Det verkar som att många antagit en massa som inte framgår.

Är det en borrad brunn?
Vill grannen nyttja befintlig pump?

Många verkar anta att så är fallet. Många verkar dessutom tro att grundvattnet stannar inom fastighetsgränsen. Pumpar grannen upp vatten så minskar grundvattnet oavsett om denne pumpar i egen brunn eller befintlig.

Ett servitut är det bara grannen som vinner på, finns inget servitut kan man slänga ut grannen från brunnen om det blir problem.

Kort sagt många tvärsäkra svar bygger på information som inte existerar.

Men om TS har en förhållandevis grund brunn. Då räcker vattnet kanske inte till två fastigheter. Tänk hypotetiskt att TS har en liten sommarstuga medan grannen har en större gård. Bättre då att grannen borrar egen och djupare brunn.

Om grannen har en djupare brunn så får grannen vatten med inte TS. Vad vinner TS på det?

Detta är två år gammalt....

R Rickard Ohlin skrev:
För att två på samma brunn kanske får den sina? TS får en skyldighet att upprätthålla status med låg eller som du föreslår ingen ersättning, eller hur skall det regleras, föreslår du?
Ledningen kan begränsa nyttjandet av tomten.

TS har många goda skäl att inte utan ersättning ge bort en del av värdet på sin tomt.

Har du själv något realistiskt alternativ till hur man skall göra?

Jag hade erbjudit grannen att köpa in sig mot en skälig ersättning för att uppgradera systemet, ev förbättring gar osv samt motsvarande värdeminskningen samt ett skriftligt avtal som reglerar maximalt uttag av vatten och hur drift och underhållskostnader skall regleras.

Finns ingen anledning att bjuda på detta, grannen sparar ändå en mycket stor borrningskostnad.

Hade varit intressant att veta hur det gick för TS också... :)
Det kanske har tillkommit uppgifter efter TS, men att gräva ned 15 meter ledning, inte att de ska dela brunn.

A andvar skrev:
Det kanske har tillkommit uppgifter efter TS, men att gräva ned 15 meter ledning, inte att de ska dela brunn.
Om du läser första inläggen från TS är det svårt att tolka det på annat sätt.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Martin_B
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är två år gammalt....
Jag tror inte budskapet når fram riktigt :crysmile:

Hemmakatten
Tack, vi vet att det är en äldre tråd. Oavsett, så har tråden ändå ett allmänintresse.

• Gilla
em72
  • Laddar…
Martin_B
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tack, vi vet att det är en äldre tråd. Oavsett, så har tråden ändå ett allmänintresse.

Ok.
Min syn är densamma som innan, att man inte per automatik kan kräva att man kostnadsfritt får dels börja gräva på grannes tomt, dels ansluta sig till dennes brunn.
Vad är nästa steg? Valsa in i grannes kök, öppna kylskåpet och ta det man önskar, som man behagar, utan att betala för sig? :D

Är det någon som påstått att man har rätt till det?

Martin_B
D Daniel 109 skrev:
Nej det vet jag inte? Någon som skrivit det eller? :D

Jag ger helt enkelt min syn på det hela, inte mer.

Martin_B
D Daniel 109 skrev:
För övrigt så är det alltså TS fall jag kommenterar, där TS granne vill ha en massa utan att vilja ge ersättning, inget annat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.