Har en hypotetisk tanke om vad som gäller om man skulle råka teckna ett avtal med ett företag som inte existerar?

Ponera att man tar ut en hantverkare som verkar seriös, man kommer överens vad som skall göras. Hantverkaren presenterar ett kontrakt som ser bra ut och man signerar. På kontraktet finns momsnummer företagsnummer osv.
Sedan visar det sig att det inte finns något bolag registrerat...

Jag tänker att kontraktet bör vara ogiltigt så det visslar om det då det inte finns någon motpart? Vad gäller?
 
Naturligtvis så blir kontraktet ogiltigt om det bara finns en part.
 
Nja är inte lika säker som @elmont
Gissar på att det beror på flera olika faktorer...
Går det att identifiera företaget ändå?
Är det medvetet felaktiga uppgifter angivet?
Etc.
 
Ja, det beror på omständigheterna. Om det handlar om en felskrivning kan avtalet vara giltigt om det kan ses som uppenbart vilket företag det gäller.
Men om företaget som tecknat avtalet inte existerar, lär det ju ställa till problem för dem när de ska fakturera. De kan ju försöka, men de lär inte kunna driva in pengarna om de visar upp ett avtal med ett icke-existerande företag.
 
Tänker mest på om det inte finns och aldrig har existerat ett företag med det namnet. Påhittat företagsnummer och påhittat momsnummer.

Men om hantverkaren skriver in sitt eget personnummer och uppger sig för att vara ett företag? Och sedan försöker fakturera med moms osv?
 
A och O vid all kontraktsskrivning är ju att man kollar att företaget finns............Det ska ALLA göra. Att istället sia om vad som kan hända om man inte gör det blir bara fånigt. Då får man skylla sig själv.
 
En ganska rudimentär koll man borde kräva är att man kollar om uppgivet org-nummer finns och är moms-/f-skattregistrerat.
 
Det är ju den som man "förhandlar" med som man "sluter avtal" med, ibland kan denne sluta avtal för ett företag. Existerar inte företaget så blir det den man "förhandlar" med som man sluter sitt avtal med. Är man inte momsregistrerad får man inte fakturera moms. Och är man inte ett registrerat företag är man en vanlig löntagare och den som lejer in honom ska betala "lön", skatt och sociala avgifter.
 
schnyggve schnyggve skrev:
Tänker mest på om det inte finns och aldrig har existerat ett företag med det namnet. Påhittat företagsnummer och påhittat momsnummer.

Men om hantverkaren skriver in sitt eget personnummer och uppger sig för att vara ett företag? Och sedan försöker fakturera med moms osv?
Varför skulle någon göra så?
 
För att "lura" kunden att det är ett seriöst företag man "förhandlar" med fast att det är en svartjobbare som debiterar lika mycket som ett företag.
 
schnyggve schnyggve skrev:
Men om hantverkaren skriver in sitt eget personnummer och uppger sig för att vara ett företag? Och sedan försöker fakturera med moms osv?
Enskild firma med andra ord?
Men i verkligheten inte sköter bokföring, skatter etc. Det blir väl ekobrott för de delarna. Kanske bedrägeri gentemot konsumenten om man ljugit om F-skatt och momsregistrering?

Avtalet som är skrivet i personens eget namn upphör väl inte automatiskt att gälla för det om den du avtalat med är en fysisk person/enskild firma? (vi antar väl att den fysiska personen existerar och identifierar sig korrekt)
 
schnyggve schnyggve skrev:
Men om hantverkaren skriver in sitt eget personnummer och uppger sig för att vara ett företag? Och sedan försöker fakturera med moms osv?
Det vill säga, hantverkaren uppger att det finns F-skattsedel och momsregistrering, men det finns inte? Då kan ju konsumenten riskera att få betala moms, skatt och arbetsgivaravgifter.
Idag ska ju det mesta dock ha ROT, det komplicerar ju ett sånt upplägg då hantverkare ska fakturera med ROT fråndraget och söka ROT-pengar från Skatteverket. Vilket inte går om man inte har klara papper. Så om hantverkaren inte vill ROTa är det ju ett dåligt tecken.
 
schnyggve schnyggve skrev:
Tänker mest på om det inte finns och aldrig har existerat ett företag med det namnet. Påhittat företagsnummer och påhittat momsnummer.

Men om hantverkaren skriver in sitt eget personnummer och uppger sig för att vara ett företag? Och sedan försöker fakturera med moms osv?
Då kan avtalet vara giltigt. Du kan bedriva företagande i enskild firma utan att ha något registrerat namn. och du kan hitta på vilket namn du vill på din enskilda firma, namnet behöver inte registreras. Du får däremot inte ange ett namn med "AB" eller ordet aktiebolag. Och OM du anger ett namn med "AB" så måste det vara det registrerade namnet (fuskas mycket med det).

Din enskilda firma får inte ta uppdrag som kräver F-skatt utan att du är F- skatt registrerad. Samma med moms, är du inte momsregistrerad, så får du inte debitera moms.
 
H hempularen skrev:
Då kan avtalet vara giltigt. Du kan bedriva företagande i enskild firma utan att ha något registrerat namn. och du kan hitta på vilket namn du vill på din enskilda firma, namnet behöver inte registreras. Du får däremot inte ange ett namn med "AB" eller ordet aktiebolag. Och OM du anger ett namn med "AB" så måste det vara det registrerade namnet (fuskas mycket med det).

Din enskilda firma får inte ta uppdrag som kräver F-skatt utan att du är F- skatt registrerad. Samma med moms, är du inte momsregistrerad, så får du inte debitera moms.
Låter ju som det finns en del fallgropar här om man inte är noggrann.

Vad skulle hända om hantverkaren skulle utföra ett jobb och fakturera med moms? Vad kan hända om man betalar? Inte betalar?
 
Det är ett rätt grovt brott att fakturera moms om man inte är momsregistrerad. För dig som beställare vet jag inte hur det går med momsen. Men det är värre om hantverkaren dessutom inte har F-skatt. Du kan lätt åka på att betala bortåt 2 - 3 gånger så mycket till skatteverket som du betalar till hantverkaren. Om du anlitar någon som inte har F-skatt, så är du arbetsgivare och förväntas göra preliminärskatteavdrag, och betala arbetsgivaravgifter.

betalar du ut 100 000 till hantverkaren, så är det (enl. skatteverket) en nettolöneutbetalning. Eftersom du borde gjort uppmot 50% skatteavdrag på den, så var alltså bruttolönen 200 000. På det får du betala arbetsgivaravgifter på ca 30%. Beroende på omständigheterna så kan skatteverket dessutom kräva dig på skattetillägg (böter) på 40% av det undanhållna beloppet. Kan bli en bra bit över 200 000 till skatteverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.