?

9. D
    Medlem · Nivå 20
    Hur menar du nu?

10. N
    Medlem Nivå 1
    Enligt kommunen är viktigaste skälet till VAutredningen att fastställa att befintliga tomtägares brunnar inte sinar när de ” nya” tomtägarna börjar borra. Jag undrar bara hur det kan kosta 70000 kr att göra denna undersökning .

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har ingen aning om hur en VA utredning görs. Men om man skall gissa på var kostnaden kommer ifrån. Så skulle jag gissa att det kan handla om att provborra ex. en brunn, och sedan med en kraftig pump försöka få den att sina. Då kan man mäta tillgänglig kapacitet.

12. D
    Medlem · Nivå 20
    Jag tror inte att det ingår någon borrning i den. Det är sannolikt en tjänsteman som ska fundera och skriva något dokument i ett par veckor.

13. N
    Medlem Nivå 1
    Tack Daniel , det värmde....

14. M
    Medlem Nivå 3
    Kräver kommunen detaljplan för fem tomter och att du ska ta den kostnaden? Angränsar det till planlagt område?

15. N
    Medlem Nivå 1
    Svar ja på båda frågor