Hej
Min granne vill gräva ner en vattenledning (ca 15 m) på min tomt. Jag kan iofs acceptera detta men vill i så fall ha ersättning för det intrång han gör på min mark. Helst en årlig ersättning.
Någon som har erfarenhet om hur stor ersättning man kan begära?

Tacksam för alla svar!

/Grizzly

Kom ihåg att den biten samt en del bredvid blir obyggbar för dig i framtiden om ledningen är permanent. Kanske läge att skriva servitut ?

Du får nog ge lite mer info, varför vill han gräva ned en vattenledning på din tomt.
Är det så att du har vatten idag och inte grannen och han har servitut, då är du skyldig att låta grannen dra fram för vatten.

Ni bör ju skriva ett servitut som registreras. Det normala i form av intrångsersättning, är ett engångsbelopp.

Intrångsersättning är normalt rätt lite, kanske 2 - 5000 kr. Ring och hör med lantmäteriet, de bestämmer hur stor ersättningen blir i de fall man inte kan komma överens (och OM situationen är sådan att det blir tal om ett tvångsservitut).

Anledningen är att vi har vatten men inte han. Finns inga som helst servitut eller likn.
/Grizzly

Men är det meningen att han skall koppla in sig på din brunn eller liknande?

Ja, det är meningen, men när jag förde ersättning på tal blev han väldigt sur. Själv tycker jag det är en självklarhet att han ska betala, dels för att ansluta sig till brunnen och dels för det intrång som han göra på min mark.
/Grizzly

• Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte gått med på det. Bara trassel för att framtid. Inte värt det så jag hade bett honom borra sin brunn själv.

• Gilla
BOLIBOMPA och 8 till
  • Laddar…
Varför fixar inte grannen en egen brunn?. Om han inte vill betala något nu, hur blir det sen när pumpen behöver byta eller dyl. Det låter som upplagt för framtida problem.
Sen finns ju frågan om din brunn klarar att försörja 2 fastigheter och vad händer om så inte är fallet.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Självklart ska du ha ersättning! Det blir ju markant ökad belastning på din brunn – den kanske rent av kan sina eller börja ta in saltvatten (beroende på var ni bor). Därtill kommer ökat slitage på pump etc. + att du inte kan göra vad du vill på den markyta där ledningen ligger nedgrävd. Dessutom så uppstår förmodligen ett servitut. Jag skulle personligen (både utifrån ditt perspektiv och grannens) tycka att det vore bättre om grannen borrade en egen brunn. Men är ni överens och räknar med att samtycke kvarstår även om någon av fastigheterna byter ägare så funkar det självklart med gemensam brunn – det är ju ingen ovanlig lösning (även om jag tror att det blir allt mer ovanligt, bl.a. på grund av föränrade vattenvanor med ökad förbrukning).

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Håller med övriga, om grannen inte ser det naturligt att betala något för att få tillgång till vatten så skulle jag inte gå vidare.

• Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte var du bor men om du inte bor i Norrland skulle jag aldrig i livet dela min brunn med någon, inte ens mot ordentligt betalt. Bristen på rent vatten börjar bli riktigt problematisk i landet. Grundvattennivåerna är långt under det normala och många kommuner har beslutat om bevattningsförbud.

Det är dricksvatten, hygien och vatten till djurhållning som måste prioriteras framför trädgårdar, pooler och biltvätt. Att dela brunnen ökar förstås användningen och du har ingen kontroll över grannens förbrukning.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
O
Att ta betalt för själva ingreppet på tomten tycker jag väl är lite sådär... Men om grannen ska få ta vatten ur din brunn så är det klart att han får vara med och betala. Förresten finns det tillräckligt med vatten i brunnen så de räcker till 2st hushåll?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
grävling skrev:
Ja, det är meningen, men när jag förde ersättning på tal blev han väldigt sur. Själv tycker jag det är en självklarhet att han ska betala, dels för att ansluta sig till brunnen och dels för det intrång som han göra på min mark.
/Grizzly
Om det var grannens inställning så skulle jag själv nog bromsa redan nu. Jag skulle inte vilja bädda för framtida problem och diskussioner genom att dela något jag har med en som inte fattar det grundläggande vid delade resurser. Det är en riktig lågoddsare att det kommer bli problem varenda gång det händer något, typ pumpbyte eller sinande brunn etc.

Och går du vidare med grannen så tycker jag att ni åtminstone ska fixa ett riktigt avtal, skapa en gemensamhetsanläggning och skriv ner ordentligt hur den ska skötas, finansieras och vilket ansvar som åligger delägarna.

• Gilla
LargoGabriel och 5 till
  • Laddar…
Om han får koppla på sig ta betalt 50% av vad borrningen kostade er, plus att han ska betala en årlig avgift för slitage och el, samt avtal där ni delar på ny pump och underhåll. Snål-Owe kommer snart fatta...

• Gilla
Pernilla C och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.